Okouzleni antikou. Nová expozice na zámku Duchcov ****************************************************************************************** * Okouzleni antikou. Nová expozice na zámku Duchcov ****************************************************************************************** Začátkem léta byla na zámku Duchcov slavnostně otevřena nová stálá expozice Okouzleni anti veřejnosti po kratší pauze opět zpřístupňuje část historické sbírky odlitků antické plasti "http://ukar.ff.cuni.cz/sbirky"] . Sbírka odlitků FF UK představuje v rámci České republiky zcela ojedinělou kolekci. Dnes čí proslulých i méně známých děl antického umění, na Duchcově jich je představena bezmála sto Jakkoli může na první pohled spojení českého zámku a antických soch působit nesourodě, již pohledu do zámecké obrazárny či na Braunovy postavy Herkulů střežící vstup do nádvoří je z zásadním způsobem bylo renesanční a barokní umění antikou ovlivněno. Zatímco za vlády vášnivého sběratele císaře Rudolfa II. se na našem území nacházela celá ř antických památek, včetně známé sochy klečícího mladíka, tzv. Ílionea, musí se dnes milovn spokojit pouze s jejich historickými odlitky, které si nicméně alespoň zahrály roli svých originálů ve slavném filmu Císařův pekař a Pekařův císař. Společný projekt Filozofické fakulty Univerzity Karlovy a Národního památkového ústavu se jen na jejich vystavení. Plně využívá potenciálu zámku a představuje památky ve vazbě na p aristokracie, která se antikou tak ráda a často nechávala okouzlit. Vždyť nejstarší prezen (včetně sousoší Eróta a Psýché nebo Opilého satyra balancujícího na vinném měchu) pocházej hrabat Nosticů. Sbírka odlitků FF UK ovšem v minulosti vznikala s určitým odborným a badatelským záměrem, návštěvníkovi v rámci expozice představeny hned dvě paralelní linie – antická a zámecká. Linka antická naznačuje vývoj řeckého sochařství od archaické doby až do pozdního helénism některé významné historické události či vybrané aspekty antické kultury, především je však tematicky s důrazem na vybrané příběhy z řecké mytologie. Vážná témata války nebo zločinu představená pobitím Niobiných dětí nebo krutým potrestáním satyra Marsya, se střídají s le náměty milostných pletek bohyně Afrodity nebo rozverných kousků ctitelů boha vína Dionýsa. obrazárně nebo zámecké zahradě pak může návštěvník porovnávat, jak stejná témata ztvárnili barokní umělci. Během své dlouhé historie sloužily odlitky jako studijní materiál nejen klasickým archeolo stály modelem prakticky celé generaci českých malířů první třetiny 19. století. Z ojediněl profesora klasické archeologie Wilhelma Kleina a Josefa Václava Myslbeka pak vzešlo několi rekonstrukcí soch i celých skupin, včetně vystaveného sousoší bohyně Athény se satyrem Mar Myróna z poloviny 5. století př. n. l. Původní pestrobarevnost antického sochařství i architektury připomíná rekonstrukce lučištn štítu archaického chrámu bohyně Afaie na ostrově Aigína. Námětem výzdoby byla Trójská válk ztotožňovaná s princem Paridem a patří k největším lákadlům expozice. Společně s ní je zde rekonstrukce chrámového štítu, sestávající z deseti bojujících figur v téměř životní velik Linie zámecká pak přibližuje okouzlení antikou v prostředí české šlechty. Volba prostor pr nebyla náhodná – někdejší majitelé Duchcova Valdštejnové budovali během 18. a 19. století části zámku rozsáhlou sbírku, jejíž součástí byly nejen zbraně, porcelán, obrazy či minerá starověké.  Součást expozice tvoří rovněž sál někdejšího zámeckého divadla, jehož minulost je názorně nejen výtvarným řešením, ale především dvěma replikami nádherných barokních kostýmů určený Pallas Athény a Antického hrdiny. Vznikly přímo pro účely výstavy podle dochovaných návrhů vídeňského divadelního scénografa a návrháře kostýmů Antonia Daniela Bertolliho a patří be nejatraktivnějším exponátům. Dalším z témat expozice je i fenomén tzv. kavalírských cest evropské aristokracie do oblas Středomoří (Grand Tour), které byly součástí vzdělání mladých šlechticů. Dokreslují jej i cestovní potřeby či historické fotografie ze sbírek NPÚ. Záměrem výstavy však není prezentovat antiku jako exkluzivní záležitost elit, ale jako fen představuje součást všeobecného vzdělání a tvoří základ dnešní evropské kultury.  Výsledek si můžete prohlédnout na www.zamek-duchcov.cz [ URL "https://www.zamek-duchcov.cz ještě lépe – na vlastní oči.