Philip Zimbardo učil studenty bojovat se zlem ****************************************************************************************** * Philip Zimbardo učil studenty bojovat se zlem ****************************************************************************************** Ve středu 19. října se v Aule Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy uskutečnila přednáška Philipa Zimbarda. Jeden z nejvýznamnějších sociálních psychologů pronesl v anglickém jazyc téma My Journey of Exploring Human Nature to Inspiring Heroic Social Action. Přednášku na Pedagogické fakultě UK zahájil profesor Stanislav Štech, náměstek ministryně a tělovýchovy, který stručně představil Zimbardovu práci a oblasti jeho zájmu. Zmínil mimo profesor je aktivistou, který často bojuje proti většinovému názoru. S Evropou i Českou re spjat, kromě opakovaných návštěv navázal přátelství s Václavem Havlem (získal cenu Vize 97 Fóra 2000). Poté již předal profesor Štech slovo profesoru Zimbardovi, který ho na oplátku Ještě před vlastním výkladem zaujal Zimbardo své posluchače krátkou hudební ukázkou, na kt tančil. To u posluchačů vyvolalo úsměv. Philip Zimbardo vyrůstal v nechvalně známé části New Yorku, Bronxu, kde byl již od útlého násilí. Řada z jeho nejbližších přátel se nechala zatáhnout do obchodu s drogami či prosti přivedlo k myšlence, že jsme jako mladí umístěni do určitého prostředí, které na nás působ dělicí čára mezi dobrem a zlem a proč někteří lidé zlu odolají? A co vlastně donutí dobréh stal „špatným?“ Na tyto otázky se rozhodl hledat odpovědi ve svém výzkumu. Kde se v lidech bere zlo? Zimbardo rozděluje zlo do několika kategorií – zlo individuální neboli „zkažená jablka“, k kteří ve své přirozenosti nesou zlo. Druhou kategorií je zlo situační, označované jako „na Jedinci jsou v tomto případě vystaveni situaci, která špatné chování podporuje. Zimbardo s zabili cizího člověka elektrickým proudem, kdyby nás o to někdo požádal. Navázal tak na sl elektrickými šoky sociálního psychologa Stanleyho Milgrama. Při něm byly celé dvě třetiny zabít člověka zvyšováním intenzity elektřiny, ačkoli věděli, že ho mohou usmrtit. Spousta vykonána systémově, takzvanými „tvůrci barelů“. Jako příklad uvádí Zimbardo čínskou vládu, kouření u čínských mužů. Na mnoha místech Číny (dokonce i u škol nebo fotbalových hřišť) j nápisy „Vynalézavost je výsledkem píle – tabák ti pomůže uspět.“ Není tedy překvapením, že milion čínských mužů na následky kouření. Podle Zimbarda existuje několik faktorů, kvůli kterým se lidé mohou stát zlými. Patří mezi tedy přesvědčení, že ten, komu je ubližováno, ve skutečnosti není člověk (ale například po Dalšími faktory jsou chybějící zodpovědnost, anonymita (zajištěná například uniformou či s brýlemi) a tlak skupiny, ve které se daná osoba nachází. Svou roli hraje také tendence pos například rodiče a učitele. Všechny tyto faktory využil ve svém slavném Stanfordském exper spočíval ve výběru několika dobrovolníků z řad studentů, kteří byli následně rozděleni na a umístěni do improvizovaného vězení. Zimbardo byl nucen experiment předčasně ukončit kvůl problémům a krutosti dozorců. Jediným člověkem, který upozornil na neetičnost experimentu, Maslach, která se později stala jeho ženou. Přednáška se také věnovala problematice stydlivosti. Profesor Zimbardo ji přirovnal k věze hlavě. Většinou o lidech málokdo říká, že jsou stydliví, tvrdí to o sobě především oni sam jedná o velmi rozšířený osobní problém, podle výzkumů trpí stydlivostí v jistých situacích Dalším tématem byla rozšířenost videoher a pornografie u mužů. Profesor velmi důrazně upoz fakt, že pornografie eliminuje romanci, protože se soustředí pouze na samotný fyzický akt. navíc zobrazovány jako pouhé objekty mužské vůle. Stejně jako ve videohrách je tu vyzdviho muži chtějí – kompetice, dominance a násilí. Muži do těchto světů utíkají a svým způsobem okolní svět. Podle Zimbarda to je způsobeno vzestupem žen, které dohánějí (a v některých o předhánějí) muže. Vyjádřil také své obavy z tzv. Google brýlí, jejichž prostřednictvím si světy projektovat přímo ve své hlavě. S nadsázkou řečeno, existuje riziko, že si je mladí je nikdy nebudou chtít sundat. V souvislosti s tím upozornil také na vysokou rozvodovost v v současné době až 41 % matek svobodných. Mateřská láska je však bezpodmínečná na rozdíl o kterou si děti musí zasloužit. Mladí muži tak nemají motivaci k tomu, aby se stali lepším. je celosvětové zhoršení školních výsledků u chlapců s výjimkou Číny. Existuje také 25% šan muži zůstanou bydlet u svých rodičů. Heroic Imagination Project Zbývající část přednášky se zaměřila na téma hrdinství. V tomto případě poskytl posluchačů hrdinství Barack Obama prostřednictvím videa z YouTube: „Hrdina nemusí být neobvyklý, tím vykonáním hrdinského činu.“ Praví hrdinové mají odvahu vstát a promluvit, čímž získávají m společnost k lepšímu. Zimbardo zmiňuje několik osob, které považuje za hrdiny: Irenu Sendl pomáhala 2 500 dětem uniknout z varšavského ghetta během druhé světové války; devítiletého jenž zachránil své spolužáky z budovy při zemětřesení v roce 2008; Christinu Maslachovou, Zimbarda na neetičnost jeho experimentu, jenž ho pohltil natolik, že si neuvědomil, že se začíná ubírat nebezpečnou cestou. Od té doby se rozhodl bojovat se zlem pomocí hrdinství a svého speciálního projektu Heroic Project, který si klade za cíl probouzet v lidech dobro a učí je být osobami, které pomáha studenty, aby byli spojencem a podporou pro ty, kteří to potřebují, aby přemýšleli nad tím mohou potěšit. Doporučuje, abychom takové chování praktikovali každý den. Že takový projek i v České republice demonstroval na příkladu Maďarska. Tato země se k HIP zprvu stavěla ne současné době zde jeho projekt funguje nejlépe na světě.  Závěr přednášky byl věnován dotazům z pléna, ovšem pod podmínkou, že nesmí být o „zlých vě podmínku se podařilo dodržet, otázky se týkaly účinnosti zvolených metod či altruismu. Na záludná otázka od jedné z přítomných dívek – co děláte pro svou osobní hygienu? Profesor s zaskočit a hbitě odpověděl, že se miluje (doslova „make love“) tak často, jak jen je to mo většinou se svou ženou. Poté vyzval profesor přítomné studenty, aby si nechali podepsat je případně si s ním vyfotili selfie. Před vlastní přednáškou byl profesorovi Philipu Zimbardovi společně s prof. Dr. med. Volke udělen čestný doktorát UK. Stalo se tak ve Velké aule Karolina za účasti rektora prof. MUD DrSc., a mnoha dalších významných hostů. Ve svém projevu připomněl svou první návštěvu Čes letech 20. století a porovnal tehdejší hutnou atmosféru se situací polistopadovou. Českou navštěvoval opakovaně, účastnil se také Fora 2000. V roce 2005 obdržel cenu Nadace Vize 97 exprezident Václav Havel se svou manželkou Dagmar. Profesor vyzdvihl zejména Havlovy myšle dodal prof. MUDr. Tomáš Kozák, Ph.D., nekorespondují s myšlenkami jeho pošetilých nástupců Philip Zimbardo pochází z newyorského Bronxu, čtvrti proslavené svou brutalitou a vysokou vzdělání, získal doktorát ze sociální psychologie na Yalově univerzitě, kde později také p zejména díky kontroverznímu Stanfordskému experimentu, který proběhl v roce 1971. Jeho prá výzkumů stydlivosti, vnímání časové perspektivy nebo násilí. Aktuálně se věnuje zejména pr hrdinské imaginace). Je autorem mnoha knih, mezi jeho nejznámější patří The Lucifer Effect What To Do About It? (Stydlivost – Co to je? Co s ní dělat?)