Izraelská společnost stojí u zrodu nového vývoje ****************************************************************************************** * Izraelská společnost stojí u zrodu nového vývoje ****************************************************************************************** Je život v moderní společnosti v souladu s židovskými právními normami? Jsou právní rozhod rabínů současné době přizpůsobována? Na tyto otázky odpověděl profesor Zvi Zohar, přední o a vývoj židovského práva z Bar-Ilanovy univerzity v Izraeli. Téměř celý svůj akademický život jste věnoval výzkumu rabínských respons a dalších právníc moderní právní literatury sefardské provenience. Mohl byste krátce osvětlit, co jsou respo jedná literární žánr a co se z jejich obsahu můžeme dozvědět? Responsum (v množném čísle responsa) je dokument, který zachycuje písemnou diskuzi mezi ra komunity a rabínem, který má vyšší autoritu. Většina respons se zabývá otázkami halachy, t norem, upravujících život židovské komunity. Responsa se objevují již v Bibli, ale naprost nám známých respons začala být sepisována až v 8. století. Tento kulturně-náboženský fenom dodnes. Přední expert na literaturu respons profesor Shmuel Glick nedávno odhadl, že v tiš rukopisech existuje na 600 000 respons. Svým obsahem responsa poukazují na témata, která výrazně rezonovala v životech komunit. Ča vhled do sociálního, ekonomického a náboženského života dané doby a místa. Odpovědi rabíns informují o vývoji v oblasti halachického myšlení, o pokračujících diskuzích v otázkách et právních norem, náboženských hodnot aj. Vy osobně jste aškenázským Židem, vaše specializace ale spočívá především na poli právních sefardských rabínů. Jste tedy důkladně obeznámen s intelektuálním rámcem obou směrů – mysl možné ze studia právních zdrojů identifikovat rozdíly mezi Sefardy a Aškenázy? Můžete uvés Mezi aškenázskými halachisty převládá názor, že náležitost k judaismu spočívá v zachováván norem jednání typických pro předosvícenský židovský život a že je nutné odolávat změnám, k osvícenství. Sefardští halachisté naopak přijímají a vykládají halachu jako dynamický feno organickému vývoji halachické tradice otevřenější. Pěkný příklad se datuje do 20. let dvacátého století, kdy židé ve Svaté zemi chtěli ustano volený orgán, který by je zastupoval před autoritami tzv. Britského mandátu. Aškenázský vr Abraham Kook zastával názor, že volby těchto představitelů by se neměly účastnit ženy, pro historii nikdy volební právo neměly. Vrchní představitel sefardského židovstva rabi Ben Zi naopak rozhodl, že ženy by se volby účastnit měly. Sice tomu tak nikdy dříve nebylo, ale t považoval za irelevantní, protože se příčí logice a hodnotám demokracie. Základní demokrat principy jsou v souladu s hodnotami židovskými a byly vždy jejich součástí. Často se vyjadřujete k záležitostem, kdy je tradiční náboženský život v protikladu k moder stylu. Dnes například mnoho mladých lidí provozuje předmanželský pohlavní styk, což však n židovskou náboženskou praxí. Je známo, že jste uskutečnil rozsáhlý výzkum tohoto fenoménu židovské právní literatuře zdroje, které předmanželský styk povolují. Váš článek na toto t náboženských kruzích nemalý povyk. Přijímané společenské rámce, ve kterých byla sexuální aktivita považována za legitimní, se společnostech vyvíjely a měnily. Stejně tomu bylo v tradici židovské. Jasným příkladem je dříve byla považována za normální, zatímco v Německu se od 11. století stala jediným přija soužití monogamie. Svatba náctiletých byla dříve také považována za zcela normální. V dneš časný sňatek za omyl – člověk by si měl brát partnera, kterého si dospěle a zodpovědně vyb respektovat také čas vymezený pro vzdělávání mladých lidí. Většina rabínských autorit přesto stále zastává pozici, podle které je pohlavní styk povol manželství. Pro mladého člověka, jenž by rád žil v souladu s tradicí, tak vyvstávají zřete V rámci klasických halachických zdrojů jsem objevil alternativní rámec pro nábožensky legá sexuální život, který je zván „pilegeš“. Muž a žena zde vstupují do vztahu, ve kterém se z věrni. Začátek a trvání vztahu je zcela v rukou partnerů – nejedná se o manželství, a není ani žádného formálního ukončení vztahu. Nejspíš nebude překvapením, že mnoho rabínů se velmi silně se staví proti tzv. pilegeš vzt za výsměch morálce. Mnoho z nich se dokonce snaží přítomnost této možnosti v tradičních zd Žijeme v době, která se vyznačuje obnovením zájmu o náboženství. Dopady postsekularismu po Izraeli již více než dvacet let. Jaká jsou pozitiva a negativa znovunalezení židovské iden Nemyslíte si, že vzestup nového náboženského uvědomění přesouvá moc do rukou náboženských tento pohyb ohrozit výsady, které přináší demokratická společnost? V minulosti jsme zaznamenali tzv. progresivní předpoklad, který hlásal, že náboženství je bude nahrazeno zcela sekulární a vyspělou společností. V padesátých a šedesátých letech by označováni buď jako sekulární, nebo náboženští, přičemž se předpokládalo, že skupina sekul poroste na úkor skupiny náboženské. Současný trend ale svědčí o opaku. V ortodoxních kruzích se rozvinulo tolik různých frakcí náboženských autorit nad veřejností klesá. Pozorovatelům zvenčí se tato moc může zdát mnoh reálně je. Existuje totiž mnoho ortodoxních politických stran, jejichž zastupitelé v parla ty nejkontroverznější a velmi nepřátelské názory a právě ty bývají často nejvíce slyšet. Rozdělení společnosti na náboženskou a sekulární část je oslabeno. Toto oslabení vyústilo kreativních sil uvnitř izraelské společnosti, které stojí u zrodu nového vývoje v oblasti náboženství. Takový vývoj zvyšuje osobní svobodu a poskytuje prostor pro volbu vlastního ž více než doposud. Několik let již spolupracujete s Oddělením judaistiky na Husitské teologické fakultě Unive Kdy tato spolupráce začala? Můžete nám říci něco o společných aktivitách, které jste reali Spolupráce začala v akademickém roce 2007/2008, kdy Rappaportovo centrum Bar-Ilanovy unive kontakt s několika univerzitami v Evropě. Právě Oddělení judaistiky HTF UK, konkrétně jeho Nosek a dr. Biernot, na výzvu odpověděli a společně se nám podařilo uskutečnit dvě konfere židovských studií (v roce 2008 a 2009). Po několikaleté přestávce jsme na spolupráci naváz kdy jsem byl pozván, abych na fakultě proslovil dvě přednášky. Toto se opakovalo i letos. je naše spolupráce velmi plodná a těším se na její další vývoj a na prohloubení našich vaz s děkankou HTF UK a dalšími orgány univerzity. Profesor Zvi Zohar je předním odborníkem v oblasti dějin a vývoje rabínského práva. V souč fakultě a také na fakultě židovských studií. Od roku 2007 pravidelně spolupracuje s Odděle Hlavní oblastí výzkumu profesora Zohara jsou dějiny a vývoj halachy od jejích raných fází