Aplikace vás pošle DoPřírody! Student za ni sbírá ceny i pochvaly uživatelů ****************************************************************************************** * Aplikace Michala Jakla vás pošle DoPřírody! Student za ni sbírá ceny i pochvaly uživatel ****************************************************************************************** „Chtěl jsem jako svůj bakalářský projekt vymyslet něco vlastního. Říkal jsem si, proč nevy praktickou mobilní aplikaci,“ takto uvažoval Michal Jakl, student Přírodovědecké fakulty U své práce. A dnes, téměř o rok později, si uživatelé chytrých mobilů mohou stáhnout jeho a DoPřírody! Díky ní snadno najdou cestu z rušných pražských ulic do klidu parků a další vol zeleně nejen v metropoli. Aplikace funguje také v angličtině, a tak ji oceňují i turisté. Michal Jakl se výzev nebojí. Proto se rozhodl, že v rámci své bakalářské práce zkusí vyvin aplikaci pro chytré mobilní telefony, i když měl do té doby zkušenost jen s programováním stránek. „Chtěl jsem si to vyzkoušet, přestože jsem o programování pro Android nic nevěděl potřebné věci jsem si musel nastudovat sám. Musel jsem vyzkoušet, které vývojové studio je pročíst spoustu diskuzních fór. Strávil jsem tím obrovské množství času. Celé jsem to děla metodou pokus–omyl, ale zase jsem se u toho hodně naučil,“ vzpomíná absolvent oboru fyzick geoinformatika na PřF UK, který v současné době pokračuje ve studiu v magisterském oboru k geoinformatika. O tom, že to celé mělo smysl, se přesvědčil nejenom při obhajobě bakalářské práce, ale tak pozitivních ohlasů uživatelů aplikace. Navíc ho za jeho práci vyznamenal i rektor UK, když března udělil Cenu prof. RNDr. Jaroslava Heyrovského pro nejlepší absolventy přírodovědnýc dní později Michal uspěl rovněž na mezinárodní studentské soutěžní konferenci GISáček, kde studenti geověd ze zemí visegrádské čtyřky. Jeho bakalářská práce byla ve své kategorii vy nejlepší. Vyvíjení aplikací ho natolik pohltilo, že už během práce na projektu DoPřírody! začal prog Velmi populární je jeho aplikace TéZetka, která je určena sběratelům turistických známek a vyvinul i aplikaci pro sběratele pamětní ražby. Jeho ŠerLok zase umí zaznamenávat polohu č a odesílat ji v reálném čase na internet. Lidé, kteří mají přístupové údaje, pak na mapě p se turista v daný moment pohybuje. „Kdybych třeba šel někam do divokých hor a rodina by o dal bych jim odkaz, aby přesně viděli, kudy šlapu. Aplikaci jsem upravil i pro pochodový Z kterého se sám účastním už od svých patnácti. Díky aplikaci diváci mohou sledovat, kudy zá Někdy je to docela legrace. Pomáhá to také organizátorům závod vyhodnocovat. Aplikace by s přeprogramovat i pro další orientační běhy a pochodové závody, kdyby měl někdo zájem,“ pod Mnoho fanoušků si získala i Michalova geolokační hra Real world RPG, kterou vzhledem k tom v reálném světě, někteří hráči přirovnávají k dnes tak populárním pokémonům. Autor však na world RPG toho na hráče čeká mnohem víc než jen lovení potvor – hráč si totiž vytvoří post trpaslíka nebo trola, se kterou pak vyjde ven do skutečného světa, v němž bojuje s různými sbírá předměty, zbraně, vylepšuje svou postavu, plní různé výzvy a setkává se s dalším hrá lidi hodně se hýbat, dojít pět set metrů ve hře znamená dojít pět set metrů i ve skutečnos už kvůli tomu nachodili stovky kilometrů. Začnou hrát v deset večer a do tří do rána běhaj úžasné, že je to tak baví,“ usmíval se Michal. Hráči navíc mají velký vliv na to, jak se Real world RPG vyvíjí, Michal všechny jejich rel a připomínky do aplikace zapracovává. Proto je to dnes také jeho největší projekt. Zpětně že hru neprogramoval od počátku v angličtině, projevili o ni totiž zájem už i hráči z Jižn Ruska nebo Filipín, jenže čeština je pro ně nepřekonatelnou překážkou. A jak Michal upozor celou hru do jiného jazyka by bylo tak náročné, že na to dosud kvůli nutné údržbě a rozvoj nenalezl dostatek času. Talentovaný student prvního ročníku navazujícího studia se chystá zpracovat nové téma i ve práci. Tentokrát se inspiroval v národním parku České Švýcarsko. „GIS správce národního pa by tam rádi vytvořili různé interaktivní naučné stezky, ale že je mimo jiné problém v tom, městech není ani mobilní signál, ani signál GPS. Začal jsem se proto zabývat inerciálními systémy,“ prozradil. Cílem jeho práce je vytvořit systém, který by dokázal ze známé výchozí polohy člověka dopo aktuální polohu, i když je mimo jakýkoli signál. „Kdyby se podařilo takový systém vytvořit potenciál k využití například ve skalních městech, jeskyních nebo v metru a nákupních cent nebývá moc dobrý signál. Dala by se pak vyvinout řada aplikací, u nichž není potřeba GPS a navíc tato metoda navigace je energeticky úspornější,“ vysvětlil Michal. „Uvidíme, jak to zjistíme, že to nejde, ale i to, když někdo vyzkouší slepou uličku, je přece vědecký pokro Všechny Michalovy aplikace jsou pod odkazem http://1url.cz/atkCP [ URL "http://1url.cz/atk sami vyzkoušet a třeba přispět k jejich rozvoji cennou připomínkou či nápadem.