Studentům doporučuji aktivitu, říká autor Memorixu anatomie ****************************************************************************************** * Studentům doporučuji aktivitu, říká autor Memorixu anatomie ****************************************************************************************** Radovan Hudák byl slovenskou mutací časopisu Forbes zařazen do žebříčku 30 pod 30. Na svém autorství úspěšné učebnice Memorix anatomie a editorství sesterské publikace Memorix histo současnosti pracuje v Anatomickém ústavu 2. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a zároveň postgraduální student na Klinice dětské a dospělé ortopedie a traumatologie 2. lékařské fa Karlovy a Fakultní nemocnice Motol. Časopis Forbes vás označil jako jednoho z třiceti nejtalentovanějších Slováků pod třicet l Jaký to byl pocit? Byl to velmi příjemný pocit. Forbes pravidelně sleduji, považuji ho za jeden z hlavních ča úspěšných lidech v oblasti managementu a podnikání. Zařazení mé osoby mezi třicet nejtalen Slováků pod třicet let vnímám jako ocenění dlouholeté práce celého týmu Memorix, který pra našich učebnic. Když jsme před šesti lety začínali jako studenti, vůbec nás nenapadlo, že mít takový úspěch – že bychom mohli skončit ve Forbesu nebo že by se naše knihy mohly prod Ocenění jste dostal za rok 2016. Čím byl tak přelomový? Myslím, že šlo spíše o vykrystalizování dlouhodobější práce. Přelomový byl pro nás hlavně Memorix anatomie vyšel anglicky, velkou pomocí při zpracování anglického vydání byl kromě Kachlíka, přednosty Ústavu anatomie 2. LF UK, i dr. Ondřej Volný. V roce 2016 jsme Memorix exportovat do zahraničí, nyní máme podepsané smlouvy s Polskem, Itálií a Maďarskem. Loni v učebnice Memorix histologie, na jejímž vydání se podíleli dr. Jan Balko z Ústavu patologie medicíny 2. LF UK a FN Motol, docent Ivan Varga z Ústavu histologie a embryologie Univerzi Bratislavě a docent Zbyněk Tonar z Ústavu histologie a embryologie LF UK v Plzni, takže už takovou malou edici. Učebnice Memorix anatomie není na světě zase tak dlouho, přesto si už získala obrovskou po Kniha poprvé vyšla v dubnu 2013, a to v nákladu 2000 kusů. Tehdy jsme doufali, že se prodá v prosinci roku 2013 ale bylo jasné, že musíme připravit druhé vydání, takový byl o publik je na trhu čtyři roky a v současnosti je v prodeji už třetí vydání. V čem je učebnice tak revoluční? Většina anatomických učebnic podává informace v širších souvislostech a formuluje dlouhé v ze začátku, kdy se student učí na průběžné testy a má čas si celou knihu podrobně projít. si už studenti ale potřebují především opakovat a jde jim o to, vytáhnout si z učebnic ty informace. To je na naší knize asi nejvíce revoluční – je koncipována přehledně, informace v ní lze s navíc je plná obrázků, jež učení anatomie velmi usnadňují. Grafiku, kterou pro nás dělal z Balko, vnímám jako velkou přednost publikace. Jak jste zvládl studovat medicínu a psát u toho učebnici? Byl jsem během studia velmi aktivní na fakultě. Pomáhal jsem zakládat studentský spolek Mo aktivní v IFMSA (Mezinárodní federace asociací studentů medicíny, pozn. red.) a Akademické dobu jsem měl tolik mimoškolních aktivit, že jsem zanedbával školu. Dospělo to tak daleko, farmakologie a nezbylo mi nic jiného než opakovat ročník. Hrozilo, že medicínu vůbec nedos jsem si z toho to pozitivní a řekl si, že ve volném čase budu pracovat na učebnici anatomi už od prvního ročníku. Připravujete nějakou další učebnici? Plánujeme přeložit Memorix histologie do angličtiny. Když poprvé vyšel Memorix anatomie, m plány, chtěli jsme udělat celou edici – patologii, embryologii a podobně. Nicméně už Memor byl pro mě osobně velmi náročným počinem. Musel jsem zkoordinovat všechny autory, kreslíře další lidi a ještě se snažit snižovat množství textu na minimum v oboru, který neučím, aby koncept. Zestručňování knihy bylo velmi náročné už při sepisování Memorixu anatomie. Profe chtěl do učebnice dát mnohem více textu, já naopak mnohem méně. Z obou stran to byl obrovs Momentálně tedy nic nového nechystáte? Již za pár týdnů představíme studentům mobilní aplikaci, ve které bude kolem 15 tisíc otáz na všechny anatomické struktury lidského těla.  Studenti si tak budou moci opakovat třeba zastávce a nebudou s sebou muset nosit knihu. Již pracujeme i na překladu otázek do anglič Jaké jsou ohlasy ze zahraničí? Anglické verze se loni prodalo asi 1500 kusů. V zahraničí trochu vázne komunikace s naklad nedávají zprávy o tom, jak se kniha prodává. Máme ale ohlasy přímo od studentů z celého sv pozitivní. Dříve jste hodně hrál basketbal. Nechtěl jste se stát profesionálním hráčem? Chtěl. Hrával jsem basketbal na velmi dobré úrovni na sportovním gymnáziu. Ve třetím roční zranění – přetrhl jsem si vaz  v koleni. To změnilo mou cestu směrem k medicíně. Rozhodl j anatomie a následně se plánuji věnovat ortopedii, stát se sportovním lékařem a tímto způso pořád blízko. Hrajete ještě? Rekreačně. Ale snažím se profesionální basketbal pravidelně sledovat. Jste teď v postgraduálním programu. Na co se zaměřujete? Momentálně studuji na Klinice dětské a dospělé ortopedie a traumatologie 2. LF UK a FN Mot biomechanice a anatomii měkkotkáňových struktur ramenního kloubu. Náš výzkum se zabývá ram různými poraněními svalů, šlach, vazů, kloubního pouzdra a všeho, co se v oblasti ramenníh Na fakultě v současnosti vyučuji anatomii. Co svým studentům radíte? Máte nějaký návod na úspěch? Doporučuji jim aktivitu ve studentských organizacích, jako je Motolák nebo IFMSA. Studenti fakult během studia získají hrubé znalosti a mnoho informací, ale takzvané soft skills – j lidmi, jak je vést – mě naučily hlavně studentské spolky. Bez této zkušenosti bych se do p anatomie nemohl nikdy pustit – dohromady na něm pracovalo přes sto lidí a všechny bylo pot Právě to mě naučila práce ve studentských spolcích.