Oceněná historička umění: Význam Cranachových obrazů se ukrývá v detailu ****************************************************************************************** * Oceněná historička umění: Cranachovy obrazy musíte nakoukat. Význam se ukrývá v detailu ****************************************************************************************** Lucas Cranach starší patří mezi nejvýznamnější německé renesanční malíře. Jeho vliv na umě společnost vůbec byl tak velký, že se jeho prací nechali inspirovat tvůrci i za hranicemi včetně zemí českých. Ve své publikaci Lucas Cranach a malířství v českých zemích 1500–1550 věnuje PhDr. Magdaléna Nespěšná Hamsíková, Ph.D., z Ústavu dějin křesťanského umění na Kat fakultě Univerzity Karlovy. Obsáhlá kniha doplněná o desítky ilustrací dosahuje takových k její autorka získala prestižní Cenu Josefa Krásy od Uměleckohistorické společnosti. Už od roku 1991 Uměleckohistorická společnost každoročně uděluje Cenu Josefa Krásy badatel let za významný počin v uplynulém roce. Magdaléna Nespěšná Hamsíková se Lucasem Cranachem zabývat už během svého doktorského studia, publikace proto vychází i z výzkumu, na němž pr své disertace. „Ukázalo se, že dílo Lucase Cranacha staršího a jeho reflexe není u nás vůbec zpracována, velmi rozsáhlé téma. Pro mě byla výzva se s jeho tvorbou seznámit, protože na začátku se m úplně nelíbil. Jak jsem ale jezdila po světě po galeriích a víc jsem pronikala do jeho tvo inspirovat a skutečně zajímat. Jeho díla je potřeba vidět naživo, nejenom se dívat na repr platí pro grafiky, které si musíte pozorně prohlížet. Dnes, když člověk chodí po galeriích věnuje pověstné ‚tři vteřiny‘, musí být současné umění opravdu někdy až agresivní, aby div počátku 16. století se ale dbalo i na drobnosti, na Cranachových obrazech jsou skryté deta nikdy neviděli, kdybychom jeho díla dlouze nepozorovali, přitom často mění smysl celého ob historička umění. Lucas Cranach starší byl mimořádný umělec, který se proslavil především tím, že „vizualizo německé reformace. Mezi jeho nejbližší přátele totiž patřil Martin Luther. Vedle toho byl saského kurfiřta Fridricha Moudrého a jeho nástupce Jana Velkomyslného. Díky tomu, že se p raně novověkými humanisty, se jeho práce poměrně záhy dostaly i na naše území. „Jako jeden Cranacha objednal obraz olomoucký biskup Stanislav Thurzo. Cranach je také autorem původní oltáře pro katedrálu svatého Víta, Václava a Vojtěcha na Pražském hradě. Oltář byl později dochovaly se z něj jen fragmenty. Spekuluje se o tom, že ho Cranach vytvořil přímo na obje Maxmiliána I., kolem kterého se soustředila humanistická společnost spojená s vídeňskou un byl malíř v kontaktu,“ vysvětlila Magdaléna Nespěšná Hamsíková. Cranach byl na počátku 16. století velmi oblíbeným umělcem, po jeho tvorbě byla mezi šlech poptávka. Jak autorka výše zmíněné publikace podotýká, „cranachovský styl byl velmi chytla naučitelný, což mu také historikové umění často vytýkají. Někteří z nich o jeho pozdější t vznikala od dvacátých let šestnáctého století, hovoří nikoli jako o umění, ale spíše jako Narážejí na to, že vytvořil snadno napodobitelný styl, aby mohl rozšiřovat řady svých žáků mohly produkovat obrazy jako na běžícím pásu“. Právě jeho popularita vedla k tomu, že se jeho prací nechali inspirovat nebo ji přímo napo i jiní umělci. Vedle dalších i malíř, jehož dnes známe jen jako Mistra I. W. a který hojně severozápadních Čechách. Identita tohoto umělce, jenž se vyučil přímo v Cranachově dílně, neodhalena. „Díky tomu, že je v Německu cranachovské studium hodně rozvinuto, víme toho o velmi mnoho. Tyto znalosti můžeme využít i při sestavování představ o tom, jak nejspíš vyp dílna Mistra I. W., i když o jeho osobě nevíme s určitostí bohužel vůbec nic,“ upozornila Nespěšná Hamsíková. Tvorba Mistra I. W. odkazuje k práci Lucase Cranacha staršího nejen st volbou námětů. Stejně jako Cranach zobrazoval především biblická témata, ale v poslední do v jeho repertoáru byly například i silné a výrazné ženské postavy doby pohanství, židovstv Lukrécie, Judita nebo Salome –, jež tvořily tehdy oblíbenou součást výzdoby profánních pro I když je disertace napsána a publikace vydána, téma Lucase Cranacha staršího a jeho násle Magdalénu Nespěšnou Hamsíkovou jen tak neopustí. „V současné době připravujeme výstavu v L její kurátorkou je Michaela Ottová. Věnovat se bude dílu Ulricha Creutze a kadaňskému kláš svatých pomocníků, který je nesmírně zajímavý. Je v něm i cranachovská nástěnná malba. Spo tom i historici, již zjišťují další a další podrobnosti, procházejí testamenty, kde jsou o dozvídáme se jména umělců, kteří na dílech pracovali. Třeba se jednou dozvíme i to, kdo to W.,“ zamyslela se oceněná historička umění nad svou někdy až detektivní prací.