Vejražka: Výuku medicíny chceme omezit co nejméně ****************************************************************************************** * Vejražka: Výuku medicíny chceme omezit co nejméně ****************************************************************************************** „Jedna nová nemoc neznamená, že by ostatní lékařská odvětví ztratila dosavadní význam. Prá se omezit péče o pacienty, ale ani výzkum a vzdělávání,“ říká Martin Vejražka z 1. lékařsk LF UK), jenž patří k průkopníkům e-learningu a WikiSkript. A radí, jak nepříjemnou „korona využít a naučit se něco jiného, nového. Jak se promítla rizika šíření koronaviru SARS-Cov-2 způsobujícího nemoc COVID-19 do chodu tedy 1. lékařské fakulty UK? Podobně jako všude jinde se nové situaci věnuje pozornost na mnoha úrovních. Zásadní význa přerušení frontální výuky. To je výzva, musíme v mnohem větší míře než dříve zapojit dista vzdělávání. Myslím ale, že je důležité především výuku co nejméně omezit, nečekat, až to p naopak pokračovat dál, jak jen to půjde – udržovat pravidelný kontakt mezi studenty a učit se, i když jen elektronickými prostředky, konzultovat, diskutovat. A také nesoustředit veš jen na pandemii COVID-19. V medicíně je to zvlášť důležité – jedna nová nemoc neznamená, ž lékařská odvětví ztratila dosavadní význam. Právě naopak, nesmí se omezit péče o pacienty, vzdělávání ve všech medicínských odvětvích. Přecházíte tedy na distanční výuku. Jak to přesně probíhá, co to obnáší a přináší? Musím říci, že jsme naštěstí docela dobře připravení po technické stránce. Nástroje pro ne formy počítačové podpory vzdělávání se na 1. lékařské fakultě UK systematicky rozvíjejí ji Řada učitelů je využívá, takže s nimi má mnoho zkušeností. Je třeba říci, že se nyní zúroč systematická, i když ne vždy na první pohled viditelná práce našich IT specialistů. Jsem rád, že fakultní oddělení výpočetní techniky pod poněkud vizionářským vedením doktora Štuky zavedlo nástroje, které dnes patří do rodinného stříbra e-learningu pro celou Univer – zmiňme třeba videoservery, profesionální videokonferenční systém Adobe Connect Meeting č pro elektronické testování Rogo. Výborné zkušenosti máme také se systémy založenými na wik WikiSkripty pro posluchače lékařství. Nyní tedy nemusíme nic nového shánět nebo dokonce vy úkolem dneška je začít to, co máme, v potřebném měřítku používat a akademické obci v tom p • Více o WikiSkriptech a e-elearningu ve starším interview 1. LF UK [ URL "https://www.lf1 wikiskripta-studenty-uci-medicinu-i-kriticke-mysleni"] Má to jistě řadu úskalí. Jakých? Pokud mluvíme o technické stránce, všechny nástroje se už používaly, nyní ale může zátěž s stoupnout i o několik řádů. Na to pochopitelně nebyly dimenzovány; jde o nově vzniklou pot dříve nepočítalo. Je potřeba na to myslet a budeme muset pracovat tak, aby se zátěž rozlož jistě technická podpora pomůže a povede nás. Jak se liší celé pojetí „e-učení“? Pro mě jako pro pedagoga je velmi důležité, že distanční výuka probíhá trochu jinak než fr Není možné vzít „slajdy“ z přednášky, nahrát k nim zvukový výklad a poslat to studentům – to prostě nefunguje. Musíme tedy narychlo upravit a znovu vystavět výuku, aby byla i na dá To samozřejmě představuje spoustu práce, se kterou jsme ještě před pár dny nepočítali... T nějaký čas, abychom se naučili novým způsobem spolupracovat. Musím ale říci, že jsem v posledních dvou týdnech vedl několik prvních webinářů – a byl js Všechno běželo, jak mělo, studenti úžasně spolupracovali. Obavy, že budeme válčit s techni spojení, obtížnějším udržením pozornosti na dálku a tak dále se nenaplnily. Ale i přes ten nesmíme zapomínat na jednu věc: medicína není založená jen na znalostech. Není možné se vš knih, přednášek a videí. Medik musí během studia získat i spoustu dovedností. I když udělá abychom pomocí distančních forem zachovali co nejlepší výuku, bez piteven, mikroskopů, lab na klinikách to prostě plnohodnotně nepůjde. To je zřejmé. Najdou se i nějaké výhody? Naučili jste se něco nového v e-learningu? Už jsem zmiňoval, že pro distanční výuku je potřeba materiály upravit. Věřím, že to povede výuky, třeba i k jejímu zefektivnění. Uvidíme. Zatím jsme na začátku nové situace, tak ješ hodnotit. A pak ještě jedna věc, na kterou se někdy zapomíná: všichni, kdo už dělali plnoh learning, mají zkušenost, že tyto formy výuky stimulují velmi intenzivní komunikaci mezi s učitelem. To samozřejmě přináší určitou zátěž učitelům, musí mnohem častěji a individuálně odpovídat na dotazy, diskutovat. Na druhou stranu: po větší aktivitě studentů a intenzivně mezi studenty a učiteli přece tak často voláme. Myslím, že máme příležitost nepříjemné sit trochu to otočit – naučit se jiné formy výuky, které třeba obohatí naše postupy i v budouc Máte podporu knihoven, e-zdrojů a podobně? Všichni se snaží a patří jim za to velké díky. Ale rád bych připomněl i všechny aktivity, již dříve a které mnohým pomohly zlepšovat výuku. Díky nim mohou být lépe připravení i nyn říci první, co mě v této souvislosti napadne, jsou to určitě přednášky Dana Rajdla z Lékař UK v Plzni, které měl pod záštitou Ústřední knihovny UK a rektorátu v uplynulém roce. Je t „sluníčko“, spousta inspirace a povzbuzení do dalšího snažení. Rád jsem nyní sáhl i po něk doporučeních. Co je na této pandemii medicínsky nejzajímavější? Ptají se vás na to studenti, budoucí lék nimi? Jako učitel teoretického předmětu považuji za svou povinnost především pomoci medikům vyzn přívalu nejrůznějších informací. Měli bychom pomoci rozvíjet věcné, kritické myšlení. A ne zapomínat na celospolečenskou roli univerzity – jako akademičtí občané bychom měli my, uči studenti pomáhat osvětě a racionálnímu informování veřejnosti. Vidíme kolem sebe některé n přehnané reakce na situaci. Často je to způsobeno (logickým) strachem z neznámého, publiko která sama o sobě vlastně nic neříkají a podobně. Tady, myslím, můžeme pomoci hodně. Jak vy osobně přistupujete k hrozbě COVID-19 a vyhlášení nouzového stavu v ČR? Všichni novou situaci vnímáme, všichni o ní přemýšlíme, všechny nás zatěžuje. Snažme se al zůstat u své práce a koníčků, normálně komunikovat s přáteli a blízkými. Bylo by škoda trá pohledem na statistiky a přeposíláním znepokojivých zpráv na sociálních sítích. Spousta či teď omezená, to ano, ale na druhou stranu teď před sebou máme spoustu práce, abychom se s vypořádali. Pusťme se do ní – s klidem, s rozvahou. Racionálně a s kritickým pohledem na v akademická░obec░Univerzity░Karlovy░měla░jít░příkladem.░Buďme░trpěliví░a░pomáhejme░si.░░░░░ MUDr.░Martin░Vejražka,░Ph.D.░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░ Absolvoval všeobecné lékařství na 1. lékařské fakultě UK a obhájil Ph.D. v oboru biochemie UK, na částečný úvazek také na 1. interní klinice VFN. Věnuje se moderním metodám medicíns Stál u zrodu WikiSkript, dnes nejvyužívanějšího úložiště pregraduálních výukových materiál