V Plzni e-learning zvládají léta. I tak študácká duše trpěla ****************************************************************************************** * V Plzni e-learning zvládají léta. I tak študácká duše trpěla ****************************************************************************************** Vedle slov koronavirus, covid a pandemie se pojmy distanční vzdělávání nebo distanční výuk popředí nejužívanějších slov a slovních spojení současnosti. Multimediální forma řízeného Wikipedie) se na přechodnou dobu, během níž osiřely přednáškové sály, stala jediným spojen a vyučujícím. Redakce iForum se pokusila od zástupců fakult zjistit, jak „to“ šlo a jak ko získané zkušenosti hodnotí. • Prof. MUDr. Dana Müllerová, Ph.D., je nejen proděkanka pro rozvoj a vnější vztahy Lékařs v Plzni Univerzity Karlovy [ URL "http://www.lfp.cuni.cz/"] , ale i vyučující předmětu H preventivní medicína a garantkou předmětu Podpora a ochrana zdraví tamtéž. ZOOM a MOODLE výuka Na úvod našeho povídání vyjádřila prof. Dana Müllerová velké poděkování za nasazení a přip learningového týmu LF UK, vedeného Ing. Romanem Pavezou a MUDr. Danielem Rajdlem, Ph.D., p pedagogy při distančním vzdělávání v době epidemie. E-learning má na Lékařské fakultě v Pl letitou tradici, takže start online výuky nikoho nezaskočil. Vzdělávání během epidemie na probíhalo s využitím kombinace nástrojů pro komunikaci v reálném čase (ZOOM, později Micro s MOODLE, kde kromě nahrávek prezentací studenti vypracovávali domácí úkoly a zjišťovali ú naučených znalostí formou testů. Na počátku „COVID období“ však musela proběhnout intenziv nových materiálů, které e-learningový plzeňský tým pomáhal pedagogům zpracovat a efektivně výuky podle předem připravených metodik. „Pro podporu uživatelů jsme zřídili speciální stránky https://sites.google.com/view/e-lear "https://sites.google.com/view/e-learning-lfp/"] . Uspořádali jsme také několik online web diskusí a sdílením zkušeností uživatelů. Náš e-learningový tým se vlastně stará i o uživat ZOOM pro celou Univerzitu Karlovu. Používali jsme i zabezpečené online testování v MOODLE Exam Browseru a naše zkušenosti jsme 17. dubna nasdíleli na webináři ministerstva školství metodiku a checklisty pro distanční zkoušení, včetně státních zkoušek u mezinárodních stud pracovišť tak měla minimální nebo žádné zpoždění ve výuce a zkoušení,“ shrnuje za e-learni Rajdl, zástupce přednosty Ústavu klinické biochemie a hematologie Lékařské fakulty v Plzni Zájem byl/je podmínkou Kromě klinické práce a dobrovolnické pomoci studentů šestého ročníku byla distanční výuka jedinou formou výuky a také kontaktu pedagoga se studentem. Proto nelze podle proděkanky M jednoznačně a objektivně vyhodnotit, které formě výuky by v jednotlivých předmětech, pokud vybrat, student dával přednost. Zkrátka, distanční výuka byla zároveň nezbytností i povinn v Plzni museli podle vyjádření Dany Müllerové kromě „absorbování“ nové látky řešit řadu úk znalostních testů. Jejich nesplnění by vedlo k neudělení zápočtu či v případě distančního neprovedení zkoušky. „Jednou větou řečeno: v době epidemie student měl a musel mít o tuto zájem,“ konstatuje proděkanka a dodává: „Od pedagogů se ke mně dostávaly povětšinou poziti distanční výuka u studentů vyvolala.“ Medik si dovednosti musí osahat Stejně jako jinde i na plzeňské medicíně vyučující během krátké doby museli vytvořit objem nových materiálů pro vzdálenou výuku. Řada z nich bude mít zcela jistě uplatnění i po skon opatření. I v Plzni si podle proděkanky vyučující prověřili, že: „online komunikace se stu skupinami studentů jsou vysoce efektivní v oblasti předávání znalostí, jejich analýzy a im komunikace a diskuse. Zcela jistě se uplatňuje i při individuálním vedení studenta při tvo projektů, nicméně nejsou plně dostačující v praktickém nácviku dovedností. Ty se prostě st potřebuje naučit a ‚osahat‘ si je. Buď na modelových simulátorech, nebo přímo při pitvách, či při praxích v nemocnicích, tedy v reálném vyšetřování a ošetřování pacientů.“ Když trpí „študácká duše“ Úskalí distanční výuky si plzeňská pedagožka uvědomuje především v omezení fyzické sounále študácké“. E-learning a všechny výdobytky umělé inteligence včetně sociálních sítí jsou pr generaci studentů zcela běžnou součástí jejich každodenního života. O to víc však medici d potřebují „povinnost být si nablízku nikoli pouze virtuálně“. Dana Müllerová si je vědoma, jednou z důležitých charakteristik dobrého lékaře je zvládat umění být svému pacientovi na profesionálně, ale zároveň lidsky podpořit, pochopit, podržet… „Tomuto psychosociálnímu um také učit, což při převažujícím virtuálním způsobu života lze jen velmi obtížně,“ soudí pe Nahrávka zpětnou reflexí Nutnost distanční výuky během koronavirové epidemie přinesla podle plzeňské proděkanky víc pozitivní přínos: „I skalní odpůrci nových komunikačních technologií z řad pedagogů je mus získat s nimi zkušenosti a naučit se radovat z jejich funkčnosti i jednoduchosti. U řady v došlo ke ztrátě neopodstatněných předsudků vůči těmto nástrojům.“ Další pozitiva vycházela že pedagog se běžně při prezenční formě studia nenahrává. A právě řada nástrojů distanční umožnila vše zaznamenat. „Nahrávka pak může být samotnému pedagogovi reflexí jeho vlastníh výkonu. Po jeho zhlédnutí se pak může ve svém dalším působení zlepšovat,“ dodává s úsměvem V neposlední řadě se i na Lékařské fakultě v Plzni UK potvrdilo, že přes počáteční nemalé může distanční vzdělávání celkový výsledný čas ušetřit – např. proto, že přednášky může sl neomezený počet posluchačů. Distanční zkoušky ano, ale zdaleka ne všechny „V medicíně distanční zkoušení nemůže být zcela rovnocenné prezenčnímu zkoušení, protože z zejména v klinických oborech sestává i ze zkoušení praktických dovedností. Distanční zkouš z nich simulovat, ale rozhodně ne všechny,“ říká proděkanka Müllerová. Proto i v Plzni upř prezenční formu zkoušení mediků. Online způsob zde umožní jen ve zcela objektivních důvode pokud z důvodu covidové epidemie nebude možné, nebo bude velmi obtížné, zkoušet prezenčně, student v době epidemie zůstává v zahraničí a nemá možnost vstupu do ČR.