Rozhovor s prof. Pokorným, držitelem medaile za zásluhy ****************************************************************************************** * Rozhovor s prof. Pokorným, držitelem medaile za zásluhy ****************************************************************************************** 28. října jste byl vyznamenán medailí Klausem, než jste ji dostal? Jen asi dvakrát při různých recepcích, osobně jsem s ním nemluvil. A víte, kdo vás navrhl? Vím, že to muselo přijít z okruhu mých A jak jste se to dozvěděl? Přímo z kan Nene, už v červnu jsem dostal od předsedy Senátu dopis se seznamem navržených, na kterém j seznam upravit. Máte sice zkušenost z mnoha konferencí, ale jak se člověk cítí v sále před spoustou lidí v Musím říci, že jsem po všech konferencích dost otrlý… Hlavně že sám nemusím nic říkat nebo Budete se po udělení státního vyznamenání více vyjadřovat do společnosti? Přece jen teď má Cítím jistý tlak, ale spíše od nakladatelství, abych vydal promluvy, které jsem měl k různ ale mám ještě tolik konkrétní práce, že se k tomu dostanu snad v průběhu letních prázdnin. A na čem teď konkrétně pracujete? Teď zrovna dokončujeme velkou učebnici hermeneutiky, která snad bude i pro širší vrstvy. D Kolega Dus navíc vydává třetí díl novozákonních apokryfů, což je poměrně přitažlivá publik Když jste hovořil o Novém zákoně, vy jste ho spolupřekládal. K jakým posunům může v překla který by ovlivnil církevní rozhodování? Řecký text Nového zákona je poměrně přesně uchován. Pokud jsou tam nějaké větší rozdíly, t Nového zákona. To byly spíš rozdíly v tradici. První skutečně vědomé věroučné odchylky se středověku. Když se podíváte na konkrétní překlady, z čeho vychází – např. Kralická bible? Zrovna Kralická bible je mezičlánek. Česká reformace byla založená ještě na latinském přek nejpůvodnější podobu textu do latiny. Ale Kraličtí už starší překlady zrevidovali na zákla až ze středověku – průměrně z 8. století – kdežto my dnes překládáme z textů, které jsou p pramenům. Zároveň je však třeba říci, že největší důvod pro vznik nového překladu je vývoj V jaké době začali křesťané texty Nového zákona zaznamenávat? Předpokládám, že ze začátku Nestarší dochované texty jsou od apoštola Pavla – což je kolem roku 50. Existuje Sbírka Q, předpokládá, že by mohla být velmi blízko Ježíšova života. Když už jsme u evangelií, proč zrovna čtyři? Občas v médiích problesknou zprávy, že se pře V zásadě proto, že jsou nejstarší a zároveň mají něco společného – žánr  (biografie) a for ostatní evangelia se většinou nazývají evangelii, protože nějak parazitovala na popularitě že právě sbírka Q hrála jistou liturgickou roli, ale Evangelium jako žánr ji záměrně potla být nekontrolovatelně doplňovány a docházelo i k duchovně-mocenským manipulacím. Apoštol P slov Páně, protože znal lidi, kteří mu je stále citovali a šli mu asi hodně na nervy. Jidá Jakým způsobem dnes vy jako vědec můžete pracovat s apokryfy? Protože spousta lidí je zná, pravdy? Historicky tam mnoho nových informací není. Jisté je, že apokryfy zachovaly některé žánry že lidé měli k Ježíšovi velkou úctu, ale nedokázali ji úměrně vyjádřit. Pamatuji se, jak m ohromně jezdil na koni. Což nebylo pro Masaryka přímo typické, ale ona tím chtěla vyjádřit Ježíše v jeho dětství, mají podobnou funkci. A proč myslíte, že církev ve středověku apokryfy často potlačovala? Byla v tom obava o pod Určitě. A nebyl to jen středověk I evangelista Lukáš asi znal cyklus lidových vyprávění o protože pochopil, že to nesouvisí s podstatou. Myslíte, že by se apokryfy daly využít v dnešní kazatelské práci? Např. v nabourávání trad Kdyby byl farář šikovný, tak určitě. Spousta zvyků je z apokryfů odvozena a apokryfy samot Jakým způsobem vůbec pracovat s biblick slyší: „Vždyť takhle je to přece v Bibl byla srozumitelná jak odborné veřejnost neznalým…? To je pořádně tučné sousto. Určitě prac analýza. Nelze spekulovat, jak to autor v prostředí, pro které to bylo určeno. odborné komentáře, ale účinnost naší vě dalece je čtenář schopen pochopit ░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░ Prof.░ThDr.░Petr░Pokorný,░DrSc.░se░narodil░21.4.1933.░Studoval░v░Praze░u░J.B.░Součka░a░krá jako░duchovní░evangelické░církve░v░Praze.░Na░ETF░učí░od░roku░1968,░kratší░dobu░vyučoval░i░ Princetonu░(1986-87),░a░v░Tuebingen░(1988-89).░Spolupracoval░na░ekumenickém░překladu░Bible ░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░ Tomášovo░evangelium░v░roce░1981,░nebo░Epheserbrief░1992)░a░několik░desítek░studií░do░mezin vyznamenán░prezidentem░Václavem░Klausem░medailí░za░zásluhy░II.░řádu.░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░ původní text. Nejde o to, aby místo Bible četl komentáře, ale aby mu komentáře umožnily vr snažíme se současnému člověku vyložit dnešním jazykem, jak si to tehdy představovali. Přesuňme se do současnosti… Jak se díváte na nové teologické směry (teologie feminismu, te křesťanství v Evropě? Všechny nové směry dost zřetelně vyjadřují, co trápí většinu křesťanů. I když se nám to zd Jinak mám dojem, že třeba teologie revoluce nebo feminismus jsou spíše „výbuchy,“ které se upozornění na problémy. Že by šlo o zlomy v teologii, se mi nezdá. A jak povzbudit křesťanský život v Evropě? Když se podíváme čistě na čísla, tak počet akti je v každým větším městě knihkupectví se spiritistickou literaturou? Není to nutně projev hluboké krize. Určitá krize tu je a projevuje se kvantitativně. Ale n se nám zdá, klesá počet tradičních křesťanů. Projevují se tu tak dvě tendence – odchod tra Může to nějak souviset i s krizí vesnického života? Zcela nepochybně. Krize vesnického života byla daná industrializací a částečně urychlená k tradičního křesťanství, které mělo i dobré rysy: fázovalo život, vytvářelo slavnostní chví Znamená to, že zažíváme jakousi obrodu církve? Návrat ke kořenům? Myslím, že ano. Samozřejmě to není automatické, protože každá krize může mít dvojí vyústěn teprve se ukáže, jak jsou silné a jak je budeme schopni teologicky podbudovat. PETR SVOBODA