Držitelé Bolzanovy ceny představují své projekty: Mgr. Tomáš Chvátal ****************************************************************************************** * Držitelé Bolzanovy ceny představují své projekty: Mgr. Tomáš Chvátal ****************************************************************************************** Tomáš z Litoměřic – pozdněgotický zvonař a konvář. Téma diplomové práce se začalo rodit již před více než čtyřmi lety, v souvislosti s mou sp přípravě výstavy Gotiky v severních a severozápadních Čechách. V rámci tohoto projektu, na podílel můj domovský Ústav pro dějiny umění FF UK, jsem se zprvu měl zabývat regionálním z stříbrnictvím. Při shromažďování informací mě ale zaujalo, jak často se v soupisových prac uměleckořemeslné památky: zvony. Rozhodl jsem se proto o těchto tajuplných předmětech, kte ostatně fascinován již v dětství, zjistit víc. Brzy jsem přitom zjistil, že tato problemat bádáním příliš dotčena a že se mi zde tak naskýtá jedinečná možnost objevovat dosud neobje tato tématika představovala ideální pole pro využití jak mých kunsthistorických, tak také dovedností. Po dohodě se svými pedagogy jsem proto kromě dosavadních závazků začal zabývat gotickým zvonařstvím. S tím, jak mé znalosti o této problematice postupně rostly, vycházelo stále zřetelněji naj postavení, které tehdy v regionu zaujímal právě mistr Tomáš z Litoměřic. Rozhodl jsem se p jeho osobu a dílo detailnímu zkoumáni a zvolil jsem si jej za předmět své diplomové práce. Vzhledem k tomu, že šlo o téma původní, bylo nejprve třeba provést důkladný heuristický pr jak přímo v terénu, tak také v rozličných archivech. Výsledkem byl podrobný katalog téměř a soubor všech dosažitelných životopisných zmínek v písemných pramenech. Z tohoto na střed bohatého materiálu pak povstala samotná syntéza. Ta se v první části zaobírá mistrovým živ jeho tvorby, později též podrobně hodnotí samotná jeho díla, jejich nápisy a výzdobu. Z výzkumu vyplývá, že se mistr Tomáš narodil před rokem 1485 a že zemřel zřejmě krátce po celou tu dobu žil v Litoměřicích – a zde také vytvářel svá díla: zvony, cínové nádobí a kř počet, kvalita a výzdoba snesou srovnání s výrobky ostatních soudobých mistrů – i těch nej Jediným rozdílem snad je, že se tvorba litoměřického zvonaře omezovala pouze na oblast sev zatímco například jeho pražští kolegové dodávali do všech koutů země. V rámci regionu si v vybudoval a udržel vůdčí postavení. Při práci na tomto témat bylo mou ambicí především to, aby vznikla moderní publikace, kter vypočítávat a popisovat jednotlivá díla, nýbrž která se bude snažit o co nejhlubší interpr skutečností. Ve snaze o komplexní přístup jsem se rozhodl odbourat omezující hranice mezi obory a používal jsem jak metody z hájemství dějin umění, tak také historie a studia zvona jsem, že tak vznikne dílo, které by bylo přínosné po faktografické i metodické stránce. Ud ceny mi přináší cenné povzbuzení , že se mi to snad alespoň částečně podařilo. Mgr. Tomáš Chvátal