Zlatá medaile University Karlovy pro velikána humanitních věd ****************************************************************************************** * Zlatá medaile University Karlovy pro velikána humanitních věd ****************************************************************************************** V pátek 27. dubna byla za mimořádné zásluhy v oblasti h pamětní medaile University Karlovy profesoru Wolfgangu vědci, zakladateli Kostnické školy recepční estetiky a antropologie. Profesor Iser přijel do Prahy krátce před pozvání Ústavu anglistiky a amerikanistiky FF UK. Na fi dvě přednášky na téma „Culture: A Recursive Process“ a Becket’s Malone Dies and Texts for Nothing”. Posluchárn jiskřily nové myšlenky. Pan profesor Iser oslnil nejen i neskonalou trpělivostí a pohotovostí při odpovědích n Wolfgang Iser (*1926) Wolfgang Iser patří – spolu s Hans-Robertem Jaussem, Jurijem Striedterem, Robertem Warning školy recepční estetiky, jejíž počátek spadá do roku 1967. Iserovým původním oborem je ang (1957) a profesorem se stal v roce 1960 ve Würzburgu. Během své univerzitní dráhy několikr univerzitách v USA. Je členem a čestným členem několika vědeckých společností – např.  Mod Academy of Arts and Sciences.      Zpočátku se těžištěm Iserova zájmu stal anglický román 18. století, jmenovitě Henry F [Světový názor Henryho Fieldinga], 1952). Anglistická témata autor neopouští ani ve svých aspekt teoretický – Laurence Sternes »Tristram Shandy«. Inszenierte Subjektivität (»Tristr subjektivita,1987), Shakespeares Historien. Genesis und Geltung (Shakespearovy historie. V metodologické orientace na estetiku recepce představuje nástupní přednáška na univerzitě v struktura textu; česky in: Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estet není skryt v textu samém, jak soudili strukturalisté, ani se nenachází před textem, jak so se odkrývá až během procesu čtení. Danou tezi pak Iser zevrubně rozpracovává ve svém nejzn ästhetischer Wirkung (Akt čtení. Teorie estetického účinku, 1976). Smysl textu podle autor jako účinek“, přičemž situace mezi textem a čtenářem nemůže být dána předem, ale vzniká až čtení dává našemu vědomí jako dialektické napětí vzpomínky a očekávání. Iser zde zavádí po předběžných upozornění, které fiktivní text nabízí svým možným čtenářům jako podmínky rece čtyři základní perspektivy: perspektiva vypravěče, postav, děje a předstírané čtenářské fi na totéž propojit. – Kniha Implizite Leser (Implicitní čtenář, 1972), kterou lze v mnohém soustřeďuje na proměny poetiky čtenáře v anglické a americké literatuře od Bunyana přes Th první Iserovo období charakterizovat jako literárněhistorické  a druhé, v němž vznikl konc hermeneutické, pak ve svém dalším, třetím období autor přestupuje do antropologie. Antropo podmínky toho, proč jsme jako lidé schopni brát fikci (sféru als ob) jako skutečnost sice co tvoří jeden ze zakládajících rozměrů naší existence. Dokladem tohoto obratu jsou knihy Anthropology (Hledání. Od recepční estetiky k literární antropologii, 1989) a Das Fiktive 1991).  Zejména v druhé z nich se Iser snaží v široce založené perspektivě literárněhistor filozofické podat rozhraničení mezi „reálným“, „fiktivním“ a „imaginárním“. Ke klíčovým po (její povaha a hranice), fingování, výběr – kombinace – odkaz k sobě samému (Selbstanzeige Bibliografie: Knihy: Die Weltanschauung Henry Fieldings. Buchreihe der Anglia, Zeitschrift für englische Philol Walter Pater. Die Autonomie des Ästhetischen. Tübingen: Niemeyer, 1960. 235 s. Der implizite Leser. Kommunikationsformen des Romans von Bunyan bis Beckett. Theorie und G Texte und Abhandlungen, Bd. 31. Uni-Taschenbucher; 163. Munich: Fink, 1972. 420 s. Der Akt des Lesens. Theorie ästhetischer Wirkung. Uni-Taschenbücher, 636: Literaturwissens Laurence Sternes "Tristram Shandy". Inszenierte Subjektivität. Uni-Taschenbucher, 1474. Mu Shakespeares Historien. Genesis und Geltung. Konstanzer Bibliothek, Bd. 9. Constance: Univ Prospecting: From Reader Response to Literary Anthropology. Baltimore: Johns Hopkins Unive Das Fiktive und das Imaginäre. Perspektiven literarischer Anthropologie. Frankfurt: Suhrka The Range of Interpretation. New York: Columbia University Press, 2000. 206 s. (Většina knih vyšla v několika reedicích a byla přeložena do řady dalších jazyků.) Sborníky editované W. Iserem: Wolfgang Iser;  Hans Schabram, eds.: Britannica: Festschrift für Hermann M. Flasdieck. Hei Wolfgang Iser, ed.: Theorie und Geschichte der Literatur und der Schönen Künste. Texte und Wolfgang Iser, ed.: Immanente Ästhetik - Ästhetische Reflexion. Lyrik als Paradigma der Mo Verhandlungen. Poetik und Hermeneutik, 2. Munich: Fink, 1966. 543 s. Wolfgang Iser; Fritz Schalk, eds.: Dargestellte Geschichte in der europäischen Literatur d Philologie. Studien zur Philosophie und Literatur des neunzehnten Jahrhunderts, Bd. 7. Fra Wolfgang Iser, ed.: Henry Fielding und der englische Roman des 18. Jahrhunderts. Wege der Buchgesellschaft, 1972. 505 s. Wolfgang Iser; Dieter Henrich, eds.: Theorien der Kunst. Frankfurt: Suhrkamp, 1982. 636 s. Wolfgang Iser; Dieter Henrich, eds.: Funktionen des Fiktiven. Poetik und Hermeneutik. Arbe Munich: Fink, 1983. 567 s. Wolfgang Iser; Sanford Budick, eds.: Languages of the Unsayable: The Play of Negativity in in the Humanities, 3. New York: Columbia University Press, 1989. 394 s. Wolfgang Iser; Sanford Budick, eds.: The Translatability of Cultures: Figurations of the S Stanford, CA: Stanford University Press 1996. Bibliografie časopiseckých studií a článků Wolfganga Isera je přístupná na http://sun3.lib Česká vydání: Teorie literatury: aktuální perspektiva. Brno, Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2004, 51 Apelová struktura textu. In: Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční est Koncepty čtenáře a koncept implicitního čtenáře. Aluze 7, 2004, č. 2-3. Proces čtení ve fenomenologickém pohledu. Aluze 5, 2002, č. 2.