V Nebi se hraje klasika, Peklem otřásá elektronika a hip-hop ****************************************************************************************** * V Nebi se hraje klasika, Peklem otřásá elektronika a hip-hop ****************************************************************************************** „V Nebi se hraje klasika, Peklem otřásá elektronika a hip-hop. Mladý, rebelující anděl Asb obojí, takže ho neberou ani v Pekle, ani v Nebi; zato na Zemi jeho kapela The Angels fasci Jsou prostě boží! Jak Nebe, tak Peklo vidí v andělské skupině prostředek k prosazování svý takže se strhne bitva...“ Skladatel Lukáš Hurník a libretista a student FHS UK Petr Čenský muzikálovou show, která měla světovou premiéru 1. června v divadle Bouda. „The Angels lze vnímat dle libosti jako pohádku, multižánrovou show i jako podobenství o l a svobodě, střetu „starého“ a „nového“ světa… Jde o skladbu pro symfonický orchestr, rocko elektroniku, větší množství sólistů a dětský sbor. „Od Dvořáka po Madonnu, od aleatoriky k být naše motto,“ říkají Hurník s Čenským. Anděl Asbeel se vzbouří proti sterilní hudbě a dogmatickému řádu v nebi, protože na Zemi z muziku a rád by ji zavedl v Božím království. Vydá se tedy na zkušenou k ďáblům, protože P velký diskotékový klub. Kulturní převrat se mu ale v nebesích nepodaří prosadit, a tak zam tady založil úspěšnou kapelu The Angels… Nebe i Peklo rázem vidí v kapele prostředek k usk plánů a dojde k bitvě, která ohrozí řád světa… Jak vás napadlo zasadit libreto do peklo-rájového prostředí, které v lidech vyvolává směs a představ? Petr Čenský: Podívejte se na rockové křesťanské kapely, na ortodoxního Žida, který svou ví reggae… Na příběhy mladých lidí, kteří pocházejí z rodin ultraortodoxních věřících, a prot zcela zákonitě se vrhli do opačného extrému, do světa diskoték, drog a extrémních sportů, „pekelných hříchů“. A už jsme doma. Ze světa kolem nás se zrodil námět The Angels, jen jse mytologické příběhy a přidal trochu symboliky. Inspiroval jste se někde při psaní libreta? Existují podobné projekty v zahraničí? P.Č.: V zahraničí se dělá ledasco pozoruhodného, i postmoderního, našli byste tam třeba i dýdžeje a symfonický orchestr, v české kotlině však z mnoha důvodů zůstáváme u zavedených Pro mě je ideovým předchůdcem americký všeumělec Leonard Bernstein, jehož díla Candide neb takovými polystylovými a multižánrovými spektákly, ideálem autora hudby Lukáše Hurníka je jeho „umělecký rock“.    Jak probíhá spolupráce mezi skladatelem a libretistou při komponování „muzikálové show“? T vytvářeli tři roky… P.Č.: Já bezmála tři, Lukáš psal hudbu bez dvou týdnů dva roky. Východiskem byl můj text, měl právo jej upravovat  podle svých potřeb, případně jej úplně škrtnout – to když dostal hudební nápad, který se na můj text nehodil. Následně jsem dopisoval slova dle not; párkrá nastala. Jakožto hudební laik jsem Lukášovi moc do práce mluvit nemohl – ale sem tam jsem nějaký takt navíc k próze (mluvenému slovu), jinou instrumentaci, nějakou změnu v notách a práce byly nějaké rozpory, na konci jsme si snad četli myšlenky… Věděli jste, že bude představení hráno v Boudě? A jak bylo složité vypořádat se s přece je prostorem dřevěného divadla? P.Č.: Tak „naše“ Bouda je především plechová. Je fakt, že je to prostor určený primárně pr my jste se do ní dostali vlastně dodatečně. A činohra má pět účinkujících, kdežto my šedes postavy + početný dětský sbor), a to navíc s choreografií!! na konci představení se všichn jevišti sejdou; pravda, mají trochu málo místa, ale vejdou se. Tomu se musela podřídit scé velké kulisy by už nebylo kam umístit, takže máme jednoduchou, ale funkční scénu s projekc halfplayback, zpívá se na hudební poklad z nahrávky, byly jisté problémy s akustikou, ale profesionálové dali dohromady a nevypadá ani nezní to vůbec špatně. Píšete, že v Česku nemá muzikálopera The Angels obdobu, v čem se liší od klasické opery? P.Č.: The Angels jsou především jedinečná a nevídaná syntéza opery a muzikálu, klasiky a m hudby. Pokud se zaměříme jen na hudbu, která je rozhodující, tak podle popisu skladatele, stránce jde spíše o operu: dílo má dramatickou stavbu, všechny dialogy, ansámbly, dětské i jsou prokomponovány, text se zpívá, nebo mluví na způsob melodramu, převládá „evoluční hud nechybí ani samostatná čísla – árie a písničky. Způsob tvorby byl také operní. Melodika a blíže k muzikálu. Nechybí  ani chytlavé milostné duety,  některé zpěvní party jsou pro muz pro operní pěvce. Akustická a elektronická hudba tvoří navzájem se doplňující „sound“ díla místech skladby najdete modernistickou aleatoriku, bitonální akordy, rychlé modulace, nepr kontrastní dynamiku.  Jinde naopak zaslechnete aktuální styly populární hudby, jako např. funky, rock. Zasvěcení posluchači pak jistě nepřeslechnou přímé citáty z Wagnera, Čajkovsk Deep Purple, Madonny nebo hit skupiny Rolling Stones v inverzi.“  Tohle opravdu není klasi náhodou. „Od Dvořáka po Madonnu, od aleatoriky k funky“, dali jste si jako motto. Jaký je hlavní cí Pobavit? Hrát si s hudebními styly? Bořit hranice mezi žánry? P.Č.: Boření hranic mezi styly a žánry by snad už mělo být samozřejmostí… Chtěli jsme přin „čerstvého vzduchu“ na naši kulturní scénu a udělat to, co doopravdy máme rádi, bez ohledu pomyslí kritici a kritičky. Pokud se u toho lidé budou bavit, jakože se většina bavila, tí čtyř veřejných repríz v Boudě nemůžeme vydolovat zázraky… Plánujete, že byste se po „letní derniéře“ v Boudě (8.6.) přesunuli do některého z kamenný P.Č.: Je to samozřejmě naše vroucné přání, už jen vzhledem k vynaložené energii. Jisté sig momentálně nelze říct nic určitého.  ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ Prolog▒a▒1.▒dějství ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ Byl▒jednou▒jeden▒–▒tentokrát▒anděl▒jménem▒Asbeel.▒Ten▒ale▒rozhodně▒nepatří▒mezi▒ledajaké▒t nuda,▒přísný▒řád▒a▒zpátečnictví▒nebeského▒království▒a▒chce▒udělat▒něco▒velkého.▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ T.č.▒si▒Asbeel▒právě▒odkrucuje▒dva▒roky▒povinné▒andělské▒služby▒na▒zemi▒jako▒strážný▒anděl přiučit▒se▒pozemským▒neřestem.▒Když▒se▒potom▒vrátí▒do▒nebe,▒kde▒se▒zpívají▒žalmy▒a▒kde▒je▒ pořádek▒a▒ctnostný▒život,▒způsobí▒na▒protest▒malou▒výtržnost,▒za▒ kterou▒je▒ale▒nekompromi ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ Asbeelovi▒dojde▒trpělivost▒a▒rozhodne▒se▒v▒nebi▒způsobit▒malou▒kulturní▒revoluci.▒Proto▒se seznamí▒s▒dvěma▒ďábly▒Raumem▒a▒Malfasem,▒kteří▒ho▒přesvědčí,▒aby▒navštívil▒„music▒club“▒Pe života.▒V▒tomto▒dost▒inspirativním▒prostředí▒se▒Asbeel▒naučí▒zpívat▒a▒tancovat▒jako▒pekeln ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ dokonce▒se▒zamiluje▒do▒svůdné▒ďáblice▒Lilit.▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ 2.▒dějství▒a▒epilog▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ V▒nebesích▒panuje▒stále▒stejná▒zdánlivá▒idyla:▒andílci▒si▒spokojeně▒hrají▒a▒hlavně▒nezlobí ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ ze▒své▒pekelné▒exkurze:▒nejprve▒si▒před▒sv.▒Cecílií▒pokrytecky▒hraje▒na▒nevinného,▒a▒potom přidali;▒zasvětí▒je▒do▒svých▒plánů▒a▒když▒jim▒ukáže,▒co▒se▒u▒ďáblů▒naučil,▒získá▒je▒na▒svo ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ Nebeský▒kolorit▒dokresluje▒Israfel,▒pilný▒skladatel,▒kterému▒však▒vítr▒rozfouká▒noty,▒a▒uč Proto▒nelibě▒nese,▒že▒někteří▒andělé▒„chtějí▒být▒moderní“,▒takže▒v▒zápětí▒je,▒stejně▒jako▒ spoluspiklenců,▒kteří▒jsou▒funky.▒Tahle▒malá▒revoluce▒ale▒nemůže▒skončit▒jinak▒než▒nemilos ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ Asbeel▒využije▒dřívější▒pozemské▒zkušenosti▒a▒s▒pomocí▒své▒známé▒hudební▒manažerky▒založí▒ nebe,▒tak▒peklo▒o▒ni▒brzy▒projeví▒zájem,▒aby▒sloužila▒k▒prosazování▒jejich▒zájmů▒na▒zemi,▒ fungování▒světa;▒nakonec▒musí▒zasáhnout▒Bůh▒a▒konflikt▒rozhodnout.▒Dílo▒končí▒happyendem▒a (svo)