Informační vzdělávání dětí je předpokladem pro jejich budoucí (nejen) profesní upl ****************************************************************************************** * Informační vzdělávání dětí je předpokladem pro jejich budoucí (nejen) profesní uplatnění ****************************************************************************************** V minulém týdnu proběhl na půdě Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze další roční semináře o informačním vzdělávání s mezinárodní účastí IVIG 2006 - informační vzdělávání a gramotnost v teorii a praxi vzdělávacích institucí, tentokrát zaměřený na spolupráci pedag informačních pracovníků. „Knihovní a ještě více informační věda jsou obory, které lákají s studentů. Máme velký zájem také o rozvoj informačních kompetencí pedagogů, kteří jsou důle v přípravě dětí i dospělých k práci s informacemi. Rozvoj informačních kompetencí u dětí j zatím stále podceňován, ve spolupráci s pedagogy se to budeme snažit změnit,“ říká Richard Ústavu informačních studií a knihovnictví FF UK. K tomu by měla přispět spolupráce knihove center škol a univerzit s veřejnými knihovnami a zejména pak s pedagogy a vedením vzděláva Zkušenosti ze severských zemí přednesla Pieta Eklund z Högskolan i Boras, největšího centr informační vědy ve Švédsku. „Ve Švédsku a všech severských zemích žáci i studenti tradičně veřejné knihovny a naši studenti v rámci své přípravy získají i základní pedagogickou průp Pieta Eklund. Podle ní trend směřuje k propojování knihoven ve sdílení informačních zdrojů decentralizaci pokud se jedná o kontakt s klienty. Rozvoj zejména informační vědy provází rovnováhy mezi teorií a praxí, v oblasti informačního vzdělávání je důraz kladen na obsah, informační a komunikační technologie. Semináře se zúčastnil také Milan Špála, jeden z nestorů informační vědy v České republice. zejména o nutnosti vytvořit pro knihovny v rámci vzdělávacích institucí takové zázemí, kte se procesu rozvoje informačních kompetencí podílet. Podpora informačního vzdělávání je klí zaměstnavatele, ať už z veřejného či soukromého sektoru. Kvalitní příprava na základním a školního vzdělávání snižuje nutnost dodatečných nákladů na rozvoj základních kompetencí za vidíme možnosti především ve spolupráci zaměstnavatelů a vysokými školami a univerzitami. slyšet, jaké kompetence v oblasti práce s informacemi zaměstnavatelé u svých zaměstnanců p jim tak můžeme při přípravě kurzů vyjít vstříc. My pak můžeme dále působit na školy středn tím, že se budeme snažit stanovit určité požadavky pro vysokoškolské studium i v oblasti i kompetencí. Nedostatky vysokoškolských studentů ukázal rovněž pilotní průzkum, který jsme minulých letech. Spolupracujeme s knihovníky a informačními pracovníky na všech stupních a hledáme argumenty pro vedení škol,“ říká Ludmila Tichá, hlavní organizátorka semináře a ve Asociace knihoven vysokých škol ČR. Informační vzdělávání je nástrojem k uplatnění jedince a k odstranění nerovností a bariér společnosti a je jednou z priorit Státní informační a komunikační politiky ČR. Pořadatelem každoročně Asociace knihoven vysokých škol ČR ve spolupráci s Ústavem informačních studií UK a občanským sdružením SPRIG. Michaela Dombrovská, Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK