Prof. Wilhelmovi byl udělen čestný doktorát Univerzity Komenského v Bratislavě ****************************************************************************************** * Prof. Wilhelmovi byl udělen čestný doktorát Univerzity Komenského v Bratislavě ****************************************************************************************** Celý projev doc. PhDr. Františka Gahéra, PhD: ZDE [ URL "IFORUM-3228-version1-Gaher.doc"] Projev děkana Fakulty matematiky, fyziky a informatiky UK Doc. RNDr. Jána Bodi, CSc.: ZDE "IFORUM-3228-version1-Boda.doc"] Projev Prof. Ing. Ivana Wilhelma, CSc. Rectore Magnifici, Magnificencies, Spectabiles, Honorabiles, cives academici, vzácni hostia, dámy a páni, verte, že len veľmi ťažko hľadám slová, ktorými by som vyjadril svoje pocity týchto chvíľ. pozornosť voči mojej osobe a preto som v značných rozpakoch nielen pri vyjadrení svojej vď pri preberaní takej pocty, ako je čestný doktorát, ale tiež nad skutočnosťou, že tak činí Komenského, zakladateľka moderného akademického života na Slovensku, vzdelávacia, vedecká inštitúcia skutočne národná. Dovoľte preto, vzácne slávnostné zhromaždenie, aby som za ude úprimne poďakoval. Rád využívam teraz príležitosť k tomu, aby som toto zhromaždenie krátko oslovil a podelil niekoľko myšlienok, okolo ktorých sa univerzitný život v tejto dobe pohybuje nielen na Slo v Českej republike, ale v celej Európe a vo väčšej či menšej miere i na ďalších kontinento privykli tvrdeniu, že žijeme v dobe, keď výskum a vzdelanie nadobúdajú mimoriadne dôležité v spoločnosti a hrajú zásadnú úlohu v živote každého indivídua. To je zrejmé nielen ako ob strategickej orientácie spoločnosti, ale ako každodenná potreba života. Skutočnosť komplet ďalšieho permanentného vzdelávania prakticky po celý život si dnes väčšina ľudí dobre uved podľa toho organizovať život svoj i život svojich blízkych. Túto výzvu pochopili i vysoké leží hlavné ťažisko zodpovednosti za tento proces. Ich otvorenosť voči záujmu verejnosti o vzdelávanie zvyšovaním študijných kapacít sa dá ľahko zdokladovať na konkrétnych číslach. si však uvedomujú i skutočnosť, že zvyšovanie študijných kapacít je iba cestou, ako zabezp študijnej ponuky verejnosti. Konečným cieľom je však zvyšovanie vzdelanosti obyvateľstva, hlavný parameter konkurencieschopnosti krajiny. Preto bolo nevyhnutné pristúpiť k zavedeni vysokoškolského štúdia na bakalárskom, magisterskom a doktorskom stupni, pripraviť pozmene stránku pre každý stupeň a umožniť tak maximálnemu počtu prijatých študentov ich študijný absolvovať. Súčasná dostupnosť informačných zdrojov a využiteľnosť informačných kanálov pr nielen ovplyvnili spôsob výučby, ale taktiež výrazne zmenili a ďalej menia i obsahovú strá programov. Dôležitým momentom modernizácie vysokých škôl je ich orientácia na rozvoj tvorivých činnos dnes postavené na rovnakú úroveň významu, ako je vzdelávanie. Vo väčšine prípadov však tvo znamenajú rozvoj vedy a výskumu. Niet pochýb o tom, že budovanie Európskeho výskumného pri z najnaliehavejších otázok európskych vysokých škôl a výskumných ústavov. Ak sa má Európsk celok stať regiónom schopným konkurovať nielen tradičným vyspelým krajinám ako USA, Kanada ale i novým, rýchlo sa rozvíjajúcim ázijským štátom ako je Čína, India a ďalším, potom mus poskytnúť príležitosť k zapojeniu do výskumných programov celému svojmu výskumnému potenci predovšetkým vysokým školám. Tým sa vysoké školy dostávajú do významného postavenia i v ob nového poznania. Je na mieste požadovať od vysokých škôl výsledky ich bádania a to i výsle úrovni kvality. Bolo by však naivné očakávať špičkové výsledky bez špičkových podmienok pr To bude pravdepodobne dlhšia trať, ktorú budeme musieť absolvovať, ale práve preto by nebo riešenie tohto zámeru odkladať. Ďalším dôležitým aspektom pôsobenia vysokých škôl je ich otvorenosť k medzinárodným kontak pozabudli na výsadu akademických občanov stredoveku, ktorí mali privilégium slobodného poh rámci Svätej ríše rímskej (to bolo jedným z dôvodov pápežského súhlasu so založením univer dobách) a tak sme túto okolnosť znovu „objavili“ a snažíme sa ju rozvíjať. Rozvoj programo mobility patrí k trendom rozvoja vysokého školstva, ktoré prinášajú profit nielen samotným na strane študentov, ale umožňujú veľmi efektívne medzinárodné porovnávanie študijných šta preto dôležité pre samotné vysoké školy či fakulty. V neposlednom rade prinášajú neocenite hľadiska politického a celospoločenského. Ich realizácia v súčasných, či do budúcna zamýšľ predstavuje totiž bezpečnú cestu lepšieho vzájomného poznávania kultúr, etník, náboženstie i jeden z aspektov, možno jeden z najdôležitejších, ktoré vedú k poznaniu ako sa vzájomne si vzájomne porozumieť a ako do budúcna spolunažívať nielen v rámci jednotlivých zemí či k i v rámci skutočne globálnom. Pritom sme si vedomí toho, že ani my, ani naši absolventi ni nositeľmi pravdy. Tým sa vyznačujú predovšetkým príslušníci fundamentalistických hnutí. Mo učí a ukazuje ako a kde pravdu hľadať, ako sa v tomto poznaní orientovať a toto poznanie s zdieľať. Ako som už zmienil, na súčasných univerzitách leží základný diel zodpovednosti za ďalší ús spoločenský vývoj. Pritom sa už akosi implicitne má na mysli predovšetkým výskum a vzdeláv prírodovedných a technických. Nebolo by správne vyslovovať pochyby o význame týchto vednýc budúcnosť. Bolo by priamo paradoxom, ak by čo len náznak pochýb zaznel odo mňa, predovšetk moju odbornú orientáciu. Domnievam sa však, že by bolo veľmi nesprávne pominúť význam spol disciplín. Pritom sú to práve problémy patriace do oblasti spoločenskovedných a humanitnýc nami neočakávane vyvstávajú v poslednom období a ktoré znamenajú významné komplikácie v ďa Je veľmi ťažké si predstaviť spôsoby riešenia týchto zložitých problémov bez ich dôkladnéh je však príčinou toho, že sa štúdiu týchto otázok venuje iba malá pozornosť ? Snáď je to d strane neobyčajnou zložitosťou týchto procesov, potrebou neobyčajnej hĺbky poznania a mult prístupu a na druhej strane pomerne jednoduchou štruktúrou spoločenskovedných disciplín. A tieto dôvody, ktoré zapríčinili malý záujem o štúdium uvedených otázok, potom by nebolo od sily v partnerstve  Univerzity Komenského napríklad s Univerzitou Karlovou a formou spoloč sa snažiť hľadať na tieto otázky odpovede. Taká forma spolupráce by mohla znamenať nielen program komplexného štúdia problematiky voľného pohybu osôb, základných príčin etnických č konfliktov, ciest integrácie národnostných minorít, prevencie terorizmu a mnohým ďalším, a i príspevkom k ich riešeniu v reálnych podmienkach života. Navyše by v rámci Slovensko-čes usporiadania išlo o program medzinárodný a táto skutočnosť by mohla taktiež napomôcť jeho Dámy a páni, hodnoty, na ktorých univerzita buduje svoj akademický život patria k základný civilizácie. Sú to princípy demokratickej správy svojich vecí, autonómneho rozhodovania a konania. Vždy, keď sú ktorékoľvek z týchto základných princípov porušované, nastávajú pre zlé časy. Z tohto hľadiska, i keď podmienky pre univerzitné činnosti dnes zďaleka nie sú i prežívajú naše vysoké školy obdobie v svojej histórii z najšťastnejších. To platí nielen p na Slovensku, ale i pre Univerzitu Karlovu s jej históriou takmer siedmych storočí. Máme g akademické slobody, pomerne široký rámec autonómneho, samosprávneho rozhodovania a máme tý významný diel zodpovednosti za výsledky nášho konania. Iste by sa dal okruh našich slobôd prinajmenšom o širšiu nezávislosť ekonomickú. To je pravdepodobne oblasť, ktorá najviac za zaostala, i keď patrí organizačne k najjednoduchším. Verím spoločne s Vami, že obdobie zle ekonomickej situácie slovenských vysokých škôl už začalo a bude naďalej pokračovať. Univerzita je, alebo by mala byť, spoločenstvom ľudí, ktorí sa snažia naplniť zmysel svojh uspokojovaním túžby po vedení, skladaním mozaiky pravdy kúsok po kúsku. Toto tvrdenie nepr zastaralý akademický pohľad. Je to veľmi moderný prístup k poslaniu univerzity. Požiadavka spôsobilosti a vysokej konkurencieschopnosti našich absolventov na trhu práce nielen doma, zahraničí, je conditio sine qua non kvality vzdelávacích štandardov. Avšak naše ambície sú vyššie. Chceme našich absolventov vzdelať tak, aby boli úspešnými v živote. Chceme, aby sa orientovať v súčasnom svete, aby sa spoliehali predovšetkým na seba a na svoje sily a scho dokázali nachádzať odpovede na otázku, ako máme žiť všetci pospolu. Ako si máme dokázať v súčasného sveta vzájomne porozumieť, ako sa máme vzájomne rešpektovať. Skrátka, ako sa mam úspešnými Slovákmi, pritom zostatať Európanmi i svetoobčanmi. K odpovediam na tieto otázky moderných študijných programov, mobilitných aktivít a výskumných projektov. Skrátka všetký činností vysokých škôl. Cítime pritom, že ide o otázky stále naliehavejšie a že bez ich dô sotva na ne nájdeme uspokojivé odpovede. Dámy a páni, slávnostné zhromaždenie nie je príležitosť k hlbokým a obsiahlym analýzam o v Snažil som sa iba stručne naznačiť okruh otázok, ktorým sa vysoké školy v súčasnosti inten Je samozrejmosťou, že slovenské vysoké školy hľadajú odpovede na tie isté otázky a navrhuj tých istých problémov v rámci Slovenska. Je potešujúcou skutočnosťou, že práve slovenské v dokázali reforme štúdia venovať tak intenzívne, že tento cyklus je v podstate už ukončili. samozrejme i na Univerzite Komenského. Pre ňu je to zvlášť dôležitá aktivita, vzhľadom k j postaveniu v prostredí slovenských vysokých škôl a jej celkovému významu. Pôvodná myšlienk Slovensku po roku 1918 vzdelávaciu filiálku pražskej Univerzity Karlovej, bola zásadne odm Univerzita Komenského bola od počiatkov svojej existencie budovaná ako samostatná univerzi inštitúcia. Bola to cesta náročná, nie vždy jednoznačná, ale správna. O tom svedčí súčasné Univerzity Komenského v sieti európskych a svetových univerzít. Som patrične hrdý na to, ž Univerzity Komenského stáli profesori Univerzity Karlovej, i keď svoje renomé a reputáciu celú dobu svojej existencie sama. Okrem toho, že na medzinárodnej scéne plní úlohu rešpekt a vzdelávacej inštitúcie, je súčasne i nositeľkou národných tradícií a ochrankyňou kultúry súčasnosti ustanovizňou vskutku národnou. Dovoľte, vážený pán rektor, dámy a páni, aby som Komenského na záver svojho vystúpenia zaželal V I V A T ,   C R E S C A T ,   F L O R E A T     U N I V E S I T A S C O M E N I A N A    V E N S I S  ! QUOD  BONUM  FELIX  FAUSTUM   FORUNATUMQUE   EVENIAT! Ďakujem Vám za pozornosť. V Bratislave, 18. októbra 2006