Padesát let se řídí heslem "Carpe Diem" ****************************************************************************************** * Padesát let se řídí heslem "Carpe Diem" ****************************************************************************************** Sochy oslavující lásku, souznění i mateřství, – to vše lze najít v rozsáhlé expozici, která “Carpe Diem“, tak se nazývá výstava soch, kres jejich 70. narozeninám. „Myšlenku Carpe Diem – uskutečňujeme již padesát let. Toto naše credo sedmdesátinám.“ Miroslav Hudeček patří k významným českým sochařům současnosti. V jeho všestranném díle se stala hudba, láska, mateřství, poezie a příroda. Převážně vystavuje se svou ženou Olgou Hu pro své keramické stěny, fontány či drobné interiérové předměty hledá inspiraci v přírodě, představuje nekonečné a nevyčerpatelné množství nápadů. Olga a Miroslav Hudečkovi společně prostředí a způsob výuky “Škola hrou“ podle myšlenek Jana A. Komenského. Věnují se také hu aktivitám – společně podporují dětskou onkologii v Praze. Ačkoli Hudečkovi tragicky přišli působí jejich dílo přívětivě. Společně pořádali 53 samostatných výstav u nás i v zahraničí Výstavu tvoří sedmdesát tři soch a plastik Miroslava Hudečka a okolo sedmdesáti keramickýc Hudečkové. Ve vstupní části expozice je vystaven autoportrét Miroslava včetně tří portrétů rodiny, jež působí vznešeně a majestátně jakoby se autor vracel k minulosti, do období ant inspirována keltskou legendou o Tristanovi a Isoldě, která svým abstraktním pojetím zachyc příběh této milenecké dvojice, nepopře autorův zájem o dávnověk. Tato díla doplňují jeho m dívek a žen a soubor barevných fotografií interiérových a exteriérových předmětů a fontán V dalších částech výstavních prostor Karolina lze spatřit Hudečkovy portréty významných historických i náboženských osobností, jako byli Jan A. Komenský, Tomáš G. Masaryk, Anežka Přemyslovna či apoštolové Petr a Pavel. Většina vystavených soch se však drží tématu rodin lásky, souznění, hudby a rozhovorů. Skulptury matky a dítěte, vyjadřující něžnost mateřské lásky, jsou dovedeny k dokonalé jemnosti a uvědomění výjimečnosti mateřského citu. Hudečko osobité vnímání a cítění hudby se odráží v sochách, které zobrazují převážně jinochy a dív hrající na různé hudební nástroje. Tyto krásy a proměny života se prolínají téměř celou sochařovou tvorbou. Z řady tak trochu vybočují piety, kterým na dramatičnosti a tragičnost dodává jejich hrubé opracování a dynamika. Převážná většina drobných dekorativních a užitkových předmětů Olgy Hudečkové je vystavena Mezi množstvím keramických mís, váz a talířů lze najít i nejrůznější svícny, osvětlovadla výtvarné experimenty s glazurami. Oblé a pravidelné tvary keramických předmětů vypovídají vcítit se do tématu a jejím úžasu nad dokonalostí přírody. “Carpe Diem“ není jen pouhým názvem, ale i esencí celé výstavy, v jejíž uměleckém duchu js keramika prezentovány. Hudečkovi tak představují své pojetí krásy a vnímání mezilidských c obdiv k přírodě. Barbora Kabátová, autorka je spolupracovnicí redakce