Prof. Hampl: Vzdělané, kreativní a noblesní osobnosti jsou motorem vědecké produkt ****************************************************************************************** * Prof. Hampl: Vzdělané, kreativní a noblesní osobnosti jsou motorem vědecké produktivity ****************************************************************************************** Vážené docentky a vážení docenti, magnificence, spectabiles, honorabiles, amici carissimi, Sešli jsme se v těchto impresivních prostorách dýchajících tím nejvznešenějším z univerzit a hodnot, abychom společně oslavili významnou skutečnost akademického života – nové docent Karlovy. A je věru co oslavovat. Pro kvalitu, význam, prestiž a vůbec užitečnost univerzit významný dostatek vhodných prostor, moderní přístrojové vybavení, knihovny a adekvátní fin Ale dobrou univerzitu to ještě neudělá. To nejpodstatnější jsou odborně zdatné, vzdělané, noblesní osobnosti. Ty jsou motorem vědecké produktivity, a těsný kontakt s ní je zase pod vysokoškolského vzdělání. A habilitace je proces ověřování a potvrzení toho, že takové oso sami, vážené docentky a vážení docenti, nejlépe víte, že tento proces je na UK náročný, a na to, aby své osobnosti připravovala a vybírala svědomitě. Jsem rád, že Vaše příprava na habilitaci podstatným způsobem přispěla k vědeckému a pedago UK. I díky Vaší práci je dnes UK s velkým náskokem nejlepší univerzitou v naší zemi. O tom vypovídá nejen značný zájem d zahraničních partnerů o spolupráci s námi, ale v poslední době také mezinárodní ratingy un hodnocení prováděné Shanghaiskou univerzitou a hodnocení časopisu The Times Higher Education Supplement. I přes rozdílnou metodologii se UK (jako jediná čes těchto hodnoceních umísťuje mezi nejlepších 10% světových vysokých škol. Považuji zejména že patříme mezi několik málo nejlepších univerzit z bývalého východního bloku, tedy těch, zvýšeným úsilím překonávat vážné problémy způsobené totalitním komunistickým režimem, akad nesvobodou a chronickým podfinancováním. Významný podíl na pozici UK má vědecký výkon reflektovaný poměrně dobře počtem vědeckých p evidovaných v databázi WoS, tradičně v přírodovědných, ale v poslední době čím dál víc i v společenskovědních a humanitních oborech. Podle tohoto ukazatele naše produkce trvale rost 500 záznamů ročně v osmdesátých letech na současných více než 2000 ročně, mimochodem při m nárůstu počtu akademických pracovníků a několikanásobném nárůstu objemu výuky.  Posuzováno studentů představuje dnes UK se svými 46 000 studenty cca 15% kapacity vysokoškolského sek Vědecký výkon posuzovaný počtem záznamů v databázi WoS je ovšem podstatně větší, než by od relativní velikosti UK: tvoří více než čtvrtinu výkonu celé ČR.  Podobně výmluvně hovoří i v prestižních a vysoce náročných projektech 6. rámcového programu výzkumu a vývoje EU, kde s ostatními českými VŠ participuje několikanásobně více, než by odpovídalo jejímu počtu st než druhá nejúspěšnější VŠ po nás. Za nezanedbatelný úspěch považuji také zjištění nedávno výzkumu, podle nějž je nezaměstnanost absoloventů UK dlouhodobě jedna z nejnižších v této v Evropě). I když tato čísla mají jistě jen hrubou vypovídací hodnotu o kvalitě naší univerzity, ukaz že jsme společně na cestě od konce komunistické totality urazili úctyhodný kus, a to navzd optimálním podmínkám, a i vy, vážené docentky a docenti, na tom máte svůj nemalý podíl, za děkuji. Chtěl bych teď ale zdůraznit ještě další aspekt. Svět kolem nás nestojí na místě. i těch, kde dosud vzdělání a věda nehrály velkou roli, si začínají jejich hodnotu uvědomov na proklamativní úrovni, ale i ve smyslu všemožné faktické podpory včetně masivního financ je, že zůstat trvale stejně dobrý znamená se v relativním srovnání propadat. Čeká nás prot práce na našem dalším zlepšování, zvláště když většina z Vás se se mnou asi shodne, že umí 10% nejlepšími je sice pěkné, ale že bychom rádi, aby se naše univerzita zařazovala ještě Financování z veřejných zdrojů tomu u nás nepřeje zdaleka tolik, jako třeba v některých as (např. Pákistán, Čína). O to víc se budeme muset spoléhat na vlastní píli a invenci. V tom na Vás, protože docenti jsou páteří vědeckého a pedagogického působení univerzity. Jsem si kromě nesporných úspěchů, o kterých jsem zatím hovořil, spolu s Vámi dobře vědom i které nám ztěžují produktivitu. Nejen, že financí na vědeckou a pedagogickou práci máme ve univerzitami, se kterými je správné se poměřovat, podstatně méně, ale navíc jsou zatíženy podle mého často zbytečnou administrativní a byrokratickou náročností. Chybějící dlouhodob změn způsobů financování vědy vytváří značně nejisté prostředí a přispívá k administrativn akademického života. I když v posledních letech se podařilo rekonstruovat a zmodernizovat objektů, zůstávají prostorové podmínky pro naši práci často suboptimální. Podmínky pro prá fakult v rámci fakultních nemocnic jsou variabilní a v některých případech složité. Část n talentů se nedaří dostatečně motivovat k návratu ze zahraničních pobytů. Výčet starostí by mohl pokračovat, ale při dnešní slavnostní příležitosti bych se raději z pozitivní aspekty naší práce. K nim patří i nové příležitosti, které se nám otevírají. Urč situace přinesla nedávná novela zákona o vysokých školách, jejíž implementaci do podmínek akademickém roce dokončovat. Velkou výzvou je nadcházející 7. rámcový program výzkumu a vý unie, který má na roky 2007-13 rozpočet 54 miliard eur, tedy přes 1,5 biliónu korun. Veden době intenzivně pracuje na zlepšení podpory při podávání a administraci projektů, aby se b více soustředit na vlastní tvůrčí práci a aby se tak dále zlepšila jejich šance využít ten financování. Vážené docentky, vážení docenti, vy jste nepochybně těmi, na nichž závisí další rozvoj věd pěstovaných na naší univerzitě. Jste těmi, na jejichž umu, talentu, invenci, píli, vytrval spočívají příští osudy nejen naší Almae matris, ale v mnoha ohledech i celé české vědy a v Jsem z hloubi srdce přesvědčen, že docentské hodnosti, které jste po právu získali, budou a přeji Vám, aby se Vaše plány a záměry, které Vám jistě i v této slavnostní chvíli tanou ku blahu a prospěchu nás všech. Moc Vám všem gratuluji. Q U O D     B O N U M     F E L I X    F A U S T U M     F O R T U N A T U M Q U E     E V E N I A T  !