O konferenci RIME 2007 v Exeteru ****************************************************************************************** * O konferenci RIME 2007 v Exeteru ****************************************************************************************** Ve Velké Británii o ní říkají, že patří mezi ty menší. Napříč kontinenty se však hudební p výzkumníci v oblasti hudební pedagogiky shodují, že má svou osobitou a přátelskou atmosfér to se sem vracet pro inspiraci. A také to mnozí dělají. Řeč je o RIME (International Research In Music Education Conference), konferenci o výzkumu pedagogice, jejíž pátý ročník proběhl  10.-14. dubna 2007 na University of Exeter. Stejně předchozích letech, i letošní čtyřdenní maratón předávání a získávání poznatků v oboru org prof. Sarah Henessy ze School of Education and Lifelong Learning, University of Exeter. He editorkou žurnálu Music Education Research, jejž založila v roce 1999 v souvislosti s prvn Do okruhu jejího zájmu patří předškolní i školská hudební výchova, zabývá se procesem sklá hodnocení, instrumentální výukou a profesionálními hudebníky ve školách. Od pražského kong 2005 je jednou z členek vedení Evropské asociace školské hudební výchovy. Pátý ročník RIME konference v dubnu 2007 byl co do počtu účastníků dosud největší: účastni padesát hudebních pedagogů a hudebně-pedagogických vědců, zejména z Anglie, USA, Austrálie četné zástupce mělo také Německo, Švýcarsko, Španělsko, Švédsko a další evropské země. Čes byla na RIME zastoupena již podruhé, letos prostřednictvím referátu J. Jiřičkové „Klavír j prostředek v základní hudební výchově“. První den konference byl již tradičně vyhrazen příjezdu delegátů a společnému večeru, podb v režii exeterských studentů. Konferenční dny standardně začínaly klíčovým referátem, po n delegátů rozčlenila podle zájmu do čtyř až pěti sekcí s prezentacemi, workshopy a sympózii počet přesáhl hranici sto třicet. Přestože byl program denně naplněn až do večeře, diskuse pokračovaly i po ní – tak se již v minulých letech zrodilo několik mezinárodních vědeckých předvečer posledního dne většinu účastníků roztančila anglická folková skupina Spinach for Klíčovými řečníky RIME konference 2007 byli Estelle Jorgensen (Indiana University,  USA), žurnálu Philosophy of Music Education Review a autorka knihy In Search of Music Education: Music Education, dále Guy Claxton, profesor  na univerzitě v Bristolu, spoluautor publikac The Intuitive Practitioner, Learning and Teaching a Where Worldviews Meet, Lucy Green z Lo mezi jejíž okruhy zájmu patří sociologie hudby a hudebního vyučování, populární hudba nebo Meki Nzewi z jihoafrické University of Pretoria, který publikuje filozofické eseje o afric dramatu a skládá muzikály, opery a balet, a David Myers z Georgia State University v USA. V souvislosti s konferencí Kontexty hudební pedagogiky II, která proběhla na konci března Univerzitě Karlově v Brandýse nad Labem a jejímž ústředním tématem byla integrace v hudebn jistě stojí za zmínku sympózium na téma „Praxe a výzkum integrované hudební výchovy: hudeb napříč školním kurikulem“, jemuž předsedal Markus Cslovjecsek (Švýcarsko). Ten vyzval účas připojení se k celosvětové skupině hudebních pedagogů, která by mohla dále společně komuni hudební integrace prostřednictvím internetu. Poprvé tak v rámci sympózia o integraci v hud učinil na konferenci ISME v Malajsii v roce 2006. Mezinárodní konference o výzkumu v hudební pedagogice (RIME 2007) shromáždila ve čtyřech d University of Exeter teoretiky i praktiky, kteří se zabývají širokým spektrem aspektů vyuč se hudbě: hudebního vývoje, percepcí a apercepcí hudby, kreativity, učebních stylů, pedago a výstavby učebních plánů, technologií, instrumentálního vyučování, vzdělávání učitelů neb témat v souvislosti s hudbou. Stejného cíle se bude jistě snažit dosáhnout i v pořadí již konference, který se bude v Exeteru konat v dubnu 2009. Jiřina Jiřičková, KHV UK Praha