Společenské a ekonomické překážky udržitelné dopravy ****************************************************************************************** * Společenské a ekonomické překážky udržitelné dopravy ****************************************************************************************** Společenské a ekonomické překážky udržitelné dopravy V pondělí 18. 6. 2007 přijeli do Prahy na konferenci MOBIDAYS řešitelé významných evropský demonstračních projektů představit hlavní výsledky a využitelnost svého výzkumu a diskutov společenských a ekonomických překážek udržitelné dopravy. Jak v úvodu konference připomněl profesor Bedřich Moldan, ředitel pořádajícího Centra pro prostředí Univerzity Karlovy, doprava má nejen přispívat k dosažení udržitelného rozvoje, stát udržitelnou. Cesta k tomuto cíli – především pak trvalému snižování negativních vedle na zdraví a životní prostředí – vede přes zlepšení využití potenciálu jednotlivých druhů d součinnosti a přesunu k šetrnějším druhům dopravy. Problém energetické bezpečnosti přitom podnět jak pro zvyšování energetických úspor a efektivity v dopravě tak i pro rozvoj alter pohonů. Výsledky modelování dopadů rostoucích cen energií na mobilitu domácností a podniků získané STEPs, které představil profesor Michael Wegener z dortmundské poradenské společnosti Spik ukazují, že můžeme očekávat omezení mobility a snížení dostupnosti, které se odrazí na eko rozsáhlých území Evropy, a to především ekonomicky rozvinutějších oblastí. Ke zmírnění těc doporučil použít nástroje založené na integraci racionálního územního plánování a dopravní jako jsou zpoplatnění dopravy a investice do veřejné hromadné dopravy. Profesor Rainer Fri Univerzity Stuttgart zdůraznil, že pro zpoplatnění dopravy, ale i hodnocení efektivity výd dopravní infrastruktury, je nezbytné sjednocení metodiky a rozsahu oceňování nákladů a pří dopravní infrastruktury, včetně zahrnutí externích nákladů působených emisemi škodlivin, h dopravními zácpami. V další části konference věnované biopalivům nejprve Kes McCormick z univerzity v Lundu po že rozhodujícím spouštěcím mechanismem rozvoje trhu s biopalivy je dlouhodobá podpora vlád daňových úlev. Luc Pelkmans z Vlámského institutu pro technologický výzkum za dva hlavní f zavádění biopaliv označil zemědělský potenciál a ekonomickou sílu země. Možnosti rozvoje nákladově a energeticky nejefektivnějších způsobů výroby biopaliv 2. gene hmoty nastínila Juliane Muth z koncernu Volkswagen. Různé podmínky v jednotlivých regionec k pěstování různých druhů biomasy s různými náklady. První výsledky makroekonomické studie že rozvoj výroby biopaliv 2. generace bude mít pozitivní efekt na ekonomický růst a zaměst V odpolední části konference představil Reinhold Wurster z konsorcia HyWays evropský plán vodíku. Podle něj budou vozidla s pohonem na vodík či palivovými články v roce 2020 předst několik procent celého vozidlového parku – roční prodej by se mohl pohybovat mezi 0,4 – 1, vozidel. V roce 2030 by při maximální politické podpoře mohl počet osobních automobilů na dosáhnout 15–50 milionů. Georges Feltz představil zkušenosti města Lucemburku s provozem autobusů na vodíkový pohon demonstračních projektů CUTE a HyFLEET:CUTE. Na základě zkušeností získaných během obou pr mezi zástupci zúčastněných měst názor, že autobusy na vodíkový pohon budou ve středně až d horizontu stabilní součástí vozových parků jejich dopravních podniků. Probíhající demonstrační projekt využití vodíku v osobních automobilech v Lombardii a Porý Ashok Rastogi. Z hlediska akceptace vodíkového pohonu je podle něj vhodnější argumentovat čistotu ovzduší ve městech spíše než ochranou klimatu – v této souvislosti varoval před je nadbíháním jaderné lobby z důvodu bezpečnosti dodávek energie. Projekt MOBIDAYS, v rámci kterého se konference uskutečnila, má za cíl nalézt a prozkoumat a překážky, se kterými se potýkají významné projekty v oblasti udržitelné mobility v EU i Projekt bude pokračovat dvěma dalšími konferencemi na podzim tohoto roku v Londýně a Římě, věnovat technickým aspektům udržitelné mobility a nejvýznamnějším demonstračním projektům. Další informace o samotné konferenci a projektu MOBIDAYS: ZDE [ URL "http://www.mobidays.e "http://cozp.cuni.cz"]