Stanovisko České konference rektorů k přípravě Operačního programu Výzkum a vývoj pr ****************************************************************************************** * Stanovisko České konference rektorů k přípravě Operačního programu Výzkum a vývoj pro in ****************************************************************************************** Stanovisko České konference rektorů k přípravě Operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace Praha, 26. 9. 2007 1. MŠMT jako řídicí orgán Operačního programu VaVpI od podzimu 2006 neplní princip partner 11 Obecného nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 ze dne 11. července 2006. Vysoké školy ČR, zas nejsou v období od září 2006 do současnosti účastny žádné institucionalizované formy přípr programů, jež by naplňovala požadavek partnerství (podle citovaného nařízení „Partnerství přípravu, provádění, monitorování a hodnocení operačních programů. Členské státy případně z příslušných partnerů, a zejména pak regiony, do jednotlivých fází programování ve lhůtě každou fázi.“). O vývoji programování jsou vysoké školy informovány nedostatečně, nahodile zpětné vazby. 2. Poslední verze operačního programu, zpracovaná ve velkém spěchu během víkendu 15.-16. z obsahuje řadu změn, jež nebyly v rozporu s nařízením Rady s vysokými školami konzultovány. 3. Formulace Operačního programu VaVpI je dlouhodobě paralyzována nejen personální nestabi ale také tím, že mezi MŠMT a Radou pro výzkum a vývoj, jež je zodpovědna za formulaci náro podpory výzkumu a vývoje, neproběhla dosud komunikace umožňující vyjasnění základních cílů Operačního programu VaVpI v rámci české politiky podpory výzkumu a vývoje. Absence základn politického rámce podpory výzkumu a vývoje se projevuje již v samotném operačním programu, vstupovat především do přípravy implementačních dokumentů a zejména vlastních projektů, je prokazovat svou finanční udržitelnost. 4. Jen absencí strukturovaného dialogu mezi MŠMT a Radou pro výzkum a vývoj a vyloučením Č procesu si lze vysvětlit, že modely budoucího financování výzkumných infrastruktur předklá předchozích měsících MŠMT a naposledy Radou pro výzkum a vývoj se od sebe diametrálně liší konvergovaly. MŠMT ve verzi ze srpna 2007 předpokládalo financování provozu center excelen 83 % státní podpory, 10 % evropské zdroje a 7 %  zdroje soukromé. Rada pro výzkum a vývoj % státní podpory, 30 % evropské zdroje a 15 % soukromé zdroje. Tak dramatické rozdíly svěd tyto odhady nejsou založeny na srovnatelných analytických podkladech, či dokonce nejsou op relevantní prognózy vycházející ze zahraničních zkušeností a analýzy českého výchozího sta 5. Obdobně v případě oblasti podpory 2.1 Regionální VaV centra se v poslední verzi OP VaVp financování ze soukromých zdrojů ve výši 50 % celkových provozních nákladů. Toto nastavení naprosto nerealistické. Je přitom zjevné, že změny uvedených parametrů v řádu násobků moho ovlivnit absorpční kapacitu vysokých škol a hrozí, že podobnými neuváženými úpravami se om schopnost absorbovat prostředky z OP VaVpI na naprosté minimum. 6. ČKR důsledně požaduje naplnění principu partnerství v přípravě, implementaci a realizac programů v gesci MŠMT. Vysoké školy ČR disponují kvalifikovanými silami pro oponenturu pro dokumentů, jejich úkolem však není suplovat selhávající stát při vlastní tvorbě těchto dok V Praze dne 26. září 2007                                                                                                                                                             konferenci rektorů                                                                                                                                                                                       Ing. Jan Hron, DrSc.                                                                                                            předseda