Zemřel Petr Eben ****************************************************************************************** * Zemřel Petr Eben ****************************************************************************************** Jeho úpravy lidových písní a koled hrají nejmenší klavíristé. Jeho stěžejní instrumentální skladby patří k dominantám české, ale i světové hudby dvacátého století. Životní pouť jedn nejuznávanějších českých skladatelů Petra Ebena se ve středu uzavřela. Bylo mu 78 let. „Ze před půlnocí. Bylo to po dlouhé nemoci,“ uvedl pro ČTK jeho syn Marek. Odešel tak mimořádný a všestranný umělec, který byl navíc mistrem klavírní improvizace a c pedagogem. Ti, kteří jej osobně znali, na něj vzpomínají jako na laskavého a vzdělaného čl strávené v jeho společnosti byly nezapomenutelné díky jeho ohromným vědomostem a schopnost ostatní. Měl vždy zájem i o věci, které byly za obzorem jeho vlastní profese včetně napřík vzpomíná dramaturg Pražského jara Antonín Matzner. Jinoch a smrt Slušnost a pravda – to byly pilíře, na kterých stála tvorba i životní filozofie Petra Eben ovlivněná křesťanskou vírou. Narodil se roku 1929 v Žamberku, ale vyrůstal v Českém Krumlo získal základy hudebního vzdělání. Učil se hrát na klavír, violoncello a varhany. Ebenův tatínek pocházel z pražské židovské rodiny, maminka z katolické. Otec se nechal pok jeho bratr Bedřich byli vychováváni v katolickém duchu. O svém původu se dověděli až za vá Němci odvezli do koncentračního tábora a oba syny internovali. Místo studia gymnázia musel manuálně pracovat. Ještě v jinošském věku pohlédl několikrát do tváře smrti. Když ho jednou Němci spolu s bra místo do práce odvedli do lesů a zahnali je do sprchy v budově s vysokým komínem, prý na o oba sourozenci konec. Jenže ze sprch začala skutečně téct voda... „Je dobře, že si nemůžeme vybírat svůj osud. Kdyby mi byl někdo předložil několik verzí mé bych si jistě vybral to své, nebyl bych měl k tomu odvahu. A přece – když se dnes dívám zp bych je za žádné jiné,“ podotkl Eben ve své monografii, která vyšla roku 2004. Válečné zážitky, především ten ze sprch, podle Ebenových blízkých budoucího skladatele pod ovlivnily. „Někoho může takový zážitek o víru připravit, otec naopak nabyl jistotu, že poz lidská existence nekončí,“ zdůrazňuje jeho syn David. Zase jinak významné pro Ebena byly p v cisterciáckém klášteře ve Schlierbachu v Horním Rakousku, kde vykonával funkci varhaníka Hluboce na něj zapůsobilo prostředí kláštera jakožto centra duchovna i vzdělanosti. Seznám gregoriánským chorálem, který později prolínal celou jeho tvorbou. Moderní a srozumitelný Po válce studoval klavír a skladbu na pražské Akademii múzických umění. Roku 1953 se oženi Hurníkovou, mladší sestrou svého spolužáka a skladatele Ilji Hurníka. Od roku 1955 působil nepřetržitě až do léta 1990 na katedře dějin hudby Filozofické fakulty Karlovy univerzity, hru partitur, rozbor skladeb i další předměty. Vyučovat svůj nejbytostnější obor, tj. skla AMU, však mohl až po roce 1989. Do té doby byl režimem, k jehož opěvování se nikdy nesníži Z téměř dvou stovek Ebenových skladeb je jich několik desítek věnováno varhanám. Právě skl ať už sólové či v kombinaci s jiným nástrojem, Ebenovi zaručily mezinárodní věhlas. Patří Okna, Faust či Biblické tance. Neméně významné jsou však i jeho vokální opusy. Pro Pražské v devadesátých letech církevní operu Jeremias. Svým stylem nebyl sice tradicionalista, dba srozumitelnost a neztrácel kontakt s posluchačem. V otcových šlépějích dnes pokračují – byť po svém – Ebenovi tři synové. Matematika Kryštof Marka a hudebníka a muzikologa Davida spojuje slušnost, noblesa i láska k muzicírování.