22. listopadu 2007

Principy úspěšného publikování v odborném časopise na prahu 21. století

Garant:

Mgr. Marie Paráková, tel.: 224491296, e-mail: marie.parakova@ruk.cuni.cz

Na garanta se obracejte s případnými dotazy


Stručná charakteristika:

Kurz je určen pracovníkům UK, především z řad postgraduálních studentů a začínajících vědeckých pracovníků. Účastníci se seznámí se současnými mezinárodními požadavky na styl a úpravu původního článku (original paper) do renomovaného vědeckého časopisu s přihlédnutím k případným rozdílům v přírodovědných i humanitních oborech. Pozornost bude věnována odlišnostem základních typů odborných časopiseckých publikací (původní článek, přehledový článek, krátké sdělení, kasuistika, kongresový abstrakt, recenze knihy).Vedle obvyklých technických podmínek pro úpravu tištěného nebo elektronického rukopisu bude upozorněno také na podmínky administrativně-právní (copyright) a etické (konflikt zájmů, plagiátorství, duplicitní publikace, darované autorství, ghostwriting). Na praktických příkladech budou probrány základní obecné zásady přípravy rukopisu v duchu současných mezinárodních komunikačních a prezentačních podmínek i nároků.


Délka kurzu (dny):

1

Přednášející:

Doc. MUDr. Milan Špála, CSc.,

Osnova:

1. Změny publikování ve vědě na prahu 21. století. Stačili jsme je postřehnout?

Internet jako hlavní hybný fenomén. Digitalizace publikováni a vznik principu open access k publikovaným textům. Netušený rozvoj informační technologie, ale principy vědecké práce i komunikace zůstávají, možná ještě s větším akcentem na etickou stránku výzkumu. Boj proti podvodům (misconduct, dyshonesty).

Informační exploze v novém světle. Nepoměr mezi rozvojem zpracování informací a rozvojem jejich vzniku

Dopady internetu na rozvoj vědy a prezentaci výzkumných výsledků

Málo postřehnutý vznik žurnalologie, aneb jak efektivně a korektně publikovat (Vancouvre Group, ICMJE)

Digitalizace transferu informací a její vliv na dosavadní technologii časopisů

Od elektronických časopisů k systému Open Access časopisů. Vědci sobě.

Výhody i záludnosti informační společnosti. Zametej si před svou home page

2. Než začnete psát

Psaní jako prostředek ke sdělení něčeho významného a aktuálního, nového.

Nejprve hodně číst, pak se začít učit psát.

Souvislost publikační činnosti a výzkumu.

Informační exploze nebo graforoe?

Kdo není autor?

Víte, co od Vás bude po odeslání rukopisu požadovat recenzent, redaktor či vydavatel?

Vědy exaktní a narativní.

Nezapomeňte, že píšete do vědeckého časopisu a ne do novin či lukrativního žurnálu.


3. Příprava rukopisu

Nejen studium literatury, ale především exaktní výsledky tvoří podstatu vědeckých článků.

Komu, co a jak mám sdělovat.

Zvládnutí odborného jazykového stylu jako jeden z mnoha dalších předpokladů úspěšného publikování.

Publikování v národním jazyce možné?

Respektování etiky a zákonnosti.


4. Psaní, redigování, publikování

Writing & rewriting, editing, publishing. Dopis jako počáteční způsob sdělování, publikování, komunikace

Anatomie odborného článku a rubriky obsahu časopisu.

Čtyři univerzální oddíly odborného článku: úvod, metoda a materiál, výsledky a diskuze (IMRAD).

Přesný, stručný a srozumitelný název (titul) článku je základem.

Autor a jeho pracoviště. ///

Strukturovaný abstrakt.

Citování (reference) odborné literatury se řídí zvyklosti v daném vědním oboru a ne knihovnickými normami.

Faktografická dokumentace (tabulky, grafy, schémata, obrázky)

Důsledně respektujte pokyny redakce.

Korektura jako poslední možná forma nápravy.

Errata a corrigenda.

Retracted paper.




5. Publikační tým

Kdo, jak a čím se může podílet.- Authorship, contributorship, acknowledgement.

Spoluautorství nebo jen poděkování - zdroj úspěchů i konfliktů.

Odezva na pracovišti jako první prubířský kámen.

Spolupráce s knihovnou jako záruka informační solidnosti.

Úloha redaktorů a recenzentů jako kritiků. Mlčící spolutvůrci (ghostwriters).

Neviditelní účastnící procesu - technická asistence, provozní, finanční a administrativní servis.


5. Nikdy nekončící práce

Článek vyšel! a začíná další nikdy nekončící práce.

Adresní informování budoucích uživatelů, včetně pracoviště, univerzity, případně grantové agentury.

Press release pro masmédia jako nástroj informovanosti nejširší odborné i další veřejnosti.

Nezapomeňte ani v současnosti na separáty!

Role osobního archivu a evidence pro publikační činnosti.

Jaký byl ohlas na tvůj článek?

Ještě jednou: správná a pečlivá volba titulu je základem úspěchu


6. Třinácté komnaty autorů O etice publikování

Nezapomeň nikdy ve vědě na pokoru. / Pamatuj na In dubiis mitius. / Dodržuj Noblese oblige. / Věz, že výzkum i publikování je kompetice (boj, mafie) o přežití (granty!)

Tvrdá skutečnost, ale i mýty a pověry. Matoušův efekt kumulační výhody.

Již na počátku projektu dohodni podíl své práce a hlavně své místo v autorském týmu.

Souhra v týmu, riziko mafií ve vědě.

Konflikt zájmů a kde se může skrývat.

Proč se ve vědě podvádí. ///

Jak přecházet pokušením porušit vědeckou integritu.

Nezapomeň, že i ve vědě jsou jisté meze (sunt certi denique fines).

Scientia est potentia

Scientia non habet inimicum, nisi ignorantem.


Epilog

Žijeme v informační společnosti. Se všemi důsledky. Významná pozitiva pro vědecké publikování.

Umění vytvořit původní či jiný odborný článek je pro profesionálního vědce poctivým řemeslem, které napomáhá dalšímu (globálnímu) rozvoji vědy, vzdělávání a kultury. Nezapomeň na slow science.

Tvůrčí školitel je jednou ze záruk naučit se úspěšně publikovat.

Hodnocení profesní činnosti může být také založeno na publikační činnosti, a takto chápej i využívání impaktfaktoru a citačních ohlasů.

Publikování je pro odborníka nejen povinností, ale i jednou z možností jak dojít profesionálního uspokojení.

Schopnost účinně a úspěšně publikovat je základem a podstatou nezávislosti ve vědecké práci.

V každém případě a za všech okolností je nutno dodržovat etické principy výzkumu a publikování (např. konflikt zájmů, plagiát, podvod).

Počítej s tím, že publikační činnost ve vědě není výdělečná činnost (na rozdíl od umění a zábavy).

Považuj za přirozené, že na rozdíl od jiných oblastí lidské činnosti, mít možnost publikovat výsledky své vědecké činnosti je pocta, což přispělo např. i ke vzniku systému Open Access.


Požadované znalosti:

Základní znalosti o způsobech písemného vyjadřování z dob gymnaziálních nebo univerzitních studií.

Základy práce s editací textu, grafu, tabulky a prezentace (editory typu MS Word, Excel, příp. PowerPoint - není podmínkou).

Předností je znalost softwarů pro zpracování bibliografických údajů (např. Reference Manager, ProCite, EndNote - není vyžadováno). Není třeba speciálních znalostí, důležitá je především vůle obohatit se o nové poznatky a návyky.

Poznámky:

Umění vytvořit původní či jiný odborný článek je řemeslem, které napomáhá dalšímu (globálnímu) rozvoji vědy a vzdělávání. Tvůrčí školitel je jednou ze záruk naučit se úspěšně publikovat. Hodnocení profesní činnosti může být také založeno na publikační činnosti, a takto chápej i využívání impaktfaktoru a citačních ohlasů. Publikování je pro odborníka nejen povinností, ale i jednou z možností jak dojít profesionálního uspokojení!


Pro více informací i pro registraci klikněte ZDE!





Velikost písma A A A

Nahoru
Tisk PDF verzeTextová verze

© 2012 Univerzita Karlova
Ochranná známka
Kontakty

REDAKCE
E-mail: forum@cuni.cz
Tel.: 224 491 394
Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha 1


ISSN 1214-5726     Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.