Rostou šance na přijetí na vysokou školu? ****************************************************************************************** * Rostou šance na přijetí na vysokou školu? ****************************************************************************************** Ondřej Svatoň, Centrum pro studium vysokého školství Tu a tam ve sdělovacích prostředcích proskočí zpráva o tom, že šance na přijetí na vysoké republice mírně rostou (např. on-line magazín Práva z 8.1.04). Debaty se točí také kolem t opatření by u nás zvýšila podíl vysokoškolsky vzdělané populace– hodně se v této souvislos zavedení školného na veřejných vysokých jako o řešení tohoto problému. Nebudeme se zde pou o financování vysokého školství, ani do diskuse o tom, že v České republice existují soukr Zmíníme jen jeden z faktorů, které šance studentů na přijetí na vysokou školu ovlivňují. J která leží mimo bezprostřední dosah vzdělávací politiky státu, a přesto je nutné s ní do b počet mladých lidí v České republice klesá. Obr. 1: Vývoj počtu 19letých v ČR (absolutní počty) (zdroj: ČSÚ, ÚIV) Podle odhadů Českého statistického úřadu (Projekce obyvatelstva ČR do roku 2030) poklesne z téměř 190 000 v roce 1994 na jen málo přes 127 000 v roce 2009. Tuto věkovou skupinu můž nejvážnější zájemce o první vstup na vysokou školu. Úbytek této populace v poměrně krátkém přibližně 60 000, což představuje velmi výrazný pokles o jednu třetinu. Ani později se neo přírůstek dětí a mladých lidí. Poté, co školami prošla vlna silných ročníků ze 70. let („Husákovy děti“), neprojevuje se stupních vzdělávání malá kapacita škol a nedostatek učitelů, ale problémem se naopak stává kapacit. Objevují se časté stížnosti na rušení škol a slučování tříd kvůli nedostatečnému samozřejmě jednoduše položit rovnítko mezi základní, střední a vysoké školy, protože jejic shodné. Z pohledu zájemců o studium na vysokých školách je ale nepříznivý demografický výv výhodný. Stát neusiluje o snížená kapacit vysokých škol, jak je zřejmé i ze zveřejněných záměrů (na Počty nově přijatých ke studiu nekopírují demografický trend, ale každoročně se zvyšují. V rozporu těchto dvou protikladných trendů je zvyšování podílu mladé generace, která má možn vysokoškolské vzdělání. Obr. 2: Počty přijatých na veřejné/státní a soukromé vysoké školy (zdroj ÚIV, duben 03 a B Je třeba zmínit se i o tom, že existují také vyšší odborné školy, které rovněž řadíme do t sektoru vzdělávání. Pokud se pak podíváme na následující (trochu složitý) graf, uvidíme, ž vzdálené budoucnosti by kapacity terciárního sektoru při zachování současných trendů stači v něm studovala veškerá mladá populace – tj. 100 %. Obr. 3: Cíle státní politiky v umožnění přístupu k terciárnímu vzdělávání a růst kapacity sektoru vzdělávání – odvozeno od populace 19letých (absolutní počty) (zdroj: ÚIV duben 03, grafu jsou vloženy i křivky odhadovaného růstu kapacity terciárního sektoru vzdělávání a l vývoje počtu přijatých) Je tedy otázkou, zda by například zavedení školného nemohlo mít jiný než dnes široce prokl ještě většího otevření vysokých škol. Dnes, v době negativně vnímaného zvyšování daní a hr nových daní a poplatků asi nebudou zrovna velkým politickým hitem modely platby školného f mnohaletých odvodů z mezd a platů absolventů vysokých škol (ve řádu procent z příjmu) spoj zcela nové administrativní agendy. Pro zájemce o vysokoškolské studium může být zajímavý přehled, jak se mění šance na přijet fakulty Karlovy univerzity. Ze zdrojů Ústavu pro informace ve školství jsme proto nakonec přehlednou tabulku zachycující změny těchto šancí, ke kterým v posledních letech došlo. St že vysoké školy přijaly v posledním roce, za který máme údaje (2002/03, 61 077 uchazečů, z 58 342 studentů (jde o uchazeče do všech typů studijních programů). Zájemce o přesné údaje o počtu přihlášek na jednotlivé fakulty vysokých škol v roce 2003/0 podrobné údaje odkazujeme na publikaci „Jak na vysokou školu“ pro rok 2004/2005, kterou vy studium vysokého školství ve spolupráci s MŠMT v Nakladatelství Fortuna. Tab. 1: Úspěšnost uchazečů o studium na UK – podle jednotlivých fakult, podíl na celkem př ÚIV) ██████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████████ UK█████████████████▓▓92/93▓▓93/94▓94/95▓▓95/96▓▓96/97▓▓97/98▓▓98/99▓▓▓99/00▓▓00/01▓▓01/02▓ 1.█lékařská█fakulta▓▓14,7%▓▓17,4%▓18,3%▓▓24,9%▓▓27,2%▓▓32,3%▓▓38,6%▓▓▓41,2%▓▓32,3%▓▓23,5%▓ ███████████████████▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓ 2.█lékařská█fakulta▓▓12,5%▓▓16,7%▓15,6%▓▓18,7%▓▓16,7%▓▓20,8%▓▓23,6%▓▓▓18,1%▓▓21,6%▓▓21,1%▓ 3.█lékařská█fakulta▓▓14,2%▓▓17,8%▓20,0%▓▓17,9%▓▓17,1%▓▓21,4%▓▓23,6%▓▓▓22,6%▓▓29,1%▓▓25,5%▓ Lék.█fakulta█Plzeň█▓▓14,0%▓▓19,7%▓26,9%▓▓16,9%▓▓23,7%▓▓26,2%▓▓29,2%▓▓▓35,7%▓▓29,3%▓▓34,3%▓ ███████████████████▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓ Lék.█fakulta█Hradec▓K19,8%▓▓23,0%▓16,8%▓▓18,4%▓▓20,7%▓▓15,4%▓▓29,8%▓▓▓18,5%▓▓35,3%▓▓21,4%▓ Fakulta█farmaceutická39,6%▓▓29,5%▓40,1%▓▓39,9%▓▓25,5%▓▓35,8%▓▓24,8%▓▓▓30,4%▓▓48,2%▓▓37,7%▓ Fakulta█filozofická▓▓10,8%▓▓12,7%▓10,8%▓▓16,4%▓▓13,5%▓▓17,8%▓▓13,1%▓▓▓11,7%▓▓9,9%▓▓▓15,2%▓ ███████████████████▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓ Fakulta█právnická██▓▓9,6%▓▓▓7,8%▓▓10,8%▓▓10,6%▓▓10,3%▓▓10,5%▓▓9,5%▓▓▓▓11,7%▓▓10,7%▓▓13,4%▓ Fakulta█sociálních█vě9,7%▓▓▓8,2%▓▓17,8%▓▓18,1%▓▓13,0%▓▓12,4%▓▓11,1%▓▓▓10,5%▓▓8,5%▓▓▓12,7%▓ Fakulta█humanitních▓stuxií▓▓▓▓x▓▓▓▓▓x▓▓▓▓▓▓x▓▓▓▓▓▓x▓▓▓▓▓▓x▓▓▓▓▓▓x▓▓▓▓▓▓x▓▓▓▓▓▓▓x▓▓▓▓28,2%▓ ███████████████████▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓ Fakulta█katolická█teo66,2%▓▓51,4%▓64,2%▓▓57,6%▓▓65,0%▓▓63,6%▓▓65,4%▓▓▓78,4%▓▓72,9%▓▓83,1%▓ Fakulta█evangel.█teol58,3%▓▓50,5%▓50,5%▓▓51,1%▓▓48,6%▓▓50,0%▓▓40,5%▓▓▓55,9%▓▓47,3%▓▓54,0%▓ Fakulta█husitská█teol49,0%▓▓54,0%▓66,0%▓▓46,0%▓▓31,1%▓▓65,9%▓▓58,7%▓▓▓51,4%▓▓50,0%▓▓62,1%▓ ███████████████████▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓ Fakulta█přírodovědeck18,0%▓▓20,0%▓30,7%▓▓25,4%▓▓24,9%▓▓25,6%▓▓27,9%▓▓▓21,8%▓▓37,1%▓▓39,9%▓ Fakulta█matemat.█fyzi39,4%▓▓57,5%▓60,4%▓▓53,5%▓▓46,4%▓▓38,5%▓▓39,6%▓▓▓46,2%▓▓58,3%▓▓45,4%▓ Fakulta█pedagogická▓▓17,2%▓▓19,2%▓22,8%▓▓16,4%▓▓16,2%▓▓20,4%▓▓18,7%▓▓▓17,7%▓▓17,2%▓▓18,9%▓ ███████████████████▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓ Fakulta█těl.vých.█a▓s13,0%▓▓23,2%▓20,2%▓▓17,4%▓▓17,5%▓▓19,1%▓▓15,2%▓▓▓16,8%▓▓20,9%▓▓17,0%▓ Institut█základů█vzděl.x▓▓▓▓▓▓x▓▓▓▓▓x▓▓▓▓23,6%▓▓20,8%▓▓26,8%▓▓23,2%▓▓▓25,5%▓▓39,7%▓▓▓▓x▓▓▓