Visegradský hudební tým ****************************************************************************************** * Visegradský hudební tým ****************************************************************************************** Více jak kdy dříve si uvědomujeme v dnešní době absenci citu a všech možných oblastech a někdy zapomínáme na národní bohatstv a jinde. Obohacovat se, spolupracovat, to ale v kultuře  a v h rozdílnostech, v onom spektru všech kvalit, je bohatství, kter Hudební vzdělávání nemusí být nudné a předmět hudební výchova vyžití. A platí to i v dnešní době, plné masmediálních technol školních nahrávacích studií, zakládání souborů s využitím tech i pro rodiče. Nesmí však scházet smysluplný obsah,  společensk vyváženém dialogu obsahu a formy i ve výměně infomrací o hudeb výchovu dětí a mládeže. Více jak kdy dříve si uvědomujeme v dnešní době absenci citu a smyslu pro tradice a hodnot Mluvíme o globalizaci ve všech možných oblastech a někdy zapomínáme na národní bohatství, v písních, básních, folklorním umění, architektuře a jinde. Obohacovat se, spolupracovat,  a v hudebním vzdělávání neznamená unifikaci hodnot, ale právě naopak! V rozdílnostech, v všech kvalit, je bohatství, které těší a sjednocuje. Kdo dělá hudbu, ten zároveň rozdává k Hudební vzdělávání nemusí být nudné a předmět hudební výchova ve školách všech stupňů rovn možnosti tvořivého pedagogického vyžití. A platí to i v dnešní době, plné masmediálních te programů a projektů. Například interaktivní tabule, vytváření školních nahrávacích studií, souborů s využitím techniky – to je skutečná perspektiva radostné práce pro učitele hudby, rodiče. Nesmí však scházet smysluplný obsah,  společenské hodnoty, úcta k tradici i touha hledání průniků. Ve vyváženém dialogu obsahu a formy i ve výměně infomrací o hudebním vzdě spočívá základ lepší budoucnosti i pro hudební výchovu dětí a mládeže. Proto také pod záštitou MŠMT  se uskutečnily v Praze v letních a velmi  slunečních dnech o 20. července 2007  Mezinárodní hudební semináře visegradských zemí. Ty reprezentovaly význ pracoviště univerzit a vysokých hudebních škol v České republice, ve Slovenské republice, republice a v Maďarské republice. Hostitelskou školou byla Pedagogická fakulta Univerzity její katedra hudební výchovy. Semináře se uskutečnily v prostorách Konzervatoře Jana Deyla sále MŠMT v Praze.  Pracovní tým tvořili národní koordinátoři  Evropské asociace učitelů h se sídlem v Bruselu (EAS) a další specialisté, celkem 20 lidí. Měla jsem jako doktorandka zúčastnit tohoto setkání.  Účastníky semináře svolal  doc. Miloš Kodejška z Pedagogické fa který je zároveň koordinátorem EAS pro Českou republiku. Jeho spolupracovnicí byla koordin Slovenskou republiku doc. Irena Medňanská z Prešova, která je jako členka Prezidia EAS v B za vývoj hudebního vzdělávání v tzv. bývalých Východoevropských zemích. Jakodalší důležité budoucí spolupráci spatřuji Prof. Gabrielu Konkol z Hudební akademie v Gdaňsku, která je k EAS v Polsku a rovněž  profesorku Szegedské univerzity Noemi Maczelku z Maďarské republiky vytvořen  nejenom  z vysokoškolských učitelů ze zůčastněných zemí, ale i ze studentů, dokt z praxe. V letošním roce řešil problematiku hudebního vzdělávání dětí předškolního a mladš   a neopomenul se také zaměřit na vysokoškolské hudební vzdělávání a jeho problematiku. Kdybychom měli hodnotit pracovní atmosféru, tak žádnému účastníkovi nechyběla kreativita a Společně a skoro spontánně tak vznikl tzv. „Visegradský hudební tým“. Byl a věřím, že zůst období vzorem mezinárodní spolupráce hudebních i jiných expertů. V přednáškách a v diskuzí zajímavá témata, která považuji za velmi důležitá pro zkvalitnění hudebního vzdělávání  i měřítku. Pracovní dny vyplnily referáty o hudebně vzdělávacích systémech práce v zemích V4 Palkovské (Praha),  Dr. Aleny Tiché (Praha), doc. Miloše Kodejšky (Praha), doc. Marie Slav doc. Ireny Medňanské (Prešov), Dr. Jany Hudákové (Prešov), Prof. Noemi Maczelky (Szeged), (Rzeszow), Anity Lehmann (Rzeszow), Gabriely Konnkol (Gdaňsk). Účastníci se také zabývali discipliny Pedagogika a didaktika hudební výchovy a rovněž pedagogickou praxí v základních základních uměleckých školách. Mezi neodmyslitelné osobnosti slovenské hudební pedagogiky Eva Michalová, která  pronesla referát o osobnosti učitele hudby v kontextu současného kom vzdělávání. Vhodné a prohlubující témata přednesly další účastnice. Dr. Markéta Kozinová ( Deyla v Praze) se věnovala hudebnímu vzdělávání slabozrakých a nevidomých dětí a mládeže, Mihoková (Prešov) představila mezinurodní projekt EU Grundwig, ve kterém charakterizovala období v hudebním vývoji dětí. Příjemnou atmosvéru  seminářů dotvořily i koncerty Prof. Bo (Florida), Prof. Noemi Maczelky (Szeged) a MgA. Víta Gregora (Praha). Veškerý program byl rámce  Mezinárodních mistrovských klavírních kurzů, které pořádá PedF UK v Praze ve spolup univerzitami a hudebními akademiemi ze světa. Tuto tradice vznikla již před 14 lety ze spo Floridskou univerzitou na Floridě (USA) na Katedrou hudební výchovy PedF UK v Praze. Před hudebním týmem“  stojí ještě mnoho práce. Příští setkání se uskuteční opět na půdě PedF UK se na  kvalitativní hodnocení  vzdělávacích obsahů v hudebním vzdělávání v zemích V4 V čem  spatřuji hlavní smysl činnosti „Visegradského hudebního týmu“ a jeho perspektivy do Jeho účastníci chtějí kvalitně přiblížit systémy hudebního vhzdělávání v okolních zemích, ukázat společné a rozdílné znaky v osnovách hudební výchovy ve školách, a to zejména v kva oblasti.  Položí důraz na informovanost a sjednocování bakalářských a magisterských studij především výstupů z bakalářského a magisterského programu. Tým chce  rovněž přispět ke zle pro studijní pobyty v cizině pro studenty i pro učitele Doufejme, že příští ročník přinese hezkou pracovní atmosféru, ale vybídne i další experty do práce, která má smysl pro udržen   v hledání společných průniků v hudebních kulturách našich národů. PaedDr. Lenka Sochová, doktorandka PedF PU v Prešově (ze slovenského jazyka přeložil školitel doc. Miloš Kodejška z PedF UK v Praze)