Filmy za poslední peníze ****************************************************************************************** * Filmy za poslední peníze ****************************************************************************************** Filmy za poslední peníze Fórum nezávislých. Letos nás čekají růžoví velikonoční králíčci i bubnování bez bubnů. Čas snímky, pro jejichž vznik se zastavují domy a půjčují peníze od rodiny i přátel. Právě o n povídali s programovou ředitelkou Karlovarského festivalu JULIETTOU SICHEL. Co spojuje snímky z letošního Fóra nezávislých? Asi touha tvůrců natočit film tak, jak chtějí oni sami. Aniž by je omezovalo studio nebo t která jim na to dá peníze. Což se na snímcích samozřejmě odráží. Navíc někteří si je kvůli svobodě i sami produkovali, psali scénáře nebo jsou autoři či spoluautoři námětu. Řada z n objeví i coby herci a herečky. Jsou to všechno debutanti? Nejsou, ale přesto převažují režiséři, jejichž jméno není tak známé ani festivalovému divá jsme se vybírat malé filmy, ne malé z hlediska kvality, ale spíše rozpočtovými možnostmi a štábem byly natočeny. Ona nezávislost se odráží třeba i v tom, že jich je spousta točena n Několika režisérům se dokonce povedlo sehnat peníze na převod na 35mm film až v okamžiku, do Karlových Varů. A tematicky mají něco společného? Objevují se tu témata i poměrně netypická pro nezávislé filmy. Třeba Klid zbraní, debut ir Macdary Vallelyho, se točí kolem problematiky IRA. Na druhou stranu italský Dobrý den, smu rozchodem dvou lidí. Tematicky se snímky opravdu dost liší, spíš je spojuje to, za jakých natočeny. Jak se nezávislé filmy z Ugandy, Indie či Ruska pro Karlovy Vary shánějí? Většinu filmů v téhle sekci jsme vybrali na základě toho, že nám je poslali sami autoři na vybíráme na festivalech, regionálních přehlídkách, soukromých promítáních, což ovšem pro F už tak běžné není. Ale třeba po ruském filmu Mořská víla jsme šli cíleně, protože byl sice uveden na festivalu v Soči, kde získal jen jednu cenu, ale potom ho vybrali do Sundance a hitem. Věděli jsme už dopředu, že svým vyzněním a stylem se nám bude hodit. Když film, který jste dostali na DVD, projde vaším výběrem a řeknete, že ho chcete, jaký j Pro Fórum nezávislých platí, že ho zpravidla posílá sám režisér i se svým e-mailem. My se vyžádáme si podrobnosti a pak si ho u něj přímo objednáme. Většina byla hrozně nadšena a j otázka zněla, zda můžou přijet. Bylo na nich cítit, jak strašně o účast na festivalu ve Va režisér filmu (R)evoluce Mustafa Zaveri přiletí až z Indie i se svým tatínkem, kterému je který mu pomáhal s financováním. To je asi další společný rys snímků z Fóra nezávislých: č bez podpory rodiny a přátel. Vzpomínám si, že loni byl ve Varech jeden režisér, který dokonce zastavil dům své matky, a natočit vysněný film… Obávám se, že to bude případ většiny tvůrců i letos. Přijedou všichni? Všichni kromě režisérské skupiny Yes! That’s us z Ugandy, protože to, že natočili svůj fil úplný vrchol jejich finančních možností. Jak si jednotlivé snímky vedly ve svých domovských zemích? I když nevím, jak je to třeba v distribuční sítí… To taky netuším, ale zrovna film Divizionz se určitě veřejně v Ugandě promítal. Nicméně vě filmů jsou mezinárodní nebo světové premiéry, takže snad s výjimkou už zmíněné Mořské víly úspěchu v domovských zemích předčasné hovořit. Mají ty filmy šanci dostat se i do českých kin? Jeden už českého distributora má, kanadský snímek Hank a Mike. My jsme po vzoru kolegů z j začali praktikovat to, že když narazíme na film, u kterého máme pocit, že by mohl být zají diváky, a tudíž i českého distributora, snažíme se mu pomoci. Na snímek Hank a Mike jsme u Aerofilms, ten se zkontaktoval s tvůrci a dopadlo to dobře. Doufám, že takových filmů i z nakonec víc. On příběh růžových velikonočních králíčků, kteří deprese řeší alkoholem, cigaretami a sexe zaujmout. Hank a Mike vlastně vyprávějí spíše o tom, co dělat, když přijdete o práci a vaše speciali úzkoprofilová, že nemůžete dělat nic jiného. Měl jsem pocit, že se jedná o sociální drama, akorát jsou hlavní hrdinové celý film v král Pořád slibují, že budou mít ty kostýmy s sebou, tak doufám, že se to povede. Sekce je spojena s cenou Nezávislá kamera, kterou uděluje Česká televize. Kdybyste měla možnost udělit některému tvůrci cenu za největší sebeobětování, který nezávi vás letos dostal? Tak to by asi vyhrál Ari Gold, scenárista, režisér a představitel hlavní role snímku Power dobrodružství. Už jenom za to, jak musel po většinu filmu bubnovat, aniž by měl do čeho! Zbyněk Vlasák, FSV UK