I psaní scénáře má svoji duši ****************************************************************************************** * I psaní scénáře má svoji duši ****************************************************************************************** Film Vzdálená chvění vypráví o mladém Senegalci, který touží dostat se do Francie. O mladé která touží po Senegalci. A o jejím otci, který touží ochránit svoji dceru před bláznivým „Nechtěl jsem do filmu projektovat jenom sám sebe, chtěl jsem, aby se v něm poznali i Afri belgický režisér MANUEL POUTTE o snímku, s nímž se účastní hlavní soutěže. Váš film je magický, ačkoli v něm nenajdeme otevřeně nadpřirozené scény. Chtěl jste, aby s rozhodnout, jestli se bude držet realistické, nebo magické linie? Těžiště tohoto filmu skutečně leží na nezřetelné hranici mezi viditelným a neviditelným sv jsem tenhle film začal psát, chtěl jsem, aby se všechno, co se ve filmu odehraje, dalo vyl způsoby. Chtěl jsem se věnovat neviditelným silám, které nás ovládají, aniž bychom o tom v jsem se ale snažil vyhnout zjednodušujícímu, nebo dokonce karikujícímu pohledu na nadpřiro filmech často objevuje. Ovlivnil vaši tvorbu magický realismus? Ovlivnilo mě leccos. Filozofická konstrukce Edgara Morina, jeho víra v dualitu, ztráta ide touha po věčnosti. Nebo Carlos Castaneda, Jeanne Favret-Saada. Antropologické přístupy, kt „nadpřirozenou realitu“ bez předsudků a zároveň bez apriorní fascinace a jež narážejí na h poznání. V kinematografii mám rád „mystické“ Pasoliniho filmy Evangelium podle Matouše a D nebo Bressonův snímek A co dále, Baltazare. Mám je rád pro střízlivost herectví i pro jeji rukopis. Vzdálená chvění jsou plná protikladů. Například postava dívky – v „našem“ světě je duševně „jejich“ světě se stává normální. V čem je rozdíl mezi evropským a africkým myšlením? Podle Afričanů jsou všechny jednotlivosti, i ty nejrozdílnější, na sobě závislé. Když my c porozumět, separujeme, škatulkujeme. Oni spojují. Podle Afričanů se nic neděje náhodou, ne ani neštěstí, všechno má svůj důvod. To s sebou přináší jiný způsob myšlení – který jsme o nedávno, před pár stovkami let, měli taky. Ve vašem filmu hraje důležitou roli animistické náboženství. Může víra, že věci mají svoji naši kulturu? Když řekneme, že věc má srdce, myslíme tím, že s sebou nese svůj směr, svůj příběh, svoji mě jako by se svět díky tomu stal znovu kouzelným místem. I psaní scénáře potom má svoji d stranu přehnané čtení symbolů může způsobit psychické problémy. Když svět přeinterpretujet Mužský protagonista Bandiougou zoufale touží dostat se do Francie – je to cesta za štěstím hledání ztraceného ráje? Touha po vysněném ráji a oběti, jež jsou pro něj mladí Afričané ochotní podstoupit, je dův se rozhodli natočit tento film. Během castingů jsme se ptali několika stovek mladých Seneg by chtěli odejít do Evropy nebo se už o to někdy pokusili. Devadesát pět procent z nich od Devadesát pět procent mladých obyvatel země sní o tom, jak ze země utéct! V rolích Evropanů vystupují profesionální herci, v rolích Afričanů neherci. Chtěl jste tím rozdíl mezi oběma kulturami? Profesionální herce a neherce dávám dohromady v každém svém filmu. V tomhle případě jsem n Afričané do filmu přinesli něco svého, o čem já jako Evropan nic nevím. Profesionální herc řídili mými pokyny. A to jsem nechtěl. Projekce filmu VZDÁLENÁ CHVĚNÍ: 7. 7. 20:00 Velký sál, 8. 7. 10:00 Espace Dorleans Štěpán Kučera