Skončila letošní Letní škola slovanských studií ****************************************************************************************** * Skončila letošní Letní škola slovanských studií ****************************************************************************************** Dne 21. 8. 2008 se ve velké aule Karolina uskutečnilo slavnostní shromáždění, na němž byla účasti rektora Univerzity Karlovy prof. RNDr. Václava Hampla, DrSc. osvědčení absolventům 52. běhu Letní školy slovanských studií, kterou organizoval Ústav bohemistický Filozofické fakulty Univerzity Karlovy. Celkově se jí účastnilo 181 frekventantů - 128 int externích, a to z 37 zemí. Posluchači absolvovali kursy českého jazyka, které byly diferencovány podle stupně jazykov do čtyř stupňů. Pro začátečníky a mírně pokročilé byla výuka organizována na základě zpros jazyka - angličtiny, němčiny, francouzštiny a španělštiny. Středně pokročilí měli možnost své znalosti v praktických jazykových kursech a kursech konverzace. Pro pokročilé byly kro výuky organizovány i speciální jazykové a literárně zaměřené semináře a seminář českých re přednáškové cykly: cyklus jazykovědný, literárněvědný a kulturně historický a rovněž cyklu historii a kultuře, který byl přednášen v angličtině a v němčině a byl určen těm zájemcům a kulturu, pro které by bylo zatím náročné vyslechnout přednášky v českém jazyce. S uspoko konstatovat, že oba přednáškové cykly se těšily velkému zájmu účastníků a některé z předná zájem a ohlas mimořádný, například přednáška věnovaná odkazu českého mecenáše Josefa Hlávk uplynulo v letošním roce 100 let. Znalosti posluchačů byly prohlubovány rovněž individuálními konzultacemi a dále pomocí při a koncipování některých disertačních prací z oboru bohemistiky jazykovědné, literárněvědné Zvláště nás těší, že vcelku příznivě byla přijata jazyková výuka v kursech pro začátečníky pokročilé, neboť právě mladé kolegy a kolegyně chceme pro systematičtější studium češtiny Program Letní školy se neomezoval pouze na jazykovou výuku a přednášky. Jeho integrální so i program kulturní a společenský. Byl koncipován tak, aby organicky navazoval na výukový a program školy a aby seznámil její posluchače s důležitými úseky české historie a kultury. souvislosti zejména připomínám sobotní a nedělní výlety do západních, severních, jižních i Čech, které měly charakter poznání významných kulturně historických lokalit, literárního a místopisu, některých městských památkových rezervací a zahrnovaly i návštěvu řady dalších kulturních památek. Program nabízel fakultativní výběr vždy z několika možností. Byl veden i ty účastníky Letní školy, kteří již naši zemi poměrně dobře znají. Zájmu účastníků se tě vycházky po Praze a návštěvy pražských kulturních institucí. Nesporným uměleckým zážitkem úvodní koncert souboru Musica bellissima ve velké aule Karolina a zejména úchvatný koncert kvarteta v sále Martinů Hudební fakulty AMU v Lichtenštejnském paláci vyzněly jako nevšedn zážitek a přesvědčily o světových kvalitách českého hudebního interpretačního umění. Znovu hudba nezná žádných jazykových bariér a její dokonalá interpretace z ní činí toho nejlepší kulturnosti. Nejvíce však ke zdaru letošního běhu Letní školy přispěly tři skutečnosti: společenská a k v naší zemi - přes všechnu vnitřní rozpornost a názorové střety to je atmosféra svobody vě atmosféra respektu k svobodné umělecké a kulturní tvorbě. Atmosféra příhodná pro výměnu sk kulturních hodnot, která není podvazována ideologickými a politickými apriorismy. A právě příznivým a neformálním klimatem pospolitosti lidí dobré vůle, které se tradičně na Letní