Školné nebude mít motivační efekt pro studenty ****************************************************************************************** * Školné nebude mít motivační efekt pro studenty ****************************************************************************************** 28.1.2009, rubrika: Zpravodajství, strana: 3, autor: Marek Přibil REKTOR UNIVERZITY KARLOVY VÁCLAV HAMPL PRO PRÁVO O BÍLÉ KNIZE ŠKOLSTVÍ: * Vláda v pondělí uložila zelenému ministru školství Ondřeji Liškovi a ministru financí za Miroslavu Kalouskovi vypracovat z hlavních tezí Bílé knihy terciárního vzdělávání věcný zá vysokém školství. Měl jste možnost poslední verzi knihy zevrubně prostudovat? Neměl. Bílou knihu nám nikdo z ministerstva školství oficiálně nezaslal. Až včera ji vyvěs námitkách na webových stránkách úřadu. * Co reformě vysokého školství nejvíce vytýkáte? My jsme k ní důkladně zpracovali celou řadu připomínek, což byl expertní materiál na mnoho projednaný s akademickou obcí. V zásadě se obáváme, aby věci typu celkového koncepčního po škol, které Bílá kniha navrhuje ve směru změn v řízení univerzit, neznamenaly omezení auto samosprávného principu vysokých škol jakožto významného výdobytku studentů v revoluci 89. * Co vám vadí dále? Připadá nám, že vůbec celý důraz Bílé knihy spočívá v řešení jen bakalářských a profesních technických vědách nebo v těch, které mají bezprostřednější ekonomický dopad. Humanitní fa připadají, a to oprávněně, pozapomenuty. Stejně jako tak významný a specifický obor, jakým lékařství. * Může dokument vůbec něco změnit? V zásadě situaci a způsob fungování spíše menších, regionálních nebo oborově zaměřených šk dobrého může přinést pro velkou a mezinárodně postavenou výzkumnou a mnohooborovou univerz nevím rady. * Proč se vysoké školy bojí o autonomii? Je to kvůli návrhu na zřízení Rady pro terciární by seděli zástupci podnikatelů či veřejné správy, kteří by mohli zasahovat do chodu škol? Rada pro terciární vzdělávání je právě novinkou poslední verze Bílé knihy, takže ji těžko detailněji. Jde asi o paralelu se stávající vládní Radou pro výzkum a vývoj, z níž jsem po rozpacích, protože v ní ani Akademie věd, ani Karlova univerzita nemají jediného zástupce. největší instituce v této zemi, téměř rovnocenné ve smyslu kvantitativního vědeckého výstu tedy nějaké podobné politicky jmenované těleso mělo řídit Univerzitu Karlovu, tak jde přec od samosprávného systému, kdy vědci a akademici sami řídí směr fungování univerzity. * Co soudíte o posílení správních rad? To je druhá věc. U výrazného posílení správních rad univerzit jakožto institucí sestávajíc knize zaznívá, z lokálních politiků, představitelů velkých podniků a podobně, by záleželo, rozumí zvýšením pravomocí těchto lidí. Obavy z tohoto principu i z konkrétní realizace jso * V dokumentu je do detailů rozpracováno pouze školné, jež by studenti hradili buď přímo, formou. Jaký je váš názor na tyto platby? Pořád si myslím, že odložená forma má celou řadu problémů. Dospěje-li vývoj u nás ke školn se, směřuje větší část Evropy, jednodušší, transparentnější a schůdnější by bylo mít platb předpokladu, že bude skutečně ošetřeno, aby sociální dopady školného byly minimalizovány. * Je školné motivační nástroj, což tvrdí ministr Liška? Motivační efekt na studenty bude mít poměrně malý. My máme celou řadu anglicky mluvících s platí školné přímou formou rodiče, nebo si ho hradí sami a nezdají se být nějak více motiv věc je motivační faktor pro školy. Pokud by vybíraly větší či menší školné, tak to pochopi motivační efekt mít bude. * Umožnilo by studovat sociálně slabým, jak tvrdí nejen ministr školství, ale i premiér? Co se té sociální spravedlnosti týče, tam s tím mám vážný problém, nerozumím tomu. Já jsem prostým selským rozumem. * Jste osobně zastáncem nějakého finančního stimulu pro studenty? V principu ano. Ale to je přesně jedna z věcí, která mi na Bílé knize vadí. Materiál, kter měl spíše rozpracovat varianty školného a vzájemně je porovnat. Bílá kniha se na začátku r odložené školné je správná cesta, a dál jako by se o tom nevedla diskuse. Možných modelů j včetně žádné finanční spoluúčasti. * Co soudíte o financování výzkumu a vývoje na vysokých školách, jež by se mělo řídit podl kterými by byly patenty nebo vědecké publikace? Zde nejde o vynález Bílé knihy, to je poměrně značně převzato ze současně probíhající příp systému a financování vědy tak, jak se to projevuje v novele zákona o veřejné podpoře výzk projednává parlament. Tu jsme intenzivně připomínkovali. Nyní je v podobě, kdy v zásadě př několika drobností půjde o vykročení dobrým směrem. Jakkoli stále platí, že klíčovým eleme systému je nějaké hodnocení kvality výsledků mezi obory, což už je strašně těžká věc. Zase aby humanitní obory nedopadaly systémovou chybou špatně. Ale v principu si myslím, že tato povede k tomu, že ti, kteří žádné výsledky neprodukují, nebudou dostávat žádnou veřejnou p je dobrá změna.