Nedostatek peněz dusí humanitní obory ****************************************************************************************** * Nedostatek peněz dusí humanitní obory ****************************************************************************************** 9.2.2009, rubrika: Zpravodajství, strana: 5, autor: Marek Přibil REKTOR UNIVERZITY KARLOVY V PRAZE VÁCLAV HAMPL ŘEKL PRÁVU: * * Jaká je nyní finanční situace Univerzity Karlovy? Děkan pedagogické fakulty rezignoval schodku školy ve výši 20 miliónů korun, filozofická fakulta čelí krizi humanitních oborů a akademického senátu fakulty hovoří o možném bojkotu přijímaček. Zabývám se tím s předsedy akademických senátů humanitních fakult. Ale problém není v tom, najednou padla Univerzita Karlova do nějakých vážných ekonomických problémů. Pedagogická f a standardně funguje a vyučuje, to samé platí pro filozofickou fakultu. Máme zde dlouhodob podfinancování, který těžce doléhá zejména na humanitní obory. Jde-li třeba o investiční f možnosti platit větší stavební záležitosti a přístroje, tam nás to úplně dusí. Lidi motivu přepínají se. Na tom se nedá stavět donekonečna. Pokud se stav nezmění, důsledkem bude poz zhoršování kvality. * * Byl jste vyzván, abyste dohlížel na přípravu záměru nového zákona o vysokém školství, hlavních tezí vládní Bílé knihy? Ano, spolu s dalšími rektory jsem byl k diskusím o věcném záměru zákona pozván. Že předsta něčemu takovému přizván, je správné. A stále věřím, že zásadní věci a naše připomínky se p život. To, že na přípravě věcného záměru bude pracovat jiný tým než na Bílé knize, dává ša může dojít. * * Potřebují české vysoké školy reformu? Anebo by ke zvýšení jejich kvality stačilo jen n rozpočty a zvýšit limity na jednoho studenta? Navýšení prostředků by rozhodně bylo na místě. Státy, které to myslí se vzdělanostní a inf společností vážně, to dělají. Avšak netroufl bych si říct, že to samo o sobě vyřeší všechn republice máme školy velmi různých kvalit. Rozumně provedená diferenciace, která se projev veřejného financování, by byla určitě dobrá. To je jedno z témat, kterým se zabývá vládní terciárního vzdělávání, ale podle mého názoru nebylo dostatečně rozpracované.