Pražská deklarace evropských studentek a studentů: ne školnému, ano Boloňskému procesu a účasti na řízení vysokých škol ****************************************************************************************** * Pražská deklarace evropských studentek a studentů: ne školnému, ano Boloňskému procesu a vysokých škol ****************************************************************************************** Praha, 6. 3. 2009 Ve dnech 15. 2. 2009 – 19. 2. 2009 se na půdě ČVUT v Praze konala 17. Evropská studentská (ESC), organizovaná Studentskou komorou Rady vysokých škol (SK RVŠ), národní reprezentací České republice. ESC je pravidelné setkání zástupců členských organizací Evropské students zastupuje více než 11 milionů studujících z 38 zemí Evropy. ESC, která se konala pod záštitou českého předsednictví Radě Evropské unie, zahájil minist Liška. Jejím hlavním tématem bylo posilování účasti studujících v hodnocení kvality na vys řízení vysokých škol a prosazování cílů Boloňského procesu. Více než 100 zástupců studujíc se v průběhu pětidenní konference účastnilo množství panelových diskusí a workshopů. Závěry 17. ESC byly shrnuty v Pražské studentské deklaraci, která bude předložena ministrů EU na konferenci v Leuvenu, která se bude konat ve dnech 28. – 29. dubna 2009 a jejímž hla budoucnost Boloňského procesu. Pražská studentská deklarace navazuje na Lublaňskou deklaraci, přijatou v březnu 2008 na 1 studentské konvenci. Evropská studentská unie v ní stanovila čtyři základní pilíře pro zas zájmů studujících. Jde o zásady otevřenosti všem studujícím a odmítnutí všech forem diskri účasti studujících na demokratických rozhodovacích procesech, reprezentace zájmů všech stu nezávislosti ve vztahu k vysokým školám i vládním institucím. Hlavním poselstvím Pražské studentské deklarace je podpora pokračování reformního úsilí Bo procesu a jeho posílení v následujícím desetiletí. Cílem těchto reforem je vytvoření Evrop vysokoškolského vzdělávání (EHEA), v rámci kterého bude podporováno, usnadňováno a umožňov napříč celým kontinentem. Vytvoření EHEA je motivováno snahou zajistit vysokou kvalitou vy vzdělávání, zaměřuje na pokrytí rozličných potřeb studentů i společnosti a na zajištění ro příležitostí pro všechny. Společný prostor vzdělávání musí být také oproštěn od diskrimina které by bránily rozvoji plného potenciálu svých občanů. Podmínkou pro dosažení těchto cíl studentů nejen na hodnocení kvality studia a souvisejících servisních služeb, ale také na vysokých škol. Aby mohli výsledků Boloňského procesu a EHEA využívat všichni studující, je a posilovat akademické svobody vysokých škol a účast studujících v akademických samosprává Evropská studentská unie se dlouhodobě a důrazně staví proti zavádění tržních mechanismů d školství, včetně zavádění jakýchkoli forem školného. Vysokoškolské vzdělání je ze své pods statkem a je nepřípustné, aby se společnost zříkala zodpovědnosti za jeho vysokou a trvale kvalitu. „Pro českou studentskou reprezentaci je jasné stanovisko ESU velkou posilou. Zejm kdy v návaznosti na chystanou reformu vysokého školství MŠMT za pomoci mediálně známých os akademického života umně propaguje zavedení školného a řízení vysokých škol prostřednictví o jejichž složení by de facto samo rozhodovalo.”, říká k významu Pražské deklarace předsed Říha. Příloha: anglický a český text Pražské studentské deklarace Kontakt:  Mgr. Miroslav Jašurek tiskový mluvčí Studentské komory Rady vysokých škol tel.: +420 606 664 602 e-mail: tajemnik@skrvs.cz [ URL "https://email.uvtuk.cuni.cz/owa/redir.aspx?url=mailto%3at %40skrvs.cz"] www.skrvs.cz   Pražská deklarace (pdf) [ URL "IFORUM-6896-version1-Prazska.pdf"]