Univerzita Karlova představila vizi dalšího vývoje českého vysokého školství ****************************************************************************************** * Univerzita Karlova představila vizi dalšího vývoje českého vysokého školství ****************************************************************************************** zleva: Mgr. Václav Hájek, tiskový mluvčí UK, Prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc., prorektor RNDr. Václav Hampl, DrSc., rektor Univerzity Karlovy, RNDr. Tomáš Jelínek, kancléř UK V 66 námětových okruzích předložil dnes rektor Univerzity Karlovy Prof. RNDr. Václav Hampl spolupracovníky k veřejné diskusi obsáhlý materiál nazvaný „Perspektivy dalšího vývoje čes školství.“ Hned v úvodu vysvětlil důvody, které vedly k jeho vzniku: „K jeho sepsání nás p známé kolem Bílé knihy terciárního vzdělávání a následující snahy připravit Věcný záměr zá vzdělávání. Tento proces byl zmítán mnoha problémy, na které jsme opakovaně upozorňovali. chtěli veřejnosti představit vlastní materiál, který vyjadřuje náš pohled na další perspek vysokého školství. Předkládáme v něm návrh realistické reformy, tedy věci, které jsou možn reálných problémů, jak na ně vysoké školy ve své každodenní činnosti narážejí. Nemá ambici materiálem jako Bílá kniha, nezamýšlí řešit všechny možné problémy a neklade si nároky na stoprocentní správnost.“ Prof. RNDr. Václav Hampl, DrSc., rektor Univerzity Karlovy Hlavním ideovým východiskem předloženého materiálu Univerzity Karlovy je teze, že univerzi jen konkrétní technickou přípravou na kvalifikované budoucí povolání. Univerzitní vzdělání významně širším pojmem, který v důsledku zodpovídá za to, že moderní společnosti jsou tako bez kultivace náročného univerzitního vzdělávání by společnost v dlouhodobějším horizontu čtyřiceti stránkový materiál byl připraven expertní skupinou Univerzity Karlovy a následně obsáhlé vnitrouniverzitní diskusi se členy senátů – univerzitním i fakultními, děkany, na UK atd. „A na tomto základě vznikl elementární konsenzus nad materiálem, který máte v ruko složitý způsob jeho vzniku prof. Hampl. Univerzita Karlova ho dnešní tiskovou konferencí představila veřejnosti. Dále bude zaslán vysokým školám, Radě vysokých škol a jeho kompletní znění bude rovněž zpřístupněno na webo univerzity. „Vyzýváme všechny účastníky, aby se s tímto materiálem seznámili, okomentovali nám své připomínky, návrhy a náměty nejlépe do konce července,“ apeloval prof. Hampl, „aby srpna připravit verzi, kterou bychom předložili Ministerstvu školství, mládeže a tělovýcho aby se výsledný text stal jedním ze základních pilířů budoucí, reálné, opravdové a hluboké budoucím směřování vysokých škol v České republice.“ Poté další členové vedení Univerzity Karlovy představili základní klíčové oblasti předlože Prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc., prorektor pro rozvoj, hovořil o změnách univerzitního v širokém kontextu internacionalizace a globalizace univerzitního vzdělávání a o navrhovanýc „V souvislostech s tak zvanou „masifikací“ vysokoškolského vzdělávání, i když to je slovo, rádi, všude ve světě a zejména v Evropě sílí obavy o kvalitu; podle stávajících kritérií v rozplizlosti terciárního vzdělávání, protože se vše hází, jak se říká, do jednoho pytle. N potřebujeme diverzifikaci kritérií, tedy určit, co ještě je univerzita a co už není, a kla škol podle kvality, tedy kdy a za jakých podmínek je univerzita špatná a kdy je naopak jin třeba technická nebo odborně profesní, dobrá. K tomu je potřeba propracovat nástroje měřen kvality, hodnotit je nikoli pouze podle počtu výstupů a počtu zaměstnanosti absolventů, ja Prof. Štech pak opatřil komentářem jednotlivé kapitoly předloženého materiálu: Masifikace, Klasifikace vysokých škol a Kvalita, její hodnocení a zajišťování. Posledně zmiňovaná kapi oblastí a/ Akreditace studijních programů nebo institucí b/ Akreditace habilitačních a pro c/ Rozvoj doktorského studia a za d/ Spolupráce se společenskou praxí. Realizace třetí rol transferu je v pojetí tohoto materiálu zcela novým kritériem pro hodnocení kvality vysokýc Prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc., prorektor pro rozvoj, Zmíněno bylo i tolik mediálně vděčné téma tzv. zápisného. Představitelé UK zdůraznili, že se studenti přímo finančně podíleli na studiu, se objevují čím dál častěji a je zřejmé, že nějak postavit, přestože jde především o rozhodnutí politické. Proto na univerzitě provedl variant. „A na základě tohoto rozboru a vnitrouniverzitní diskuse říkáme,“ zaznělo na konf pokud má být spoluúčast studenta na financování studia, tak za nejméně problematickou možn zavést tzv. zápisné. Zápisné by se mělo podle našich představ pohybovat do výše 5000 Kč ro od předkládaných variant školného. Takováto částka by pro drtivou většinu studentů nezname bariéru a zdravotně handicapovaní a sociálně velmi slabí studenti by byli platby zproštěni UK současně nedoporučuje klasické ani odložené školné, nedoporučuje platby za zkoušky. Dop zjednodušení stávajících poplatků za protahování studia a úplné zrušení poplatku za tzv. d Text UK nově řeší také fundamentální otázky financování vzdělávací činnosti a rozvoje vyso „Všichni dosavadní ministři školství řešili otázky financování vysokých škol takovým způso rektor UK prof. Václav Hampl, „že se snažili získat pro svůj resort více peněz, v realitě že jsme se dnes ocitli na třech čtvrtinách částky, kterou stát dává na vysokoškolského stu k HDP. Mezi vyspělými státy OECD jsme hluboko pod průměrem. Je nutné nikoli pouze zabránit snažit se obrátit tento trend.“ Slova se ujal kancléř UK RNDr. Tomáš Jelínek, který okomentoval předložený materiál souvis pro novelizaci zákona o VŠ, který rozdělil do tří okruhů - náměty související se studiem, se vztahu stát (společnost) – vysoká škola a náměty týkající se vnitřních záležitostí vyso „Zásadní záležitosti jsou z pohledu UK tyto čtyři: 1/ pětiletá rámcová smlouva místo každo 2/ autonomie v investičním financování, 3/pružnější akreditace studia s omezením fenoménu profesorů“ a 4/ lepší čitelnost habilitačních a profesorských řízení včetně zvýšení odpově škola za kvalitu „svých“ docentů a profesorů.“ Tyto záležitosti pak pan kancléř následně o RNDr. Tomáš Jelínek, kancléř UK Dále dodal:„Musíme nově definovat vztah mezi státem a vysokými školami ve věcech vzdělávac a rozvoje, a proto navrhujeme vyjádřit ho jako kontraktový, smluvní vztah garantovaný práv smlouvou, která by řešila též otázky autonomní investiční činnosti vysokých škol na dobu p české vysoké školy dnes potřebují nejvíce, jsou stabilita a předvídatelnost svého financov Jelínek přiblížil, jaké má Univerzita Karlova představy o přesnějším vymezení, postavení a správních rad vysokých škol. „Měly by do nich být nominovány takové osobnosti, které budou skutečným přínosem, a jejichž dosavadní působení by mělo být zárukou, že nejsou navázány n lobisticko-ekonomické kruhy. V závěru rektor UK prof. Václav Hampl znovu vyzval k široké diskusi nad předloženým materi jako svou prioritu věnovat se tomuto závažnému tématu a perspektivám vysokého školství, př předložili podobným způsobem i vlastní paragrafovaný návrh zákona o transformaci univerzit Rozumím tomu, že některé návrhy a varianty řešení vzbudí polemiku, ale my jí vítáme. Bude toho, že diskuse je opravdu široká a opravdu veřejná. Stav a vývoj v české společnosti nám lhostejný.“ (14/5/2009, MK)