Prof. RNDr. Martin Braniš, CSc. ****************************************************************************************** * Na anketní otázky odpovídá Prof. RNDr. Martin Braniš, CSc. ****************************************************************************************** Mohl byste nám prozradit, jaké povolání jste si představoval, že budete vykonávat, když js základní školy a co nakonec rozhodlo o vaší volbě? Pominu období, kdy jsem chtěl být kuchřem v nějakém skvělém hotelu nebo restauraci. Tvůrčí přípravě jídel mě fascinovala. Dodnes rád vařím a při vaření vymýšlím. Mou současnou karié v šesté třídě základní školy četba Brehmova života zvířat, čerstvě vydané "obratlovčí" kni a samosebou Hanzelka a Zikmund. Takže jsem se chtěl stát zoologem, nejraději tím cestující zároveň chránit ohrožené druhy. Vybavíte si okamžik, kdy Vám vědecká činnost přinesla největší radost? Nemohu si vybavit jeden jediný okamžik, který by výrazně převyšoval radostí ostatní. Určit situace, kdy se podařilo potvrdit nějaký očekávaný předpoklad. Samosebou nezapomenu na oka poprvé dostal z redakce docela slušného mezinárodního časopisu zprávu, že nám s kolegou by přijata k otištění. Také vzpomínám na den, kdy jsem se umístil na prvním místě v soutěži o vědeckou práci mladých během aspirantury na fakultě a v zápětí mi děkan nedoporučil cestu návštěvě mého bratra, který před komunisty utekl do Anglie. Raduji se také z toho, když se projekt se studenty, je z toho skvělá diplomová práce, ta je pak publikována v mezinárodní navíc je z toho nějaký populární výstup, který slouží veřejnosti nebo úřadům k získání pot Za posledních dvacet let se věda hodně změnila. Jaký vývoj předpokládáte ve Vašem oboru v deseti letech? Přestože jsem vystodováním biolog, pracuji nyní v oblasti aplikované atmosférické chemie a tomu říká studium kvality ovzduší. Soudím tedy, že se podaří lépe poznat činnost klimatického systému, že bude například zjiš spontálně vytvářejí částice v atmosféře (tzv. proces nukleace) a že se výzmnamně pokročí v účinků antropogenního aerosolu (prachu) na zdraví člověka. Ve svém projevu u příležitosti jmenování profesorů v říjnu 2008 ministr školství zmínil: " bývá někdy stereotypně vnímán jako centrum potenciálního odporu vůči stávajícímu společens Jaké kroky byste doporučil budoucímu ministrovi školství? Vysoké školství (stejně jako mateřské, základní i střední) je v krizi. To by si měl uvědom ministryně nejdříve. Ten/ta, který/á bude v ministerském křesle by se měl/a především obkl odborníky, pohlédnout ven, poučit se, jaký systém je nejlepší (zatím se ukazuje, že z nám finský) a začít okamžitě jednat podle toho. Konkrétně: zachovat silnou Akademii věd, konce ji provázat s vysokými školami, zavést jednoznačné a přísné hodnocení kvality práce (tím n vědecký, ale i pedagogický výkon), nalézt motivační nástroje k udržení mladých schopných l je přitahnout zpět po návratu ze zahraničí, věnovat značné prostředky do vysokoškolské pří učitelů. Je toho mnoho a je za minutu dvanáct...