Prof. MUDr. Markéta Dušková, CSc. ****************************************************************************************** * Na anketní otázky odpovídá Prof. MUDr. Markéta Dušková, CSc. ****************************************************************************************** Mohla byste nám prozradit, jaké povolání jste si představovala, že budete vykonávat, když základní školy a co nakonec rozhodlo o Vaší volbě? Rozhodovala jsem se mezi architekturou a medicinou, nakonec to byl příklad nesmírné píle, profesní dokonalosti mé matky, prof. MUDr. Anny Fadrhoncové, DrSc., který mne přivedl na m Nicméně tvůrčí duch mne neopustil při volbě specializace. Vybavíte si okamžik, kdy Vám vědecká činnost přinesla největší radost? Moje vědecké projekty v posledních více než 15 letech se týkají nemocných s rozštěpem rtu vada je relativně častá (1 postižené dítě na 750-800 živě narozených). Nemocní nejsou ment ale porucha hlavních komunikačních kanálů (nonverbálního i verbálního) ve smyslu deformity zhoršené tvorby řeči výrazně snižuje jejich kvalitu života. Podařilo se mi navrhnout a realizovat operační výkon, který mění parametry obličeje a posu normy. Ve spolupráci se stomatologickou klinikou jsme výrazně změnili rekonstrukci chrupu estetiku. Nechci, aby to znělo afektovaně , ale skutečně spokojenost a štěstí našich nemocných bylo, nejlepší satisfakcí za všechnu práci. Za posledních dvacet let se věda hodně změnila. Jaký vývoj předpokládáte ve Vašem oboru v deseti letech? Obecně vzato se plastická chirurgie zabývá defektem či deformitou, tedy ať už je to reálné anebo porucha zevního tvaru, nejrůznější etiologie. Věřím, že obnova tkání je cesta, ktero budoucnu. Problematika kmenových buněk je začátek, který se jistě v nejbližších deseti letech ujasní standartní klinické aplikaci. Ve svém projevu u příležitosti jmenování profesorů v říjnu 2008 ministr školství zmínil: „ bývá někdy stereotypně vnímán jako centrum potenciálního odporu vůči stávajícímu společens Jaké kroky byste doporučila budoucímu ministrovi školství? Co se zeptat akademiků přímo: 1. co jim vadí 2. jaké by navrhovali změny a zlepšení 3. jak by tyto návrhy realizovali Já bych to totiž spíš charakterizovala, že hodně akademiků (včetně mé maličkosti) chápe po malé děti, kterým chybí často dostatek vzdělání a rozhledu, aby vůbec byli kompetentní, ch arogantní tvoři, slepí a hluší k okolí, prostože prostě jim jde zásadně o materiální hodno je můj kyblíček, když ho ale mají, tak na něj dupou, aby si dokázali, že mohou cokoliv a z soutěži, kdo má mladší milenku a kdo má větší auto, kde kdo byl na dovolené atp...Prostě s Náš latinář říkal: Inter arma silent musae. Jinými slovy na racionální úvahy je třeba klid. Vždyť si vezměte horký problém současnosti : volby: když oba přední lídři křičí, že národ a chce je, tak snad aby se dali vyšetřit na gerontologii a užívali medikaci na vzpružení m nepamatují, jaké bylo procento účasti voličů naposledy, které snad dost zásadně vypovídá o běžného občana. Už jsem toho napsala dost, stejně to nemáme šanci změnit, tak je lepší na to zapomenout a přijemnějším věcem třeba vědě.