Prof. MUDr. Marek Trněný, CSc. ****************************************************************************************** * Na anketní otázky odpovídá Prof. MUDr. Marek Trněný, CSc. ****************************************************************************************** Mohl byste nám prozradit, jaké povolání jste si představoval, že budete vykonávat, když js základní školy a co nakonec rozhodlo o Vaší volbě?  Vzpomínám si na předškolní věk, kdy mě fascinovali popeláři, na prvém stupni základní ško   tehdy ještě často jezdící parní  lokomotivy a povolání strojvůdce. V gymnazijním věku, n sedmdesátých let, jsem si hrál s myšlenkou studovat filosofii respektive teologii, ale zár začal pracovat v laboratoři a to spolu s vědomím možnosti skloubení určitého pohledu na sv člověku,  nezávislosti povolání lékaře, mě nakonec vedlo ke studiu medicíny. Vybavíte si okamžik, kdy Vám vědecká činnost přinesla největší radost?  Věnuji se klinické medicíně a  v tomto oboru si vzpomínám na několik okamžiků, kdy podíl lékařské vědy spojeny s vědomím bezprostřední prospěšnosti těchto výsledků pro konkrétního přinášejí skutečně hluboké uspokojení. Za posledních dvacet let se věda hodně změnila. Jaký vývoj předpokládáte ve Vašem oboru v  deseti letech? Z pohledu hematologie, léčby nádorů to bude jistě podstatně výraznější zapojení znalosti b faktorů do diagnostiky, stanovení prognózy i léčby  těchto onemocnění. Ve svém projevu u příležitosti jmenování profesorů v říjnu 2008 ministr školství zmínil: „ bývá někdy stereotypně vnímán jako centrum potenciálního odporu vůči stávajícímu společens  Jaké kroky byste doporučil  budoucímu ministrovi školství? Společnost je živý organismus, který ke zdravému fungování potřebuje plně rozvinuté všechn Politikům se často zdá, že preference uspokojení prvoplánových potřeb je nejdůležitější, a hospodář se dívá dále. Podpora akademického světa, vysokoškolského vzdělávání, vědy je pod ovoce přináší v dlouhodobějším horizontu a často zprostředkovaně. Nezapomenout na to, že z nemůže fungovat bez těchto oblastí, vytvářet prostor pro jejich rozvoj a  přesvědčit o tét ostatní politiky  je  základním úkolem ministra školství.