25. září 2009
Projekt Joint Master in Teacher Education řeší komplexní vzdělávání učitelů a studentů magisterských oborů v celoevropském kontextu
Osm desítek delegátů z devatenácti evropských zemí se včera sešlo ve velké aule Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, aby společně posoudili možnosti a výzvy, které pro pedagogické pracovníky otevírá mezinárodní projekt „Joint Master in Teacher Education.“ Dvoudenní konference se zabývá přípravou mezinárodního magisterského studijního programu vzdělávání učitelů v rámci grantového záměru EU Lifelong Learning Program.
Ing. Karolina Marková, koordinátorka, PedF UK, Doc. PaedDr. Radka Wildová, CSc., děkanka PedF UK
Přítomné hosty přivítala děkanka Pedagogické fakulty Doc. PaedDr. Radka Wildová, CSc.
Cílem projektu Joint Master in Teacher Education je připravit společné kurikulum magisterského stupně učitelského vzdělávání s ohledem k výchovně-vzdělávacímu kontextu v jednotlivých partnerských zemích. Součástí projektu jsou tři samostatné projekty: Joint Curriculum in Teacher Education (Erasmus), Shared Practice in Teacher Education (Comenius) a Comparative Study in Teacher Education (Transversal Comparative Study.)
zleva: Dr. Jan Folkert Deinum, koordinátor, University of Groningen, Nizozemsko, Martin Frewer, EACEA (Education, Audiovisual and Culture Executive Agency), Brussels
Podporu projektu Joint Master in Teacher Education vyjádřil také Jindřich Fryč, zástupce Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR
Přítomní delegáti jednají v samostatných pracovních skupinách, které budou diskutovat konkrétní témata s cílem sladit jednotlivé návrhy do optimální podoby vyhovující jak národním vzdělávacím tradicím, tak modernímu jednotnému evropskému školství. Mezi klíčová témata patří:
- sladit národní a evropské strategie ve vzdělávání učitelů
- stanovení kvalifikačních požadavků a určení učitelských standardů pro učitelské obory
- akreditace spojených programů
- jaké jsou výzvy integrovaných programů vzdělávání učitelů
- příklady spojených programů vzdělávání učitelů
- návrh vzdělávání učitelů na 1. stupni a na 2. stupni škol
- jak vytvořit mezikulturní kompetence ve spojených programech
- jak v programu co nejlépe zhodnotit zisky z různých oborů, tj. stanovení mezioborové kompetence, např. didaktické znalosti z výuky jazyků, kulturních a společenských oborů, přírodovědních oborů a z pedagogické praxe
- jak podporovat studenty učitelství během jejich praxe v zahraničí
- perspektivy studenta učitelských oborů
- proměny pedagogické praxe
- pedagogicko-psychologická příprava a podpora učitelů
- e-learningová podpora projektu
Tvůrci tohoto projektu ale nezapomínají ani na reflexi své činnosti. V diskusích shrnují reakce jednotlivých partnerů na vyhlášení a vznik projektu a vyhodnocují dosavadní zkušenosti a výsledky studentského pedagogického výzkumu. V potaz je brána i cílová skupina pedagogického působení, tedy žáci. Součástí stanovení kritérií vzdělávání učitelů a studentů magisterského univerzitního studia je výchova dětí k evropskému občanství, podpora dětské identity, otázky etnicky diverzifikovaného školství, vzájemné obohacování evropské společnosti a etnických žáků a etnických učitelů.
Projektu Joint Master in Teacher Education se účastní University of Groningen, Nizozemsko (koordinátor), Univerzita Karlova v Praze, ČR, University of Edinburgh, Velká Británie, University of Helsinki, Finsko, University of Joensu, Finsko, Esterházy Károly College, Maďarsko, University of Tartu, Estonsko a Universidad Autonoma de Barcelona, Španělsko. Podle vyjádření děkanky Pedagogické fakulty UK Radky Wildové by se uvedení projektu do univerzitní praxe mohlo podařit v horizontu dvou let.
Na mezinárodním projektu spolupracují z PedF UK studijní proděkanka, katedra školní a sociální pedagogiky, katedra pedagogické a školní psychologie, katedra anglického jazyka a literatury, katedra matematiky a didaktiky matematiky, katedra biologie a ekologické výchovy a Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání.
tisková zpráva konference zde