Radka Wildová: Potřeba a zájem o společné akreditované zahraniční programy je v Evropě obrovský. Na okraj jedné konference ****************************************************************************************** * Radka Wildová: Potřeba a zájem o společné akreditované zahraniční programy je v Evropě o jedné konference ****************************************************************************************** Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze hostila 24. a 25. září několik desítek zahr konference Joint Programmes in Teacher Education o studiu budoucích učitelů. Cílem odborné hledat způsoby, jak vzájemně sladit učitelskou přípravu, aby studenti magisterských progra studia plnohodnotně absolvovat v různých evropských zemích. O komplikovanosti celého proce vzájemně uznávaného a propojeného studia evropských univerzit hovoří děkanka Pedagogické f Karlovy Doc. PaedDr. Radka Wildová, CSc. Hlavním cílem konference, kterou jste před chvílí zahájila, je zmapovat různé podoby učite v různých evropských státech a hledat cesty jejich prostupnosti. Proč vůbec vznikla potřeb teachers?“ Myslím si, že ta potřeba byla v tom, že vzniká řada oddělených zahraničních studií a stude programů Sokrates nebo Erasmus vyjíždějí do zahraničí na jeden až dva semestry, ale pak js jim to studium zpátky uznávat. Tak jsme hledali cestu, jak vytvořit společné kurikulum, ab opravdu cíleně mohli vybrat a část, kterou tam absolvují, abychom my integrovali do společ kurikula a studenti by potom přijeli a kurikulum by bylo zpětně uznané. Takže to byl asi p Byl to program, který už existoval či se v Evropě vytvářel, nebo vzešel dokonce od vás z U Karlovy? Vznikl od nás a především od našeho holandského koordinátora, ale my jsme se zapojili, pro že je to potřeba, že tohle je slabé místo a že se v rámci spolupráce dá vytvořit něco, co jednou dostat třeba až do úrovně společných akreditovaných programů. Zatím se počítá, že t studia, část regulérního programu, který student musí absolvovat na domácí fakultě, a část v zahraničí a to by se mu zpátky uznalo. Ale jak jsem se zmínila při zahájení, v programu společný akreditovaný program - to už je celé společné kurikulum jednoho programu, po jeho dáváme společný diplom. Čili tohle by mohla být cesta k tomu vytvořit s některými partnery se všemi osmi, kteří jsou v tom projektu, úplně samostatný akreditovaný program. V čem je největší obtíž takový společný program vytvořit? Jestli se jedná o část studijního programu, ta se neakredituje, ale pokud bychom akreditov program, třeba tři čtyři země dohromady, je to samozřejmě velká práce, protože se musíme d výstupech studia, na vstupech studenta, jaká bude struktura programu, jaký bude profil abs budeme přijímat na základě jakých dokumentů a jakého přijímacího řízení, jaké předcházejíc budeme uznávat, protože ty musí být nostrifikované, třeba předchozí bakalářské studium, a legislativa. To znamená vytvořit společný studijní zkušební řád, protože ti studenti jsou studenty tří institucí a dostávají diplom na základě toho, že tyto tři instituce spolu spo na obsahu, ale také na legislativní úrovni a na úrovni organizace. Joint Programmes in Teacher Education je program zaměřený především na podporu vzdělávání říct, že čím budou vzdělanější učitelé, tím budou vzdělanější i žáci nebo jejich studenti? Já si myslím, že přímá úměrnost se těžko odhaduje, ale to, co samozřejmě vzdělaný učitel p možnost jeho dalšího osobnostního rozvoje a to se my tady snažíme jinými cestami studentům zahraničním programu Mundus už máme studenty, kteří jsou magistři v jiných zemích, ale při protože si ještě chtějí udělat dalšího magistra, což je fantastické. Čili to je v intencíc vzdělávání, ale k tomu, aby také byly vzdělanější děti, učitelé potřebují také jiné podmín kterých pracují. Není tedy přímá úměra, že čím vzdělanější učitel, tím vzdělanější dítě, a učitel může, když jsou optimální podmínky, vzdělávat nebo pracovat tak, aby maximálně podp dětí. Velmi sledovanou částí konference bude panel na téma podporování osobnosti a práv dítěte a evropskému občanství. Jedno indické přísloví tvrdí: „Poučuj dítě o jeho povinnostech, vych občana, poučuj ho o jeho právech, vychováš rebela.“ Co byste k tomu řekla? Já si myslím, že to je princip, i když nadneseně, demokratického občanství. Dítě musí znát ale také svá práva. Dítě není žádná věc, se kterou by se nějak zacházelo, dítě má nárok na na svoji participaci v dění. Čili demokratické cesty k tomu, aby se člověk stával od nejml občanem, jsou velmi důležité. Neříkala bych rebelem, to je nadsázka, ale dítě musí znát po obou stranách,  co se od něj chce, ale taky co ono může chtít. Jaký konkrétní výstup by měl vzejít z této dvoudenní konference? Na tohle by asi nejlépe odpověděli ti, kteří tyto projekty organizují, ale předpokládá se, mluvila s holandským koordinátorem letos v létě, že budou snahy, aby nejen programy v něja pokračovaly, ale aby se také některý z nich přesunul do úrovně společného akreditovaného p znamená, aby vedle sebe participovaly programy, které budou jenom dílčí součástí studia, a se začalo uvažovat, že by mohl vzniknout některý akreditovaný společný program, tak jako m Vidíme, že ta potřeba v Evropě je a že zájem o společné akreditované zahraniční programy j Pokud takový program vznikne a nastaví se regule, kdy by se mohl uvést do praxe? Týkal by partnerských univerzit nebo i dalších, které by se chtěly připojit k vypracovanému program Když se připravuje společný program, musí být od začátku jasné, kdo v něm bude. Takže kons musí vzniknout na začátku, musí být stanoveny podmínky hry a musí se začít společně pracov může trvat tak rok, pak musí proběhnout akreditace ve všech zúčastněných zemích, čili mysl dvou let by se mohl otevřít. Ale samozřejmě je to o tom, že Evropská unie bude finančně př podporovat. Paní děkanko, děkuji za rozhovor. více ke konferenci zde [ URL "IFORUM-7799.html "] (Marie Kohoutová)