Krásná je duše Isiho ****************************************************************************************** * Krásná je duše Isiho ****************************************************************************************** Ze čtyři tisíce let starých účetních záznamů a matematických textů skládá šestadvacetiletá Vymazalová plastický obraz života lidí ve starém Egyptě. rozhovor Laik si pod starým Egyptem představí především pyramidy a další monumentální stavby z kame posmrtné masky... Ano, nás ale zajímá také duchovní odkaz této civilizace. Ten nacházíme v literatuře, ve vě textů a dalších dokladů se dozvídáme o starostech a radostech Egypťanů. Byly stejné jako n je například milostná poezie či takzvané písně harfeníků, zamýšlející se nad marností toho nejistotou v záhrobí. Náš pohled na staroegyptskou kulturu do určité míry ovlivňuje skutečnost, že většina artef pochází z pohřebišť, kde se uchovaly v dobrém stavu. Může se tedy zdát, že staří Egypťané myšlenkou na posmrtný život. Jejich literatura a vyobrazení zachycující běžný život ale do stejně jako my měli radost ze života, tančili, hodovali, trpěli láskou, radovali se z ní.. ... a počítali. Matematika byla všudypřítomná. Každý písař a úředník ji potřeboval ke své práci. Řadoví úř na vyměřování polí po každoročních záplavách, evidovali objem úrody a počítali výši daní, na intenzitě záplavy. Když byla nízká nebo bylo naopak vody příliš, zemědělci utrpěli škod úřad či chrám vedl podrobnou evidenci o hospodaření. Více matematických znalostí potřebovali úředníci zodpovědní za hloubení a udržování zavlaž nebo za stavbu pyramidy. Museli být schopni stavbu navrhnout, určit potřebný počet dělníků materiálu, odhadnout čas, zajistit přísun potravin. Na jednom papyru z Nové říše vyzývá je kolegu poměrně jedovatým způsobem: "Prokaž své schopnosti a spočítej, kolik materiálu je z stavbu rampy, urči počet lidí potřebných ke vztyčení obelisku..." A upřesňuje podmínky, ja morálku mužstva rozvrátí, když dozorci budou mít pauzu na svačinu. A k tomu podotýká: "Ned tobě říkalo, že něco neznáš." Z čeho čerpáme znalosti o matematice ve starém Egyptě? Dochovalo se několik specializovaných matematických textů, na nichž jsou zapsány jednoduch příklady, většinou i s řešením. Můžeme tedy zkoumat metody počítání, způsob zápisu výpočtu terminologii. Jeden papyrus obsahuje opis testu určeného pro poměrně pokročilého studenta. jej opisoval, nevynechal ani hodnocení jeho učitele. Další text možná sloužil jako příručk - obsahuje totiž množství příkladů ukazujících metody řešení, od nejzákladnějších cvičení poměrně obtížné slovní úlohy. Známe také třeba tabulky sčítání či násobení zlomků, v jiném písař procvičoval převádění jednotek. Jak se v Egyptě vyučovalo matematice? Na vzdělávání se podíleli písaři, úředníci či kněží. Předávali svým žákům základní vědomos zahrnovaly i počty. Povinná školní docházka neexistovala, ale už tehdy bylo jasné, že gram psaní, čtení a počítání - je příslibem lepší budoucnosti. Že to pro některé žáky byla trni naznačuje užívání tělesných trestů. Učili se jen tomu, co mohli potřebovat ve svém budoucí Zejména matematické znalosti se u studujících písařů mohly lišit podle jejich postavení a Mnohé poznatky asi žáci získávali později během praxe od zkušenějších kolegů. K některým c přidruženy takzvané Domy života, kde se uchovávalo a předávalo nashromážděné vědění v náro disciplínách lékařství, náboženství a astronomie. Byla to centra vzdělanosti, kde písaři o uchovávali cenná díla, shromažďovali poznání a posvátné náboženské svitky. Kdo mohl a směl dosáhnout vzdělání? Touha po vzdělání do určité míry souvisela s postavením rodičů. Dítě z rodiny písaře mělo stát se také písařem než dítě zemědělce, které muselo pomáhat rodičům na poli. V principu mohl dovolit platit učiteli, mohl dát svého potomka do školy. Nižší společenské postavení být nutně brzdou pro vzdělávání a pozdější kariéru. Jsou doloženy případy, kdy se výjimečn svého života vypracovali a dosáhli navzdory svému nižšímu původu významného postavení ve s v kněžstvu. Jak vypadala tehdejší matematika a geometrie, jakou měli Egypťané početní soustavu, jak za číslice? Používali desítkovou sestavu stejně jako my. Měli znaky pro jednotku, desítku, stovku, tis kombinací potřebného počtu těchto znaků vytvořili číslo. Horší to bylo se zlomky, používal zlomky, tedy takové, které měly v čitateli jedničku. Jedinou výjimkou byly 2/3, pro něž by vyhrazen zvláštní znak. Z našeho pohledu počítání s kmennými zlomky poměrně ztěžuje napřík násobení. Egyptští písaři si s tím ale hravě poradili. Když písař zvládl základní početní operace a naučil se počítat se zlomky, mohl začít řešit algebraické a geometrické příklady. Většina úloh vycházela z praxe. Například výpočet obsa obrazce je formulován na konkrétním příkladu pole, výpočet objemu tělesa na příkladu obiln kvádru nebo válce, další úlohy řešily sklon stěn pyramid. Známe i slovní úlohy, které např příděly pro dělníky či množství obilí potřebného na uvaření piva. Bohužel se ale dochovalo jen málo textů, takže naše poznatky o egyptské matematice jsou om zachycují jen nejzákladnější rovinu matematiky. Ta nebyla vnímána jako věda, ale jako nást znalosti byly předávány dále, zatímco nadprůměrné, abstraktní matematické úvahy se nemusel Teoretické odvozování a definování problémů nemáme z Egypta doloženo. To ovšem neznamená, nitru chrámových knihoven učení písaři teorií nezabývali. Nyní se věnujete studiu bohatého archívu ze zádušního chrámu z Abusíru. Čím jsou právě tyt zajímavé? Jedná se o unikátní soubor textů, které se podařilo objevit českým egyptologům v osmdesátý minulého století. Vypovídají o organizaci a provozu zádušního chrámu panovníka Neferefrea Jejich jedinečnost spočívá v tom, že jsou to jedny z nejstarších dochovaných hospodářských odrážejí svět zaměstnanců královského pohřebiště. Tedy svět živých mezi kulty zemřelých. P profesora Miroslava Vernera se věnuji studiu administrativní terminologie těchto starobylý záznamů. Co se z nich dá vyčíst? Odhalují rutinní stránku života, odrážejí běžný denní provoz a povinnosti zaměstnanců zádu to velice zajímavé, protože zdánlivě jednotvárné údaje vytvářejí plastický obraz všedního dokladů z této doby totiž pochází z hrobek, kde si dobře situovaní hodnostáři nechávali vy které jejich život a zásluhy glorifikují. Popisují především jejich úspěchy, privilegia a prozrazují, co pro ně bylo důležité. Já se na jejich život dívám z té druhé stránky. Každý chrámu měl své povinnosti, vedla se podrobná evidence o inventářích, opravách majetku, nap zápis o nahrazení dřevěných sloupů, které poškodil požár. Na papyry se zaznamenávaly rozpisy služeb kněží a zaměstnanců chrámu, kteří se ve svých po pravidelně střídali, vedla se písemná evidence rozdělování práce a prováděly se kontroly s úkolů. Samozřejmě také musely být zajištěny a zaznamenávány příjmy a výdaje chrámu. Velkou tedy tvoří účty. K zádušnímu chrámu patřily statky, ze kterých se dovážely potraviny a další nezbytné produ tkaniny, oleje atp. Dodávky byly především využity jako obětiny pro kult zemřelého panovní případě Neferefrea. Zbytek se rozdělil mezi jeho kněží a další zaměstnance chrámu, přičemž výplat závisela na jejich postavení. Z textů je patrné, že chrám byl hospodářsky propojen slunečního boha, královským palácem a dalšími institucemi. Zaopatřování královských kultů součástí státního hospodářství. Jaké obětiny kněží nabízeli zemřelému faraónovi? Obětiny sestávaly především z chleba a piva, hlavních poživatin obyvatel nilského údolí, k zemřelému panovníkovi předkládala zelenina, hovězí maso, kachny a husy. Nemálo důležité by tkaniny různých kvalit, oleje a kadidlo, součástí dodávek do chrámu bylo například i dřevo Kultovní prostory chrámu obklopovaly sklady, ve kterých byly ukládány nejen dovezené produ také další předměty potřebné pro provádění kultu panovníka, rituální nástroje, vzácné kame udržování Neferefreova kultu sloužily i sochy. Některé sklady byly vyhrazeny pro uchovávání písemných záznamů o provozu chrámu. Právě zde fragmenty papyrů. Hospodářské archívy staří Egypťané většinou uchovávali v údolním chrámu spojeném se zádušním chrámem vzestupnou cestou. Ve zdejším vlhku neměly šanci na přežití. zemřel předčasně a nestihl si vybudovat údolní chrám. Díky tomu byly papyry umístěny přímo chrámu a část z nich se dochovala, neboť ji konzervoval horký a suchý písek pouště. V jakém stavu jsou abúsírské papyry a jak s nimi pracujete? Nerozpadají se archeologům v r V rozvalinách zádušního chrámu se dochovaly větší či menší fragmenty papyrů. Když se tyto popsané kurzívním, hieratickým písmem začaly při výzkumu vynořovat z písku, pan profesor V o spolupráci francouzskou kolegyni Paule Posener-Kriege, vynikající odbornici na nejstarší hospodářské texty psané starým typem kurzívního písma, takzvanou starou hieratikou. Společ základní dokumentaci a fotografie a očištěné fragmenty vložili mezi skleněné desky. Papyry křehké a práce s nimi vyžaduje největší opatrnost a soustředění. Papyrové zlomky chráněné nyní uloženy v Egyptském muzeu v Káhiře. Po předčasné smrti své kolegyně převzal celou zod publikování jedinečných papyrů profesor Verner. Mně svěřil dílčí úkol, totiž vyhodnotit te používanou v účetních záznamech. Není to poněkud suché čtivo? Zdánlivě ano, ale já si za každou účetní položkou představuji pečlivého písaře nebo zaměst zatíženého povinnostmi. Jaká je vaše představa egyptského byrokrata? Zapojujete spíše svou fantazii, nebo znalost Snědý, štíhlý, tmavé oči... Hodně napovídají vyobrazení úředníků sedících v bílé suknici s kolenou. Za každou položkou zapsanou na papyrech se skrývá skutečná osoba, jeden z těch, k králi, někdy ještě dlouho po jeho smrti. Služba kultu krále se často odráží ve jménech zam zádušního chrámu - Isi žije, nebo Krásná je duše Isiho - Isi totiž bylo jiné jméno Neferef Inspiruje historie starého Egypta k úvaze, že silný stát s pečlivými byrokraty je stabilní Pouze zruční úředníci stabilní stát nezajistí. Období prosperity egyptského státu se vyzna centralizovanou vládou, státem kontrolovaným hospodářstvím a královskou ideologií, jednotí o řádu světa. Které nové vědecké a technické obory egyptologům v posledních letech pomáhají? S několika kolegyněmi se podílím na projektu paleografie textů ze Staré říše, který se věn hieratických značek. Hieratika byla písmem používaným k běžným záznamům a oproti hieroglyf podoba znaku do určité míry na písaři. Některý rukopis je snadno čitelný, jiní písaři psal Během doby se podoba značek mohla lišit. Paleografické studie tento vývoj a zvláštnosti za tedy mimo jiné usnadnit luštění textů a napomoci upřesnit jejich datování. Náš česko-franc usiluje o vytvoření co nejrozsáhlejší paleografie rozmanitých textů ze třetího a počátku d před Kristem. Celá naše práce v tomto rozsahu je nemyslitelná bez využití počítačové techn Kdy bude v egyptologii všechno hotovo, památky objeveny, texty vyluštěny? Rozhodně nikdy. Pod pískem egyptských pouští se skrývá ještě obrovské množství památek, st Nilu. Mnozí dnešní obyvatelé Egypta žijí právě na těch místech, kde vzkvétala kultura jeji předků. Moc jiných možností nemají - úrodný pruh kolem Nilu je stejně úzký jako kdysi. Něk z tohoto důvodu prakticky nepřístupné. Všude kolem však další archeologické poklady čekají tichu pouště. Poslední dobou se značná pozornost věnuje deltě Nilu, kde jsou památky bezpr vlhkostí a stoupající spodní vodou, ale také oázám, které v podstatě tvořily západní hrani Egypta. Dovedete si představit svůj život ve starém Egyptě? Čím byste tam jako mladá žena chtěla b Nejspíš jen pozorovatelem. Oproti jiným kulturám starověku sice bylo postavení egyptské že přijatelné - ženy mohly vlastnit majetek, uzavírat manželské smlouvy zaručující jejich prá se, mohly zastávat významné funkce kněžek, doloženy jsou i písařky. Přesto jsem dítětem sv bych se vyhnula tehdejším nepříjemným stránkám života - parazitům, předčasnému mateřství, antibiotik.