Je naší odpovědností posilovat charakter výzkumné univerzity ****************************************************************************************** * Je naší odpovědností posilovat charakter výzkumné univerzity ****************************************************************************************** Vážený pane rektore, dnes jste byl jmenován prezidentem ČR do funkce rektora UK na nadcház V jistém smyslu se opět jako před čtyřmi lety nacházíte na začátku dlouhé cesty, ovšem opr jmenování máte jistou nevýhodu - sto dnů hájení se v druhém funkčním období většinou nepos nedělním pořadu Partie televize PRIMA představitel KDU-ČSL Cyril Svoboda sdělil, že by cht volebního období prosadit rozdělení vysokých škol do dvou kategorií - na vysoké školy věde na ostatní vysoké školy. Váš volební program, se kterým jste předstupoval před akademický ambiciozní cíl dosáhnout přijetí UK do LERU. Můžete nám sdělit, jaké změny připravujete, a zlepšila v oblasti vědy, a to i přes citelné omezování financování ze strany státu. Mají-li debaty o reformách vysokých škol v posledních letech jasné pozitivum, pak je to sh mechanismy financování a další aspekty fungování vysokých škol by měly více odrážet zjevno různé školy dělají různé věci různě dobře. V tomto smyslu směřuje aktivita pana Svobody sp Nicméně při pečlivé odborné práci na přípravě našich materiálů o reformách vysokých škol j rychle zjistili, že praktické provedení diverzifikace vysokých škol vůbec není jednoduché souvislostí a konotací. Je tu rozhodně třeba se vyvarovat nějakých „hurá akcí“. UK je – zejména v kontextu ČR – přímo prototypem výzkumné univerzity. Je myslím naší odpov charakter posilovat. Bude nutné se starat, aby tomu veřejné financování odpovídalo. Jednán financování terciárního školství probíhají kontinuálně. Např. pro nadcházející rok se na r komisi Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) domluvilo zavedení nového param rozdělování výukových peněz. Ukazatel zohledňuje vědecký výkon a mezinárodní význam dané i a předpokládáme, že váha tohoto parametru se bude postupně zvyšovat. V současné době se na „výukových“ peněz mezi vysoké školy podílí z necelých 15 procent. Rozhodně vítám zavedení a  myslím, že je dobrým příkladem toho, že i bez radikálních reforem lze trpělivou prací, argumenty a postupnými kroky dosahovat žádoucích změn. V současné době jsou rozpracovány v částech financování i prvky kontraktového financování, které by měly mít dlouhodobější efe bude nutné odvést mravenčí práci. V následujících letech se vzhledem k demografickým změnám očekává pokles počtu studentů, k hlásit na vysoké školy. Podle odborníků by přitom mělo pro ČR stačit asi deset, jedenáct u současné době působí v ČR 27 veřejnoprávních a nemalý počet soukromých univerzit. Úbytek p v následujících letech není např. reflektován v Bílé knize, má ale UK vizi, jaký typ stude budoucím boji o uchazeče oslovovat a co jim může a chce UK poskytnout oproti ostatní vysok bonus? Univerzita Karlova má v současné době přes 50 000 studentů, a porovnáme-li tento údaj s os evropskými univerzitami, patří mezi největší. Nejúspěšnější univerzity mívají spíše do 30 (i když vztah mezi počtem studentů a úspěšností univerzity vůbec nemusí být kauzální). Jse že na UK je řada oborů, o které je velký zájem, a kolegové musí vzhledem k výukové zátěži prostor pro vědu, ale všichni cítíme zodpovědnost poskytnout kvalitní vzdělání nadaným a m Celkově ale bude studentů vzhledem k demografickému poklesu ubývat. Proto by bylo dobře hl cesty financování, které by umožnily se zaměřit především na nadané a motivované studenty, na jejich počet. V rámci reprezentativní komise MŠMT již existují návrhy financování umožň „štíhlení“ jednotlivých vysokých škol. Pro UK je samozřejmě důležité oslovit kvalitní studenty a v současné době myslím přednostn studentů, které vědění baví, zajímá, atrahuje. Naši studenti se umí realizovat v tom, že v chápají a dávají si je do souvislostí. Pokud tedy bude UK vědecky silnou institucí, bude i pro studenty, které potřebujeme. Na druhou stranu si myslím, že by středoškoláci měli pomě jasnou představu, co je možné od studia na univerzitě očekávat, a jsem rád, že některé fak umožňují přípravou různých kurzů a odborně zaměřených soustředění. Důležitá je ale samozřejmě i celková kvalita studijní zkušenosti, ke které kromě odbornost vědeckého prostředí rozhodně patří kvalita prostor, koleje, stipendia... I zde nás čeká sp pokračování a prohloubení dosavadních aktivit, tak příprava nových. P.K.