Projev rektora Václava Hampla při jmenování rektorem na Hradě ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Vážený pane prezidente, vážená paní ministryně, milí kolegové, dámy a pánové, je pro mě ctí i potěšením pronést při této příležitosti - stejně slavnostní jako zavazujíc která mohou ovšem jen stěží vyjádřit škálu pocitů, záměrů, předsevzetí a plánů jednoho z t zahajují čtyřleté rektorské období. A jakkoli má tato příležitost i výraznou emotivní komponentu, chci teď být spíše věcný, st realita, která nás všechny vzápětí čeká. Neboť teprve způsob, jakým se s ní vyrovnáme, jak které povedeme, obstojí, jakých výsledků budou dosahovat a jaký přínos budou znamenat pro bude definitivním měřítkem skutečné oprávněnosti našich dnešních jmenovacích dekretů. Nedávno jsme si připomenuli dvacetileté výročí svobody našich vysokých škol. Jsem přesvědč našich prvořadých povinností je, aby tato jejich svoboda a autonomie byly dále kultivovány aby byly ohraničeny jen adresnou odpovědností za kvalitu, efektivnost a bezúhonnost jejich České vysoké školy prožívají zvláštní období. Za námi je společenskou objednávkou stimulov expanze, která vedla až k tomu, že se dnes více než 60 % populačního ročníku zapisuje na n institucí terciárního vzdělávání. Vysoké školství už nejsou jen univerzity, jak jsme je zn konce 90. let – ty koexistují se stále větším počtem dalších institucí terciárního vzděláv společnosti od vysokých škol se přitom příliš neproměnila. Převažuje představa magistersky vzdělaného člověka, jemuž akademický titul téměř zaručuje pracovní pozici a činí ho nějak neohrozitelným na trhu práce. Ve skutečnosti ale už dávno víme, že různé školy dělají různ dobře. Nyní je proto potřeba této realitě přizpůsobit podmínky, legislativu, způsoby finan toho by zvyšování nároků na kvalitu při setrvalé kvantitativní zátěži bylo velmi obtížné. vysoké školy ve svém úhrnu zvládaly své úkoly dobře – stačí jen pohlédnout na zmíněný nárů při nepříliš rostoucím či dokonce klesajícím financování, a to při dramaticky  narůstající a rostoucím zapojení do mezinárodních vědeckých a studijních programů. Vážený pane prezidente, vážená paní ministryně, dámy a pánové, unikátní role vysokých škol (zejména univerzitního typu) spočívá v tom, jak propojují věde a výzkumné postupy se vzděláváním. Jak se dokáží prosadit v objevování nového, původního a a jak dokáží tyto poznatky předávat dál. Jak jsou respektovány v současné mezinárodní věde jak kvalitní adepty pro ni dokáží připravovat. A také jak dokáží naplňovat požadavky a opr společnosti, jejíž jsou součástí, zda chtějí a umí reflektovat její problémy, přispívat k formulovat své názory a podílet se na jejím vytváření. Pokládám proto za významné a symbolické, že rektoři veřejných vysokých škol přebírají - po akademickou obcí příslušné školy - své pověření právě z rukou prezidenta republiky. Zcela zdůrazňuje a ukotvuje esenciální vazba veřejných vysokých škol na společnost, ke které byt Děkuji vám proto, pane prezidente, za tuto slavnostní chvíli. A vám (nám), milí kolegové, okamžik vystřídaly jen úspěšnou prací naplněné dny. Abychom, až se za čtyři roky ohlédneme stejně slavnostní pocity jako dnes. Quod Bonum, Felix, Faustum, Fortunatumque eveniat. 14. ledna 2010 Seznam nově jmenovaných rektorů vysokých škol [ URL "http://www.hrad.cz/cs/pro-media/tisko zpravy/6408.shtml"]