Studenti si vyzkoušeli, jak se žije na vozíku ****************************************************************************************** * Studenti si vyzkoušeli, jak se žije na vozíku ****************************************************************************************** Studenti prvního ročníku katedry speciální pedagogiky Univerzity Karlovy vyrazili na podzi do pražských ulic, aby si na vlastní kůži vyzkoušeli, s jakými bariérami se setkávají lidé vozík. Akce byla součástí projektu Jedeme v tom s vámi, který organizuje občanské sdružení O tomto projektu, ale i dalších aktivitách katedry speciální pedagogiky jsme si povídali s Vandou Hájkovou, Ph.D. Můžete nám nejprve v krátkosti představit, jaké obory mohou studenti na vaší katedře absol Máme tři studijní obory. Z jednooborové speciální pedagogiky nastupují absolventi do různý speciální pedagogiky, často do neziskové sféry nebo školství, ale jako nepedagogové. Pak m pedagogiku se zaměřením na vzdělávání, jejíž absolventi odcházejí do škol. A dnes nově dík integraci žáků se speciálními potřebami do běžných škol to studují ještě s nějakým dalším například češtinou nebo IT technologiemi, který na těchto školách využijí. Třetím bakalářs psychologie-speciální pedagogika. Tento obor se studuje na naší fakultě, ale na katedře ps odcházejí budoucí pracovníci pedagogicko-psychologických poraden či školských poraden. Zde absolventi nebyli „jednonozí“, ale měli dvouobor, tedy psychologii i speciální pedagogiku. studiu si pak už vybírají jednooborovou psychologii nebo speciální pedagogiku. Studují na katedře i sami handicapovaní studenti? Oproti jiným oborů máme určitě vyšší procento studentů s handicapem. Při katedře speciální působí i poradna pro studenty s handicapem, která jim pomáhá projít všemi úskalími studia. Katedra speciální pedagogiky nabízí studentům možnost zapojovat se do různých zajímavých p Jedeme v tom s vámi. Tyto projekty jsou součástí výuky nebo se jich studenti účastní „naví studiu? S akreditací nových bakalářských programů se zúžil prostor pro povinné a řízené praxe. Stu povinný univerzitní základ, odborné předměty a praxi, které se nám ovšem zdálo být méně ne programech. Proto jsme se rozhodli program bakalářský i magisterský posílit programem říze speciálního pedagoga. U nás je to novinka, ale v zahraničí se to na univerzitách i vysokýc hodně provádí. Student nejen studuje, ale také reflektuje svoji studijní realitu i realitu konce svého studia došel k nějakým závěrům, uvědomil si, kam spěje v oboru, co už o cílový skupinách ví, co by měl dát nastudovat, je ta reflexe řízená. Aktivity studentů v těchto p tedy hodnoceny kredity. V čem vidíte největší význam zapojení studentů do projektu Jedeme v tom s vámi? Projekt běží už třetím rokem a za dobu jeho trvání se do něj zapojilo už přes 360 studentů Erikem Čiperou, který je zástupcem ředitelky sdružení Asistence, nás napadlo, že takový pr ideálně využijí pro svoji budoucí praxi. Navíc si v ulicích sami vyzkouší realitu a zažijí bezmocnost na vozíku. Uvědomí si bariéry nejen fyzické, ale i psychické, které jsou mnohdy Ostrůvek na silnici se v nejhorším případě objede, ale přehlížení a nedostatek vstřícnosti hůře. Jako velmi pozitivní a přínosnou pro svůj život reflektovalo tuto zkušenost více než Někteří dokonce tvrdili, že teprve až poté, co tuto zkušenost zažili, získali skutečný vzt se při tomto projektu potkají studenti pedagogického i nepedagogického zaměření, navzájem své výstupy, konzultují je a oponují. Proto si myslím, že má smysl v tom i nadále pokračov máme dokonce i slib od paní děkanky, že se projektu sama osobně zúčastní. Spolupracujete ještě s dalšími organizacemi? Stabilní spolupráci máme se dvěma neziskovými organizacemi, a to proto, že jejich vzniku p tvůrci studijního programu speciální pedagogika. Tyto organizace se samostatnými staly po to somatopedická společnost a psychopedická společnost. Somatopedická společnost sdružuje studentů i dospělých s tělesným postižením, psychopedická společnost pak s mentálním posti organizacemi studenti vstupují do kontaktu již během prvního ročníku v rámci různých odbor konferencí. Pak jsou tu ale další neziskové organizace. Například Spiralis nám druhým rokem dovzdělává v programech sociálního managementu, což je velmi cenné, neboť sociální management je náro aby se zařadilo do tak předimenzovaného studijního programu, jako je speciální pedagogika. obtížně realizuje, neboť se stále obměňuje. Každý rok rovněž naši studenti pomáhají s příp v Jedličkově ústavu. Nejenom že se účastní akce přímo na místě, ale vymýšlí a vyhodnocují čímž je nutné začít již v tříměsíčním předstihu. Nebráníme se ale žádné spolupráci, do mno zapojujeme ad hoc, když jsme osloveni. Z reflexe studentů „Cestování po Praze nám šlo velice hezky, až do chvíle, kdy jsme se rozhodli, že pojedeme zastávce Václavské náměstí bychom museli čekat 45minut, tak jsme zvolili variantu dopravit Národní třídu. Na Národní třídě už jsme měli více variant tramvají, tudíž jsme se po 20 mi potřebné tramvaje.“ Adéla Koudelková, Alžběta Sýkorová, Michal Bazala „Jak se dostat do metra. Cestou, kudy chodíme vždycky, to nešlo, tolik schodů s vozíkem, p nemáte dva silné muže, nejde zvládnout. Tak jsme se chtě nechtě museli vrátit těžce zdolan zase dolů a malým parčíkem se dostat až k metru. Směrem na Háje je sice metro tváří jako b vozíčkáři zas až tak život neusnadňuje. Podívejte se jenom na vjezd do metra. Je tak úzký, řidič má problém vmanévrovat do úzkého prostoru. Což pak člověk, který jede sám.“ Lucie Pekárková, Julie Čechová, Lenka Kudrnová (Lucie Kettnerová)