Diversifikace VŠ možnou prioritou reformy ****************************************************************************************** * Diversifikace VŠ možnou prioritou reformy ****************************************************************************************** Ministryně školství Miroslava Kopicová chce pokračovat v přípravě reformy terciárního vzdě reformní priority, aby vláda vzešlá z letošních voleb mohla v co nejkratší době přikročit implementaci. V přípravě reformy by Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT [ URL "http://www vysokoškolského vzdělávání [ URL "http://www.msmt.cz/pro-novinare/rada-pro-reformu-vysokos poprvé zasedala minulý týden a posoudila stávající dokumenty reformy(Bílou knihu [ URL "ht narodni-program-rozvoje-vzdelavani-v-ceske-republice-formuje-vladni-strategii-v-oblasti-vz zajmy-a-dava-konkretni-podnety-k-praci-skol"] , Zelenou knihu [ URL "http://www.cssd.cz/so skolstvi.pdf"] , zabývala se podklady vypracovanými Univerzitou Karlovou, závěrečnou zpráv terciarniho-vzdelavani/sites/default/files/conference/OECD-Expert_Reponse_cz.pdf"] Organiz (OECD). Předseda Rady, profesor cambridgské univerzity Rudolf Haňka uvedl, že se dokumenty překvap specifikaci okruhů, které je nutné ve vysokém školství změnit, neshoda ovšem panuje ve způ odstranění. „Do praktického života dnes odchází dvakrát tolik absolventů z vysokých škol, než s maturi Současný stav, kdy v České republice působí 75 vysokých škol, které nejsou diversifikovány ve své zprávě OECD a Rada doporučila ministryni školství vytvořit podmínky pro posílení a procesu. Ministryně se rozhodla realizovat do konce svého funkčního období změny, které nevyžadují - přehodnocení současného způsobu udílení akreditací, - přepracování systému financování vysokých škol tak, aby v budoucnosti nezáviselo na počt - omezení možnosti garantovat obory pro vysokoškolské profesory pouze na jeden „Nejsme schopni ufinancovat 60 procent populačního ročníku v magisterském nebo doktorském druhé straně potřebujeme lidi, kteří projdou bakalářským studiem,“ uvedla ministryně Kopic včerejším vystoupení připustila, že některé vysoké školy pravděpodobně v důsledku reformy Rada se podle sdělení svého předsedy nebude vyjadřovat k zavedení školného, protože dosud systém finančních půjček. Význam školného však Haňka nepodceňuje: „zkušenosti z Velké Brit finanční půjčky studentům byly zavedeny, ukazují, že se zvýšil přístup nižších sociální vr školy.“ Profesor statistiky Haňka uvedl, že s ohledem na poměr mezi počtem obyvatelstva a počtem v podle jeho představ měl počet těchto institucí v České republice dosahovat přibližně 25. " 60 milionů lidí a mají tam 130 univerzit. V Česku je deset milionů lidí a vysokých škol je Rada by chtěla MŠMT doporučit zohlednit při reformě i 10-15% elitních studentů, na které v systému masového studia není myšleno. Členové Rady pro reformu vysokoškolského vzdělávání: Prof. Ing. Rudolf Haňka, předseda, University of Cambridge Doc. Marie Bohatá, CSc., místopředsedkyně Eurostatu Prof. PhDr. Petr Fiala, Ph.D., LL.M., rektor Masarykovy univerzity Ing. Zbyněk Frolík, ředitel Linetu, spol. s.r.o., Svaz průmyslu Prof. Ing. Jan Hálek, CSc., senátor Senátu Parlamentu ČR Prof. PhDr. Zdeněk Jirásek, CSc., profesor Slezské univerzity Opava Doc. Dr. Ing. Vladimír Kebo, prorektor VŠB-Technické univerzity Ostrava Petr Kužel, prezident Hospodářské komory Prof. Ing. Jiří Málek, DrSc., rektor Univerzity Pardubice Prof. Ing. Karel Rais, CSc., MBA, rektor VUT Brno Ing. Jiří Rusnok, Executive Advisor RMC Prof. Jan Švejnar, Ph.D., profesor University of Michigan P.K.