Spuštěn nový vzdělávací portál s chemickou tematikou ****************************************************************************************** * Spuštěn nový vzdělávací portál s chemickou tematikou ****************************************************************************************** Katedra učitelství a didaktiky chemie PřF UK dlouhodobě spolupracuje s učiteli a žáky SŠ, se rozhodl zdejší tým zareagovat na jejich potřeby a vytvořil vzdělávací portál www.studiu "http://www.studiumchemie.cz"] . Představil nám ho jeden z jeho realizátorů RNDr. Petr Šme Jak a kdy vznikla myšlenka na vytvoření portálu pro školy? Myšlenka vznikla zhruba před dvěma lety v hlavě Dr. Nesměráka z katedry analytické chemie tom i v hlavě mé. Dr. Nesměrák šel i dál a nechal zaregistrovat doménu www.studiumchemie.c vytížení ale nedovolovalo tvořit náplň. Když jsme se pak oba dali do řeči, zjistili jsme, máme stejný zájem, a dohodli se, že dále budeme spolupracovat. Naší motivací mimo jiné byl hledat nové cesty, jak propagovat fakultu a výuku chemie na ní. Veřejnost zná spíše VŠCHT týče, bývá to pro mnoho studentů škola první volby. I přesto, že Přírodovědecká fakulta UK co se kvality týče, rozhodně hůře, naopak, kvalita výuky chemie na Přírodovědecké fakultě jako nejlepší ze všech vysokých škol v ČR a je tak trochu neprávem opomíjená. Z tohoto poh šlo především o vytvoření jednoho kanálu, jak by se naše fakulta mohla dostat do povědomí a jejich žáků. Další motivací bylo, že jsme si uvědomovali, že na fakultě vzniká řada kval pro učitele a žáky se zájmem o chemii, u nichž je velká škoda, že se jen obtížně dostávaly cílové skupiny. Výukový portál se nám zdál jako vhodná cesta, jak tyto materiály distribuo Byl portál realizován v rámci nějakého výzkumného projektu či grantu? Zpočátku nikoliv, byl tvořen pouze s podporou fakulty. Později byl projekt portálu částečn za přispění centralizovaných rozvojových projektů MŠMT zaměřených na podporu talentovaných oblasti technických a přírodních věd, jehož koordinátorem, a tedy i naším mecenášem a spol byla doc. Helena Klímová, vedoucí katedry učitelství a didaktiky chemie. Bohužel v letošní portál finanční podporu nemá, protože projekty, v rámci nichž se počítalo s jeho podporou, nebyly. Přesto doufáme, že bude možné na portálu dál pracovat a vylepšovat ho. Co se finan budeme se dál snažit žádat o projekty a granty, kde bychom mohli podporu na tvorbu portálu Kdo všechno se na tvorbě portálu podílel? Hlavním autorem grafické, funkční a částečně i odborné podoby poRNDr. Petr Šmejkal, Ph.D. magisterského studia jednooborového učitelství chemie David Brenner, který podobu portálu tvořil v rámci své bakalářské práce na katedře učitelství a didaktiky chemie PřF UK v Praze a jemuž pomáhala i jeho přítelkyně Alena Kubíková. K tvorbě portálu, hlavně po obsahové stránce, přispěla významně, také v rámci bakalářské práce, Jana Zaspalová, studentka téhož ročníku. Jsme rádi, že oba zmínění studenti pokračují na tvorbě portálu i v rámci svých diplomových prací, protože jsou oba moc šikovní. Obecně však platí, že portál a jeho náplň je opravdu týmovou prací. Snažíme se, aby obsahoval v přijatelné a pochopitelné formě co nejvíce materiálů vytvořený Chemie na PřF UK v Praze. Vzhledem k tomu, že řada pedagogů a jejich studentů již svolila, jejich materiály byly uvedeny, lze za tvůrce portálu označit opravdu velkou část studentů sekce Chemie PřF UK v Praze. Krásné materiály např. dodaly kolegyně z katedry učitelství a chemie Dr. Milada Roštejnská, doc. Klímová, Dr. Šulcová, Mgr. Dana Pisková a další. Určitě zapomněl, tak prosím, ať se na mě v tomto ohledu nezlobí. Je trochu škoda, že komfortnější práci při vkládání materiálů nám komplikuje autorský záko skutečnosti, zejména obava některých autorů ze zneužití zveřejněných materiálů. Jejich sou využití je však nezbytný. Přes uvedené problémy věříme, že se tuto situaci podaří zvládnou naplněn podle našich představ (obsahově i rozsahem). Ale proto je zatím web trochu chudší některé weby „konkurenční“, protože je na něm v současnosti zhruba čtvrtina toho, co by ta pracujeme na tom a doufáme, že se to v budoucnu vylepší. Co všechno portál nabízí a komu je primárně určen? V tuto chvíli se snažíme být zdrojem kvalitních výukových materiálů zaměřených na chemii, primárně na PřF UK v Praze. Dále se snažíme být portálem zahrnujícím metodickou, odbornou podporu k těmto materiálům a rovněž i k tématům a otázkám s chemií a výukou chemie souvise dalších, podpůrných, funkcí nabízíme on-line testy, kde si zájemci o studium mohou vyzkouš a současně soupeřit s ostatními o nejlepší umístění. Při řešení testu je důležitá nejen sp ale také čas, takže žáci se při vyplňování mohou cítit jako „na přijímací“ zkoušce. Za chy vyplnění jim ale nic nehrozí. Jenom nezískají dost bodů, aby se dostali do pořadí těch nej v pořadí se každému žákovi zobrazí, čímž získá informaci o stavu svých znalosti v porovnán řešiteli. Další částí je editor testů pro učitele, kde si učitelé on-line mohou vytvořit t mohou vytisknout a použít v hodině. Další zajímavou částí je databáze odkazů zaměřených na a materiály k chemii užitečné. Součástí portálu je též sekce „Odpovědna zvídavých dotazů“, žáci a SŠ učitelé (ale i kdokoliv jiný) ptát na cokoliv, co se chemie týče, a my mu, pokud odpověď, rádi odpovíme. Z uvedené odpovědi je asi zřejmé, že portál je primárně určen učitelům a žákům ze středníc škol, nicméně budeme rádi, pokud budeme zajímaví i pro všechny ty, kteří mají o chemii záj proto, že v případě učitelů i žáků jde o dvě poněkud nestejnorodé skupiny, je portál rozdě části, žákovskou a učitelskou. Učitelská vyžaduje registraci a ověření učitele, který po r informace a materiály navíc. Editor testů je dostupný pouze učitelům. To proto, aby si žác otázky, které se v testu objeví, předem. Zmínil jste Odpovědnu. Kdo ji může využít, kdo bude dotazy odpovídat a v jaké časovém hori Využít ji může prakticky kdokoliv, kdo má zájem o chemii a má z chemie otázku, na kterou s Odpovědi zatím vytváří tvůrčí kolektiv webu, ale využíváme přitom, pokud naše znalosti nes s odborníky z fakulty, kteří jsou specialisty na obor či téma, na něž je otázka zaměřena. zhruba do tří dnů až týdne, v jednom případě to bylo maličko déle, protože problém byl kom experimentálně jsme si ověřovali, jak to opravdu funguje, protože existovalo několik proti Asi bychom rádi odpovídali rychleji, ale časové vytížení nám to nedovoluje. Snad se proto uživatelé portálu zlobit. Zatím ale dotazů nechodí příliš mnoho, portál se do povědomí uči poměrně pomalu. S tím jsme ale počítali. Lze už považovat portál za hotový, nebo se bude dále rozvíjet? Za hotový vůbec ne, fungujeme zatím zhruba rok a současnou podobu považujeme spíše za prvn Poměrně dost jsme změnili organizaci databáze a měnit asi ještě budeme, stále existuje vel materiálů, které chceme na web přidat. Dále pracujeme na dvou databázích objektů pro výuku mohli učitelé využít při tvorbě vlastních materiálů. Jde o databázi šablon některých proce chemii a biochemii, které budou vytvořeny v programu ChemSketch, a o databázi chemických r chemického nádobí a pomůcek. Dále bychom rádi vytvořili nějaké jednodušší flashové aplikac umístili také na Facebook, kde bychom si vytvořili náš profil, a mohli tak více propagovat studenty, protože Facebook je v současné době poměrně důležitý komunikační prostředek žáků neznámá půda, takže nevíme, jak to dopadne, ale chceme to alespoň zkusit. (Lucie Kettnerová)