Přátelé pro smutnou duši. Nechte se svézt žaludolodí Hany Dočkalové ****************************************************************************************** * Přátelé pro smutnou duši. Nechte se svézt žaludolodí Hany Dočkalové ****************************************************************************************** Přesvědčivou vítězkou VI. ročníku o Cenu sv. Lukáše, studentské soutěže Katedry výtvarné v Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, se stala posluchačka 5. ročníku Hana Dočkalová. Je práce i díla dalších laureátů a účastníků soutěže můžete vidět v galerii v Písecké bráně v března. Kontakt s výtvarnými díly Hany Dočkalové se doporučuje zejména smutným duším, prot autorskou metodu, jak je odsmutnit. Vy jste odevzdala dvě práce, vidHana Dočkalová, vítězka Ceny sv. Lukáše autorskou knihu, a obě získaly 1. cenu. Obrázky, které vidíme na videu, evokují malby pravěkých skalních rytin a sobi nás nepochybně zavádějí na sever Evropy nebo Eurasie... Jste docela blízko. Video bylo vytvořeno na motivy sámské pověsti a Sámové, etnická skupina, která žije v Laponsku, mají bohatou historii. Grafika je inspirovaná šamanskými bubny. Ten znak na začátku je symbol slunce ve středu bubnu a kolem něj se odehrává příběh. Co je to za příběh? Je přímo o Akanidi, dceři Slunce, která chápe všechno, chápe zvířata, chápe přírodu, ale n někdy se na sebe usmívají a někdy dokáží být zlí. A tak se rozhodne, že je chce pochopit a jsou zač. Ptá se otce Slunce, jestli by ji pustil na Zemi, on nejprve nesouhlasí, byl by r nebeská dcera byla v nebi, ale nakonec přece jen svolí a pošle ji na zem - do chýše, kde ž který nemůže mít děti. Ti se o ni postarají, naučí ji oblékat, vařit a lovit, dávají ji šp jí život na zemi, což je zobrazeno v jedné části videa. Pak se ale rozhodnou, protože už j měla poznat i další lidi. Zavedou ji do vesnice a ona tamní lidi naučí tančit a oblékat do šatů. Ale v další vesnici, když čte dětem pohádky, zjistí, že lidé jsou zlí a nechápou dob lásku, které jim chce dát. Lidé se snaží ji zabít, otrávit, což je smutná část příběhu, al stále chrání. Nakonec si stařešinové vzpomenou na starobylou legendu, podle které je útočn božským bytostem kámen, takže vezmou kámen a zabijí ji. Ona před smrtí trpí bolestí a zpív která zní celou vesnicí. Vyústění celého příběhu je takové, že lidem zůstala krása, štěstí šatů, ale Akanidi se už nikdy na zem nevrátí. Zůstane v nebi. Hana Dočkalová, 5. roč.: Akanidi, animace Přes zjevnou křivdu, která se Akanidi stala, můžeme její příběh chápat také jako připomínk obohacení světa božského a světa lidského, protože oba ze vzájemného kontaktu těží. Proč j prostředek pro jeho vyjádření zvolila video? Video, jeho grafika, je pro mě médium, které tento příběh ztvární nejlépe a umožní ho poch Animace používá zkratku - v několika minutách může vypovědět poměrně dlouhý příběh a hlubo Jaká je stopáž videa a jak dlouho trvala jeho výroba? Video je pětiminutové a hrála jsem si s ním přibližně tři měsíce, když ale přičtu ještě úp byla jedna z mých prvních věcí takového časového rozsahu, počítala bych až půl roku. Galerie ale není kino - mají návštěvníci galerie trpělivost vnímat pětiminutový příběh? To kterou musí výtvarník brát v úvahu, i když se tím nesmí nechat příliš ovlivňovat. Jak jste řešila? Ano, to je pravda, snažila jsem se některé části rytmizovat, aby byly rychlejší, což byl č aby se neporušil děj nebo smysl příběhu a věci mohly být dostatečně vysvětleny. Takže je d dívat na obraz, ale poslouchat k tomu i komentář a hudbu, která je sice doprovodná, ale př příběhu. Navíc je od sámské zpěvačky Mari Boine Persen, takže i hudba dokresluje charakter pocit z díla. Vy jste odevzdala ještě jedno dílo, tentokrát ve statické podobě, a tím je malá autorská knížečka V říši Dubu. Zřejmě jste tam byla...? V říši Dubu je melancholické snění nad dubem. Doslova a do písmene. Proč zrovna dub? ... smích... protože je to dělané v Českém Dubu... takže to je přímá souvislost. Fascinova s tou jednou tečkou prožranou - ta už evokuje očíčko, nějakou postavičku, která něco povíd myslí. Vaše útlá knížečka, poté co se rozkřiklo, že jste získala 1. cenu, šla z ruky do ruky, tak zatím vůbec nedostala, abych ji mohla prolistovat a zamyslet se nad kratinkými texty, kter fotografie. Jaká tedy je říše Dubu a jaký smysl má se v ní toulat? Smysl to určitě má, protože v lese existují Dubáci, kteří se snaží zachránit smutné duše j Nastartují své žaludové lodě, Infolapače, Sovíky a další postavičky a smutnou duši se snaž že do ní žaludolodí narazí. Více se vypráví v tom příběhu a je dobré si ho pročíst, abyste význam, možná si každý najde svůj vlastní. Pro mě to jsou bytůstky, které pomáhají lidem n smutné duši. Hana Dočkalová, 5. roč.: V říši Dubu, autorská kniha Vynutí si téma nebo idea díla svou vlastní odpovídající formu nebo výtvarné médium, jestli videem, instalací, fotografií, malbou nebo jejich kombinací? Určitě. Když máte nějaký nápad, který nutí člověka k tomu, aby se vyjádřil, pro každý z ni formu. Myslím, že by se ani neměl uzavřít do jedné formy nebo média a tvořit například jen to uměl sebelépe; měl by hledat formy podle toho, co chce vyjádřit. Někdy to může být úpln koncept, cokoliv, a může to říct hodně. Pan docent Šamšula mluvil při zahájení vernisáže o významu umění pro lidský život a kultur především pro lidskou duši. Zachraňuje umění lidskou duši? Zachraňuje. Dobře. Jste v 5. ročníku, takže vás zřejmě brzy čeká těžký střet s realitou. Co byste chtě předat ohledně umění a jeho vztahu k životu, aby pochopili jeho důležitost? Asi to, že prostřednictvím umění můžou komunikovat, když jiné cesty selžou nebo to nejde j prostřednictvím se dá říct hodně. Chtěla bych jim nabídnout umění jako jednu stránku výtva vyjadřování. Asi by bylo ještě mnoho dalších možností a elementů, ale musela bych o tom dé Co je důležitější - naučit vaše budoucí žáky malovat, kreslit, vytvářet trojrozměrné objek fotografovat, tedy techniku, aby se výtvarně k tomu uměli postavit, pokud budou chtít jít nebo je naučit umění vnímat? Co je pro učitele výtvarné výchovy obtížnější? Určitě vnímat umění, protože když se umění naučí vnímat a pochopí alespoň trochu jeho cest nazvat takto, pak se tvoří úplně jinak. Díky objeveným cestám můžou vytvářet svoje vlastní vlastní nápady. Je to přímější, než se naučit techniku a tu jen brousit a vlastně nevnímat práce nějaký smysl nebo nad tím vůbec nepřemýšlet. Děkuji za rozhovor. Výsledky Ceny sv. Lukáše [ URL "http://iforum.cuni.cz/IFORUM-8769.html"] (Marie Kohoutová)