Je velmi zvláštní dozvídat se tolik o francouzské historii v České republice ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Erasmovští studenti Annabelle Chiffre a Romain Mailho přijeli na Filozofickou fakultu Univ jihu Francie, z Université Toulouse II – Le Mirail. Patří mezi 25 erasmovských studentů Un kteří se v roce 2009/10 zapojili do doprovodného Erasmus programu Evropa dělá školu (v Evr původním německým názvem Europa Macht Schule). Od zimního semestru 2009/10 studujete na Univerzitě Karlově v rámci programu LLP/Erasmus. rozhodli pro studijní pobyt v Praze a České republice? Annabelle: Mám-li být upřímná, tak jsem se do Prahy dostala náhodou. Jeden z našich učitel roce poradil, abychom využili možnosti studovat rok v zahraničí, kterou nám dává program E Univerzitě Karlově a Česko-francouzském historickém semináři na Filozofické fakultě v Praz jsem! Je to skvělá zkušenost. Moje domácí univerzita, Université Toulouse II – Le Mirail, s řadou univerzit v zahraničí – na katedře historie jsou k dispozici tři místa ke studiu n Karlově. Romain: Pro mě byla Univerzita Karlova první volbou mezi nabízenými erasmovskými partnersk rád toto město a jeho atmosféru. Praha má jedinečné historické dědictví a celá země je vel velmi odlišná od jihu Francie. Jsem rád, že mohu strávit svůj erasmovský rok v Praze – byl přání a snažím se z tohoto pobytu vytěžit co nejvíce. Vaší hostitelskou katedrou na Univerzitě Karlově je Ústav českých dějin Filozofické fakult navštěvujete tamější Česko-francouzský historický seminář. Můžete nám představit tento zaj Annabelle: Česko-francouzský historický seminář se koná jednou týdně. Při každém sezení ná Martin Nejedlý (vyučující tohoto semináře) představí jednoho historika, který potom předne historickému tématu vlastního výběru. Během prvního semestru v semináři přednášeli francou z univerzit v Lille, Amiens, Paříži, Louvain, Lyonu, Montpellieru nebo z EHESS (l'École de en sciences sociales) v Paříži. Tento předmět je opravdu velmi zajímavý, protože se vždy d historickém tématu, řadu z nichž jsme předtím neznali. Student historie se většinou zaměřu určité téma nebo epochu. Tyto přednášky nám umožnily dozvědět se o celé řadě dalších, čast neznámých historických problémů. Romain: Česko-francouzský historický seminář je jeden z nejzajímavějších kurzů, které v Pr i když musím říct, že je velmi zvláštní dozvídat se tolik o francouzské historii v České r V tomto kurzu nám vysokoškolští učitelé z různých francouzských univerzit představují svůj výzkum. Myslím, že možnost seznámit se s takovým množstvím různých přístupů k historickému odborníky obohacuje mojí znalost historie. Dozvěděl jsem hodně o různých historických meto geografických a chronologických souvislostech. Nemyslím si, že bych ve Francii měl podobno Pracujete sami na česko-francouzském historickém projektu? Pokud ano, můžete nám ke svému několik slov – pokud ne, jaké je vaše zaměření ve studiu? Annabelle: Já se zabývám mémoire o Guillaumovi de Machaut, francouzském básníkovi 14. stol službách českého krále Jana Lucemburského, otce známého Karla IV., římského císaře. Díky b de Machaut jsem se dozvěděla o rytířské kultuře středověké střední Evropy. Zajímá mě probl mezi českou a francouzskou šlechtou. Romain: Na rozdíl od Annabelle mě zajímají více soudobé dějiny než středověk a česko-franc projekt nemám. Pracuji na projektu k mým nadcházejícím magisterským zkouškám. Jedná se o p integraci v Evropské unii a nových vazbách České republiky k ostatním zemím, především Ukr Česká republika je velmi zajímavým předmětem studia – ať se jedná o minulost, současnost n problémy, které může přinést budoucnost.   V zimním semestru 2009/10 jste byli mezi prvními studenty, kteří se zapojili do letošního dělá školu/Europa Macht Schule. Co vás motivovalo k účasti na tomto programu? Annabelle: Myslím si, že setkáním s mladou generací se člověk může dozvědět více o českých kultuře. Kromě toho bych se ráda stala učitelkou, a tak pro mě účast na programu byla ideá jak se dozvědět více o této profesi. Také jsem se tento rok začala učit česky a doufala js tomto programu mi pomůže zlepšit moje jazykové znalosti. Romain: Já jsem se chtěl v první řadě dozvědět více o myšlení mladé české generace a vyměn zástupci myšlenky a názory. Vedle toho mi tento program pomohl také zlepšit moji znalost č Připravili jste si dva historické projekty, které měly představit vaši zemi, Francii, stud různých francouzských tříd Obchodní akademie Vlašim. Jak jste si vybrali témata svých proj říci několik slov ke každému z nich? Annabelle: Rozhodla jsem se představit svým studentům Jeanne d'Arc (Johanku z Arku), proto tato historická osobnost a její život je zajímavým tématem pro mladé studenty. Johančin ži s celou řadou významných historických událostí v pozdně středověké francouzské historii; j napsán a znovu převyprávěn mnoha historiky a badateli a byl také velkým zdrojem inspirace umělce všeobecně. Připravila jsem si pro svoji třídu PowerPointovou prezentaci o Johance z jsem vybrala různé obrázky dokumentující Johančin život a doprovodila je texty ve francouz (ano, opravdu jsem se snažila!). Myslím, že studenti z mojí třídy si jméno a příběh této f historické osobnosti budou dobře pamatovat. Romain: Můj projekt se zaměřil na Napoleona Bonaparte. Chtěl jsem nabídnout více než jen s biografii, a tak jsem se věnoval historické situaci v celé Evropě této doby. Můj projekt s jen Napoleonovým životem, ale také důsledky napoleonské doby pro Francii a jednotlivé evro K vizualizaci problematiky jsem vyhledal snímky obrazů z tohoto období a sestavil je do Po prezentace, kterou jsem doprovodil krátkými českými vysvětlivkami. Projekt se dotkl i soudobých dějin, protože jsme se třídou mluvili o současném pohledu na jednotlivých evropských zemích a samozřejmě také České republice. Spíše než jednoduchou pr chtěl žákům nabídnout souhrnný pohled na jedno z nejvýznamnějších historických období v ev pohled na něj ze současné perspektivy. Škola, na které se vaše projekty uskutečnily, je situována v regionálním českém městě, Vla líbilo pracovat ve Vlašimi a jak probíhala spolupráce s partnerskou školou? Annabelle: Na úvod musím říct, že učitelé a koordinátorka programu ve Vlašimi, Lucie Svobo byli velmi vstřícní. Oba jsme ve společnosti učitelky francouzštiny, která se programu úča navštívit celou školu. Mohli jsme si popovídat se studenty a ostatními učiteli o Vlašimi i Koordinátorka projektu se mě zeptala, zda bych chtěla vidět další třídu, která se právě za francouzsky, a to bylo také velmi zajímavé! A i když je Vlašim malé město, je to hezké mís jsem neměla moc času si ho lépe prohlédnout, ale viděla jsem tu svůj první letošní sníh. V Vlašimi chci vrátit a město si projít jako turista. Romain: Vlašim je velmi příjemné město, ale hodně se liší od známých turistických cílů v Č Pro mě je důležité seznámit se s turisticky méně známými regiony České republiky, protože že masová turistika ničí tradiční českou kulturu a česká specifika. Obchodní akademie Vlaš příjemně překvapila. V první řadě nadšením učitelů pro program Evropa dělá školu, ale i sa dobrým vybavením a vynikajícím učitelským sborem.  Je velmi dobré, že takovou školu lze na studenti ve Vlašimi mají velké štěstí. Pro většinu vašich žáků jste byli prvními Francouzi, se kterými museli kdy jednat. Bylo tě žáky pracovat? Annabelle: V žádném případě. Většina z nich byla z počátku jen nesmělá – stejně jako já. A některé velmi zajímavé otázky a byli zvídaví a měli zájem o francouzskou kulturu. Jsem rád byla první Francouzka, kterou potkali. Doufám, že jsem udělala dobrý dojem a motivovala je ve svém studiu francouzštiny. Francouzština je velmi těžký jazyk, obzvláště pokud se ho má střední škole a musíte se vedle toho soustředit na řadu předmětů a máte hodně jiného učení těmito studenty bylo velmi hodnotné. Romain: Kontakt s těmito studenty pro mě byl opravdu zajímavý. Na začátku byla komunikace studenti byli nesmělí, ale po první diskuzi začali sami pokládat otázky. Mimochodem, moje z větší části ze studentek – byl v ní jen jeden student! Žáci měli o projekt různě velký z většině třídy přišel zajímavý a  žáci měli řadu otázek. Pro mě byl tento kontakt s českými zkušeností. Vím, že vaše projekty měly velký úspěch a škola vás požádala, zda byste se mohli v letním novým projektem. Víte už, na co se zaměříte tentokrát? Annabelle: Můj nový projekt bude o Francii, zaměřený na francouzskou kulturu a francouzské žáci měli velký zájem o francouzský životní styl (myslím, že především o životní styl mlad Nejspíš jim přichystám spoustu obrázků a možná nějaké video, pokud se mi nějaké zajímavé p vysvětlím jim vše, co budou chtít vědět, o Francii a životě v ní. Z vlastní zkušenosti vím zároveň odlišný může být život v jiné zemi. Romain: Přemýšlím o tom, že bych pro svůj nový projekt připravil prezentaci na téma “Různo protože žáci se o Francii hodně zajímali (a také je ve třídě více dívek než kluků). Rád by současnou Francii z mnoha různých úhlů. Přál bych si nabídnout nikoli tradiční turistický pohled na moji zemi, ale představit jim skutečnou Francii. Je to velký úkol, ale myslím, ž pro kulturní rozvoj studentů. Musím vás pochválit za nadšení, které věnujete tomuto programu. Pokud se nepletu, tak v le budete učit ještě na další partnerské škole programu Evropa dělá školu/Europa macht Schule Vltavou – tentokrát by se mělo jednat o anglický projekt pro výuku dějepisu. Baví vás učit Evropa dělá školu znamená především možnost setkávat se s českými lidmi mimo univerzitu? Annabelle: Myslím, že trochu od obojího. Já bych se ráda stala učitelkou, a tak je to pro příležitost, jak si ještě jednou vyzkoušet svoje budoucí zaměstnání. Ale je to také dobrá se setkat s českými lidmi, protože žijeme v jejich zemi a snažíme se sdílet jejich řeč, zv Když se setká český a erasmovský student, je to vždy zajímavé setkání, ale je převážně for omezené na fakultní nebo erasmovské prostředí. Potkáte-li se s jinými českými lidmi, polož a budou mít jiné názory než vaši univerzitní známí. Samozřejmě to ale záleží na lidech – č mohou stát kamarády. Romain: Stejné je to i pro mě. Baví mě učit a také se setkávat s novými lidmi. Tento progr dobrou příležitostí pro studenty, kteří chtějí získat učitelskou praxi díky nutné orální p studenty jiné než vaší země. Také souhlasím s Annabelle, že kontakt mezi erasmovskými stud lidmi je většinou velmi omezený. Většina erasmovských studentů téměř nepřijde do styku s l hostitelské země, a to je opravdu špatné! Program Evropa dělá školu je z jedné strany unik jak získat novou studijní zkušenost, a z druhé strany možností získat sociální zkušenost, nejdůležitější částí mého erasmovského studijního pobytu. Většina erasmovských studentů, které znám, si při odjezdu z České republiky stěžuje, že ne Čechy. To se vám dvěma, myslím, nestane? Annabelle: Velkým problémem erasmovských studentů je fakt, že drží pospolu. Také naše kole zahraniční a české studenty dohromady. Není tedy vůbec jednoduché, seznámit se s českými l se mi ale s Čechy seznámit podařilo. Mé první kontakty vznikly díky Česko-francouzskému hi semináři – spřátelila jsem se tam s několika českými studenty. Také si myslím, že zůstanem koordinátorkou ve Vlašimi, Lucií, která byla velmi milá a nápomocná. Kromě toho jsem se sp svými dvěma partnery na jazykovou výměnu, tandem. A může se vám i stát, že se seznámíte s například během cestování Českou republikou. Romain: Osobně se snažím přijít do kontaktu s českými lidmi na všech možných místech, už j v České republice. Ale Annabelle to shrnula dobře – erasmovští studenti nemají úzké kontak lidmi. Nemyslím si, že by to byl problém univerzity nebo toho, že se jedná o erasmovské st to pouze na motivaci studentů objevovat jejich hostitelskou zemi. Od svého příjezdu do Prahy v září 2009 jsem se seznámil s celou řadu českých lidí, předevš Česko-francouzského historického semináře, ale také s lidmi z programu jazykové výměny, ta republika je velmi krásná země a já jsem zde, abych se seznámil s její historií, jazykem a jejími obyvateli! Děkuji za rozhovor Ivana Herglová (za Erasmus Club FF) Evropa dělá školu/Europa Macht Schule je dobrovolnický program zaměřený na Erasmus student chtějí stát učiteli nebo mají zájem se setkávat s mladými lidmi svojí hostitelské země mim půdu. Program vznikl v roce 2006 z iniciativy německých vysokoškolských studentů a mladých do České republiky se rozšířil v roce 2008/9. Program má za cíl umožnit žákům základních a setkání s mladými Evropany, kteří studují v jejich zemi. Účastníci projektu z řad erasmovs tato setkání připraví projekt, který má za úkol nějakým způsobem představit jejich vlast. Na Univerzitě Karlově program zaštiťuje Erasmus Club Filozofické fakulty, jehož členové do do škol ve funkci tlumočníků, pokud projekt není zařazen přímo do jazykového vyučování. V má program 4 partnerské školy – od roku 2008/9 pokračuje spolupráce se Základní uměleckou Praha 10 (pobočkou U Nových vil) a nově funguje spolupráce se Základní školou K Milíčovu, Základní školou Třebízského, Kralupy nad Vltavou a Obchodní akademií Vlašim, kde své proje Annabelle Chiffre a Romain Mailho.