S Natašou Mazáčovou o zapojení informačních technologií do výuky a projektu VZDĚLÁ ****************************************************************************************** * S Natašou Mazáčovou o zapojení informačních technologií do výuky a projektu Vzdělání 21 ****************************************************************************************** Mohla byste, prosím, představit projekt VZDĚLÁNÍ21 a co je jeho smyslem? VZDĚLÁNÍ21 je projekt, který ověřuje možnosti zapojení digitálních technologií  v současné základní škole.  Jedná se  především o využití interaktivních  učebnic a tabulí, osobních učitelských netbooků (malé přenosné počítače). Vše je propojeno ve společném digitálním pr respektive školy. Cílem projektu je vytvořit metodické postupy a didaktické návody na smys plnohodnotné zapojení informačních technologií do výuky a vzdělávání na českých školách. Kolik škol je do projektu zapojeno a jak výzkum prakticky probíhá? Pilotní fáze projektu probíhá na třech školách - ZŠ Praha 4 Kunratice, ZŠ T. G. Masaryka Č a ZŠ Ludvíka Kuby v Českých Budějovicích. Celkem je zapojeno 140 žáků 6. ročníků, z nichž s netbooky, a 20 učitelů. Primárně se sleduje výuka v předmětech český jazyk, anglický jaz matematika, ale žáci  pracují stejnou formou i ve všech ostatních předmětech. V každé ze š výzkum paralelně ve dvou třídách stejného ročníku, přičemž jedna třída pracuje s tradičním (tištěné učebnice, pracovní sešity atd) a druhá třída kombinuje tyto tradiční pomůcky s di technologiemi a interaktivním obsahem. Je Pedagogická fakulta UK autorem tohoto projektu a co je konkrétně jejím úkolem? Iniciátorem a realizátorem projektu je Nakladatelství Fraus, jedno z nejvýznamnějších nakl učebnic u nás. Pedagogická fakulta je garantem za pedagogicko-psychologicko-didaktickou čá jejím úkolem je sledovat možnosti a meze využití informačních technologií ve výuce. Pracuj didaktiků matematiky, fyziky, češtiny a angličtiny. Jak dlouho projekt potrvá? Máte z výzkumu už nějaké konkrétní, byť dílčí výstupy? Projekt je dlouhodobý, bude probíhat minimálně čtyři roky  a plánuje se i jeho rozšíření i V současné době máme výsledky tak zvaných vstupních diagnostických testů, které jsme v jed předmětech připravili z databáze testových úloh Nakladatelství Fraus a které korespondují učebnicemi  tohoto nakladatelství. Na detailnější odborné hodnocení je zatím příliš brzy, nyní se ukazuje, že díky kombinaci tradičních výukových nástrojů s moderními technologiemi motivováni k práci ve vyučovacích hodinách i v rámci domácí přípravy. Učitelé i rodiče zap tento poznatek potvrzují. Jakými metodami výzkum probíhá? V současné době  máme vstupní diagnostiku pilotních tříd v jednotlivých předmětech. Předpo dlouhodobý výzkum těchto tříd, který nebude založen pouze na testování. Máme připravenou c dalších metod. Jednou z nejdůležitějších je dlouhodobé pozorování vyučovacích hodin a jeho Vzhledem k tomu, že vycházíme ze systémového pojetí vyučovacího procesu, zajímají nás všec od výukových cílů, přes obsah, metody a formy práce, podmínky za nichž proces probíhá a sa výsledky práce žáků.  Využíváme také studenty, kteří jsou na pedagogických praxích, zárove mohou podílet i diplomanti, případně doktorandi. Kromě pozorování vyučovacích hodin využij hospitací ve výuce, rozhovory s učiteli a žáky a velmi významnou složkou našeho průzkumu b videozáznamu z vyučovacích hodin. Videozáznamy mohou pro analýzu hodin posloužit jako velm materiál. Organizujeme také  společná setkání učitelů zapojených do projektu VZDĚLÁNÍ21, k výměně zkušeností z výuky. Výzkum bude trvat, jak jste řekla, nejméně čtyři roky. Nestane se, jak to často bývá, že p výzkum? Komunikační technologie se neuvěřitelně rychle vyvíjejí, přístroje, které si koupí za dva zastaralé a děti a mládež s tím vším drží krok, takže než pedagogický výzkum skončí vyhodnotíte výsledky, by mohlo být leccos jinak. Zamýšleli jste se nad tímto rozporem? Většina českých škol již s moderními technologiemi pracuje, přesto jsou děti často technic než jejich učitelé. Podstatou projektu VZDĚLÁNÍ21 není zdokonalovat děti při práci s infor technologiemi, ale naučit je plnohodnotně a systematicky moderní nástroje využívat. Je faktem, že technologie jdou rychle vývojově dopředu a mohou tak do budoucna zpřístupnit kvalitativně vyšší úrovni např. místo dvourozměrných objektů plně trojrozměrné zobrazení a v tomto případě chápeme jako prostředek výuky a nikoli cíl. Interaktivní učebnice jsou tak nadčasově, s perspektivou, že budou používány dlouhodobě. Jejich aktualizace je také snazš tištěných učebnic. Takže pokud se projekt osvědčí, žák budoucnosti na konci nebo na začátku školního roku mís vyfasuje sadu cédéček? Nebudou ale hodně ochuzeni o kouzlo učebnic salátového i nového vyd Žáci mají k dispozici jak tištěné učebnice, tak ve svých netboocích učebnice interaktivní nimi paralelně. Nejde o to, že by jednostranně používali elektronickou verzi. A také to ne žáci s netbooky pracovali celou vyučovací hodinu, pracují s nimi jen část hodiny. Důležité že i učitelé se učí, jak tyto elektronické pomůcky nejefektivněji zapojit do výuky. Práce hodně odvíjí od zkušeností učitele a jeho schopnosti s novými nástroji  pracovat. Nejde je zdatnost,  ale hlavně o přípravu vyučovacích hodin předem. Učitel si musí promyslet, kdy a ve výuce smysluplně zařadí, aby žákům pomohl porozumět nějakému jevu a lépe pochopit třeba protože v elektronických učebnicích je možné využít animace a simulace pokusů a podobně. T největší roli učitel, nikoli informační technologie. Stále platí, že tištěná učebnice má a škole své místo. Před jaké úkoly práce na tomto projektu postavila vás, vysokoškolské pedagogy? Práce v našem týmu nás těší, ukazuje se jako velmi inspirativní, tvořivá a zajímavá, proto je v České republice ojedinělý, nic takového ještě u nás neproběhlo. Je třeba konstatovat, české škole stále chybí hlubší odborná reflexe účinného využívání médií ve výuce.  Domnívá projekt může přispět k nalezení řady významných aspektů, které čekají na svou odpověď. Ned zavádění ICT do výuky se tak musí stát pedagogický, psychologický a didaktický výzkum, kte odpoví na řadu výše formulovaných otázek. Významným přínosem moderních didaktických prostředků je to, že podporují vnitřní proměny s vedou k nové analýze a interpretaci tradičních didaktických problémů z hlediska nových kon učitele z Pedagogické fakulty, to je zajímavá zkušenost, protože my bychom měli připravova tak, aby byli schopni do rozjetého vlaku výuky a práce s informačními technologiemi naskoč uspět. Děkuji za rozhovor. (Marie Kohoutová) více informací o projektu VZDĚLÁNÍ21 [ URL "www.vzdelani21.cz"]