Učebnice Život v našem regionu získala ocenění na frankfurtském knižním veletrhu ****************************************************************************************** * Učebnice Život v našem regionu získala ocenění na frankfurtském knižním veletrhu ****************************************************************************************** V soutěži o nejlepší evropskou učebnici v kategorii secondary school na 62. mezinárodním k ve Frankfurtu nad Mohanem 2010 byla učebnice zeměpisu Život v našem regionu vyznamenána Zv poroty Evropské asociace nakladatelů učebnic. Její autorkou je doc. RNDr. Hana Kühnlová, C sociální geografie a regionálního rozvoje Přírodovědecké fakulty UK. Koncepci své učebnice formulovala autorka těmito úvodními slovy určenými uživatelům učebni „Nabízíme vám knížku plnou nevšedních otázek, zajímavých úkolů, činností v terénu, rozhovo práce ve skupinách. Texty, fotografie, kresby a vaše samostatná i společná činnost vám umo se hodně o minulosti a porozumět současnosti regionu, v němž žijete. Přivede vás také k úv budoucnosti. Zkuste sami zjišťovat, jak se žije v okolí, v jakém stavu je příroda, jak hospodaříme a ja styl. Vyjadřujte své názory a obhajujte je, objevujte existující problémy a zkuste navrhov Poznáte při tom, že váš vlastní prožitek a zkušenost z objevování je mnohem zajímavější a vyslechnutá nebo přečtená informace. Abyste rozšířili své zájmy, snažte se více dovědět o historii míst, kde žijete, pokuste se kulturní tradice svého národa. Nahlédněte do starých knih, map a plánů, založte si sbírku začněte si psát svůj cestovní deník, vyhledávejte informace na internetu. Rozhlédněte se p a uvažujte, jak je zachovat. Začněte se více zajímat o kulturní památky, které zde zanecha Naučte se hodnotit kvalitu života a uvažujte o možnosti zlepšovat ji právě v regionu, kter ve kterém možná budete jednou žít se svou rodinou.“ Ukázka z kapitoly Minulost našeho města Komu je učebnice určena, jak je koncipována a v čem spočívá její přínos? S učebnicí mohou pracovat zájemci o poznávání místního regionu a o jeho rozvoj na obou stu vzdělávacích škol. K výše uvedené koncepci učebnice v úvodním slovu bych ráda dodala, že m také napomoci těm osvíceným učitelům, kteří se snaží tvořit pracovní listy pro své žáky ne učebnici pro svůj region. Přínos učebnice spatřuji v činnostním charakteru výuky, k němuž má učitele a žáky vést. Ni reprodukovat vyřčené nebo přečtené, ale samostatně zjišťovat, zkoumat, učit se hodnotit, k objevovat problémy a navrhovat jejich řešení. Právě tyto činnosti výuce v našich školách s chybí a jsem přesvědčena o tom, že mají potenciál zvýšit přitažlivost vzdělávání, obohacov rozšiřovat jejich rozhled včetně hodnotové orientace. Proč jste se zaměřila právě na poznávání místního regionu? Geografii mikroregionu se na rozdíl od mnoha vyspělých evropských zemí česká škola po léta okrajově a často jen předkládáním základních informací. Přitom aktivní poznávání regionu, všechny předpoklady k tomu, aby rozvíjelo jeho vnímavost a vztah k místu bydliště, jeho sc aplikovat znalosti a dovednosti z geografie a dalších oborů a celkově obohacovat porozuměn se světu. Reagovala jste při tvorbě učebnice na požadavek ze školské praxe? Nikoliv, poznávání místního regionu je tradičně v našich učebnicích zařazováno jako dodatk a kvalita výuky záleží především na tvůrčím přístupu učitele. Vycházela jsem z poznatků zí zahraničí, především ve Švýcarsku. Ukázka z kapitoly Architektura kolem nás Jak učebnice vznikala, s kým jste spolupracovala, eventuálně ověřovala jste ji v praxi ško Své osobní rozhodnutí nabídnout škole podklady pro zkoumání místního regionu jsem realizov roce 1998 tvorbou učebnice Tady jsem doma aneb Poznej dobře svoje bydliště, kterou vydalo Moby Dick Praha. Tuto učebnici přijali pro svou praxi především učitelé, kteří studovali n fakultě UK v Praze v kurzech dalšího vzdělávání v útvaru Geoatest. Také absolventi studia geografie na naší fakultě tuto učebnici od nás mají a věřím, že jim může být v praxi ku pr základě diskusí s těmito učiteli a zejména s našimi studenty vznikla a byla realizována my moderní učebnici Život v našem regionu v Nakladatelství Fraus. Ke kvalitě obou jmenovaných přispěl výtvarník a fotograf pan Miroslav Hásek z Rožmitálu pod Třemšínem. Svým kreslířský precizností v detailech prokázal nevšední porozumění pro smysl a pojetí poznávání důvěrně domova. Do učebnice přispěli mnozí moji kolegové kvalitními fotografiemi, které nejsou pou zdrojem informací, které se žáci učí hodnotit a dále zpracovávat. Podklady pro výuku geografie mikroregionu nabízíme také průběžně již 20. rokem v časopisu rozhledy, které byly v roce 1991 na Přírodovědecké fakultě UK v Praze založeny a dodnes vy odborné periodikum pro geografické a environmentální vzdělávání (www.geography.cz). Připravujete další publikaci k poznávání místního regionu? Ano, připravuji, ale zatím nebudu své záměry specifikovat. Určitě bude záležet na zájmu na jejich možnostech vydat a nabídnout školám učebnici nové generace, která bude dalším efekt studiu geografie mikroregionu. Kresba Miroslava Háska v kapitole Jak se kdysi žilo na venkově? 1. Podrobně popiš interiér předměty a vybavení místno 2. Zkus si představit, jak staveních totiž bývala pou 3. V kolika místnostech ži „Kniha konzistentně zapojuje žáky do výuky a pobízí je k diskuzi nad rozličnými regionální náměty týkajícími se moderní společnosti. Zároveň je podněcuje k vyjádření jejich vlastníc podpoře vhodnými argumenty. V rámci socializace a součinnosti porota přidělila této učebni počet bodů, a učebnice tak získala cenu Zvláštního uznání poroty," uvedl předseda poroty P „Od klasických učebnic se liší především tím, že neobsahuje běžné učební texty, ale většin tvoří problémové otázky a úkoly. V učebnici Život v našem regionu získávají učitelé a žáci didaktický materiál, s jehož pomocí si mohou snadněji osvojit potřebné znalosti a kompeten diskuzí a aktivního zapojování do výuky,“ komentoval vyznamenání učebnice Jiří Fraus, jedn nakladatelství. (Lucie Kettnerová)