Zvládání stresu a podpora zdravého životního stylu ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Nový kurz Zvládání stresu a podpora zdravého životního stylu připravila pro studenty Unive VŠE MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc. z 3. lékařské fakulty UK. Při sestavování programu využ zkušenosti z obdobných kurzů pořádaných pro studenty 3. LF UK a práce ve studentské poradn rámci centralizovaného rozvojového projektu Rozvoj psychologického poradenství na vysokých je zaměřen na sebepoznání a rozvoj nových dovedností v oblasti zvládání akademického stres Přihlásili se do kurzu studenti z celé univerzity nebo převládala některá z fakult? Zájem byl třikrát větší než je kapacita kurzu a tak jsem nemohla uspokojit všechny přihláš většina přihlášek byla z právnické fakulty, další zájemci se hlásili z přírodovědecké faku fakulty, FSS, 2.LF UK a z VŠE.. Na každé fakultě je jiný sylabus, což přináší různé zdroje stresu u studentů. Například v případě mé kmenové 3. lékařské fakulty vím, že studenti maj velkými zkouškami ve druhém, čtvrtém a šestém ročníku. Právníci se zase vypořádávají s ano prostředím a učením se velkého množství faktů z 600 stránkových publikacích. První hodina kurzu je věnována hlavním zdrojům stresu v akademickém prostředí. Jaký stres zažívají? Studenti mají především stres ze zkoušek, ale někdy i z kontaktu s vyučujícími. Během kurz studenty vybavit určitými strategiemi a naučit je pracovat na dovednostech, jak stresu pře jej i zvládat. Druhou hodinu kurzu jsem věnovala organizaci času a plánování studia. Jeden nešvarů v akademickém prostředí je prokrastinace, tedy chronické odkládání studijních úkol jen studentů, ale i pedagogů, protože úkolů v akademickém prostředí je tolik, že něco odkl Otázka zvládnutí organizace je důležitá hlavně v prvním ročníku, kdy studenti přejdou ze s kde jsou pod dohledem a vedením rodičů a učitelů a najednou se musí o vše starat sami. V d jsem studentům nabídla metody práce s úzkostným a stresujícími myšlenkami, věnovali jsme s soustředění a relaxace a probrali možnosti změny životního stylu (kvalita výživy a dostate aktivity) a to i během zkouškového období. Jaké metody ve svém kurzu používáte? V kurzu používáme sebehodnotící dotazníky, rozhovory a diskuse. Co se týká strategií ke zv snažím se kombinovat kognitivní  a behaviorální techniky, relaxaci a nácvik komunikačních Snažím se integrovat přístupy kognitivně behaviorální terapie (KBT) a  Gestalt terapie (GT Mohou se studenti už hlásit do kurzu v letním semestru? Pokud se nám podaří zajistit financování i během letního semestru, rádi bychom opět obdobn studenty o tom budeme informovat na webových stránkách. Návod jak zvládnout stres a nároky studia naleznete např. na stránkách Program antistresov studenty vysokých škol [ URL "http://www1.szu.cz/poradna/uspesnystudent/index.php"] . Děkuji P.K.