Jak se studuje na University College London ****************************************************************************************** * Jak se studuje na University College London ****************************************************************************************** ****************************************************************************************** * Obecné informace ****************************************************************************************** Studium na University College London (http://www.ucl.ac.uk/ [ URL "http://www.ucl.ac.uk/"] univerzit ve Velké Británii se může českému studentovi zdát zpočátku jako relativně snadné na zcela jiných absolventských profilech: Od absolventa bakalářského ani navazujícího magi neočekávají podrobné vědomosti v jednom či dvou úzce vymezených oborech, ale spíše obecný do více příbuzných disciplin. Pro úspěšné absolvování studia je potřeba získat méně faktic než na českých univerzitách, avšak více „transferable skills“ – schopnost práce s texty, s obhájit určité stanovisko, schopnost pochopit problém v jeho obecnosti a systémové komplex si zapamatovat konkrétní informace. Cílem je schopnost absolventa přenést získané dovednos z jednoho oboru do druhého či do profesní praxe. Ve srovnání s českým vysokoškolským vzděl v Británii kladen větší důraz na vlastní volbu kurzů a mezioborovou prostupnost. Student t mnohem širší (byť ve srovnání s českým vzděláním nezbytně méně podrobné) vzdělání, a zárov paradoxně se může více specializovat – menší počet kurzů, méně hodin strávených ve škole a předepsaných vědomostí dává studentovi časovou i psychologickou možnost najít si v rámci o studia vlastní odbornou specializaci. S ohledem na neustálý přísun nových poznatků nikdo p ovládnutí celého „oboru“ v tradičním pozitivistickém smyslu. Velký důraz je kladen na objektivitu hodnocení výsledků studia: Na britských univerzitách, neexistuje ústní zkoušení, student se při písemné zkoušce nepodepisuje, ale uvádí pouze kó nezávisle na sobě dva učitelé a v případě výrazně odlišného hodnocení nebo skóre na hranic známek je práce poslána třetímu učiteli z jiné katedry. Rovněž neexistují písemné vědomost má spíše esejistickou povahu. Student si u zkoušky obvykle vybírá z více otázek a odpovídá prokazované vědomosti sám strukturuje (obvykle do formy eseje) a zaujímá k nim odborné hod Veškeré studium je snad pouze s výjimkou medicíny rozděleno na bakalářské, magisterské a d přičemž magisterský program obvykle není pokračováním konkrétního bakalářského programu, a široce pojatým oborem, na nějž se hlásí absolventi bakalářského studia různých příbuzných bakalářský titul však má vysokou společenskou prestiž a stačí např. pro povolání středoško magisterskému studiu postupují již pouze studenti s opravdu akademickými zájmy. ****************************************************************************************** * Tříleté bakalářské studium ****************************************************************************************** ****************************************************************************************** * Kreditní systém ****************************************************************************************** Kreditní systém je založen na „course units“(CU). Jeden CU = patnáct kreditů ECTS (kreditn v zemích EU). Student musí každý rok získat 4 CU (60 ECTS). Většina kurzů je celoroční a j 1 CU, některé kurzy jsou semestrální a jejich hodnota je 0,5 CU. ****************************************************************************************** * Volba kurzů ****************************************************************************************** Student je povinen si v každém roce vybrat nejméně polovinu kurzů (za které získá 2 CU) na zbylé kurzy může volit na ostatních katedrách. V prvním ročníku je obvykle volba výrazně o vlastní katedry, v dalších ročnících platí kritérium oborové blízkosti (která je ovšem chá Např. student kombinovaného oboru „Východoevropská studia a ekonomie“ na katedře východoev si na domácí katedře povinně zvolí jeden východoevropský jazyk (1 CU ročně) a 1 kurz z nab ekonomie (1 CU). Zbylé 2 CU obsadí např. z nabídky kurzů východoevropské politiky, dějin, vybírá na jiných katedrách. ****************************************************************************************** * Hodinová dotace kurzů ****************************************************************************************** Kurzy mají obvyklé dotaci 3 hodin týdně, z toho 2 hodiny přednášky (přednášky jsou ovšem z – často velmi připomínají české semináře – práce s texty atd.) a 1 hodina semináře (obvykl problémů ve skupinách – např. studenti jsou rozděleni do dvou skupin, které mají připravit dvou protichůdných konceptů, analyzovat literární text ze dvou různých perspektiv atd.). O tráví ve škole 4 x 3 = 12 hodin týdně. ****************************************************************************************** * Domácí příprava ****************************************************************************************** Na domácí přípravu je kladen mnohem větší důraz než u nás – objem literatury, kterou musí kurzu přečíst, a počet esejů, které musí napsat, odpovídá objemu práce na několika českých Student má přitom možnost uplatnit vlastní pohled na problematiku a určitým způsobem se „s např. v rámci kurzu literární teorie se tak postupně profilují marxisté, strukturalisté, p feministé atd. ****************************************************************************************** * Povinnosti studenta pro absolvování kurzu ****************************************************************************************** Během 1 ročního kurzu student obvykle odevzdává v rámci každého kurzu přibližně 4 známkova které představují asi 25 % celkového hodnocení kurzu, zbylých 75 % hodnocení je založeno n zkoušce, která trvá obvykle 3 hodiny a student písemně odpovídá obvykle na 3 z nabídnutých konci bakalářského studia student kromě závěrečných zkoušek v jednotlivých kurzech píše je bakalářskou práci v rozsahu 30 normostran. Jde de facto o rozsáhlou seminární práci v rámc z kurzů vybraných obvykle ve třetím ročníku. Příště se vám pokusím přiblížit magisterské studium na UCL. Autor: Kryštof Chamonikolas Kryštof Chamonikolas je studentem 4. ročníku oborů Anglistika a amerikanistika a Český jaz UK, v současnosti na ročním výměnném programu Erasmus/Socrates na UCL, kde má status „affi hostující) student bakalářského oboru Východoevropská studia. Ze 4 celoročních kurzů absol východoevropských studií (politologického oddělení) a 2 v rámci magisterského oboru kompar