Virtuální realita je tady. Na okraj konference Alternativní metody výuky ****************************************************************************************** * Virtuální realita je tady. Na okraj konference Alternativní metody výuky ****************************************************************************************** 28. dubna 2011 pořádá Přírodovědecká fakulta UK v Praze společně s Ústavem výpočetní techn Hradec Králové a Evropskou Organizací pro Univerzitní Informační Systémy (EUNIS CZ) 9. roč konference věnované využití multimediálních metod ve vzdělávání. Pokud není někdo odborník fandou do informačních technologií, napadají ho nad programem konference různé myšlenky. O čelili Ing. Karel Zatloukal a Mgr. Miroslav Ulrich z Centra informačních technologií PřF U Moderní technologie změnily proces výuky ve škole i studia doma, výukové materiály a učebn existují dokonce virtuální experimenty a virtuální exkurze do jinak nepřístupných míst. Vy ovládne virtuální realita místo osobní komunikace učitele s žákem a virtuální exkurze a ex bezprostřední osobní zkušenost, která je k životu zcela nezbytná? Nechci být pesimistická, se tak trochu nebezpečí, před kterým varoval Karel Čapek ve svém dramatu RUR - nebude „... trochu přežitek?“ S trochou nadsázky je člověk opravdu přežiMgr. Miroslav Ulrich dělá, má mnohdy velmi nepříznivé dopady do životního prostředí… No ale vážně, virtuální realita je tady a již z výukového procesu nezmizí. Je to levná a názorná náhrada skutečné reality. Je možné uvést množství případů, kdy jde o jediné možné řešení, jak zprostředkovat žákům a studentům potřebné informace. Obdobně bychom mohli polemizovat, co jsou moderní technologie. Vždyť i kniha, tužka, pero a další, dnes jIng. Karel Zatloukal prostředky, byly kdysi moderními technologiemi. Ve skutečnosti jde o kontinuální proces, ve kterém se používají nové technologie, nové přístupy, prostě nové možnosti. To ale neznamená, že z výukového procesu zmizí pedagog. Každý člověk je unikátní, potřebuje jiný přístup, jinak podané informace. Výukový proces není jen o získání znalostí, ale také o formování postojů, způsobech jednání atd. V tom všem je pedagog nezastupitelný. Distanční studium, e-learning, integrovaný e-learning, blended-learning, tele-learning, in elektronické multimediální systémy propojené se sociálními sítěmi – kolik těch e-learningů vůbec je? Ve své podstatě je jedno kolik „e-learningů“ existuje. To je pouze formální hledisko, kter jak je technologie použita. Snahy o příliš striktní klasifikaci vedou na desítky různých n Podstatně důležitější je inspirace stávajícími možnostmi a jejich rozumná aplikace do naše života na kterémkoliv stupni škol, či jiného vzdělávání.  E-learningové systémy se začaly používat u distančního studia. Čistě distanční studium se podmínkách takřka nevyskytuje. Spíše se volí nějaká forma kombinovaného studia. Tam, kde s pedagogové takřka nepotkávají, je možné využít virtuální třídy. Střední a základní školy používají přímou výuku a e-learningové technologie prakticky nepo skutečnosti je ale možné E-learningové technologie výhodně využít i při přímé výuce, přípa jen některé funkce systému. Moderní technologie změnily a pro mladou generaci zatraktivnily výuku, samy kdysi byly ped experimentem, ale dnes už reagují i samy na sebe, protože jak jsou plně zapojeny do proces musí vyvíjet samy sebe, další pokročilejší systémy podle potřeb nových výukových trendů. K se ve výuce nejlépe osvědčily - ty nejjednodušší nebo ty nejsofistikovanější? To, že moderní výukové technologie změnily celou generaci, je pravda. Stejně je pravdou, ž vyvíjejí a zdokonalují. Ovšem vyjádřit se, které technologie se ve výuce nejlépe osvědčily problém. Pro různé cílové skupiny se osvědčí jiné technologie a zejména musí být odpovídaj upraveny výukové materiály. Pro příklad uvedu žáky s dyslexií, kteří prakticky nejsou scho větší texty. Na druhou stranu na vysokých školách budou rozsáhlé texty základem výukových Obdobně můžeme rozebrat použití videozáznamů, animací a podobně. Například při videozáznam operace student nemusí vidět podstatné detaily. Ty objeví, pokud předem ví, na co se má za například z doprovodných textů nebo z výkladu pedagoga. Fotografie z tvorby videopořadu „testy toxicity“, kde je ukázka pitvy laboratorních potkan materiály jsou důležité z etického hlediska, kdy nejsou pro výukové účely usmrcována další Fotografie ze záchrany želvy, která má poškozený krunýř. Případ, který je ojedinělý a jeho ukazuje studentům jak postupovat. Student se běžně k takovému zákroku nedostane. Fotografie z videozáznamu vyšetření krokodýla. Samotná organizace výuky pomocí telemostů, videokonferencí, videopřednášek, cvičné i zkuše line a průběžné sledování, hodnocení a vyhodnocení studia žáka, je na to dokonce termín - žáků - pomocí nových technologií, nabádá k obavě, když zaplaším ošklivou myšlenku na Velké ze školy, domácího studia i z kontaktu učitele a žáka se ztratí pocit soukromí a naopak po odcizení a izolace. Nebudou se nakonec lidé muset učit ve speciálních kurzech, jak umět bý Všechny uvedené případy jsou pouze doplňující. V podstatě nemohou plnohodnotně nahradit vz V některých případech jsou ale obohacením výukového procesu a je účelné je použít. Telemos videokonference jsou jistě velmi důležité pro konzultace nebo předvedení případů, které by nemohl vidět. Například přenos z operačního sálu je jistě obohacením, protože takto může s případů, než jen ty, kde se osobně na sále účastní. Zkušební testy se stávají samozřejmostí. Jde o jednoduchý a velmi efektivní nástroj. Bohuž univerzálně. Problém je i ve vyhodnocení testu. K tomu existují poměrně rozsáhlé materiály nastavení pravidel a výběr testů není jednoduchý. V řadě případů může dojít k poškození st vhodné testy kombinovat i s jiným způsobem ověření znalostí. Snaha po vysoké efektivitě bohužel vede k odcizení učitele od žáka. Je to logické, protože kontaktu. Pedagog má stále méně času a to jak na přípravu, tak na vlastní přednášku a samo znalostí. Ale to jsou obecné trendy ve společnosti, kdy nikdo nemá na nic čas, lidé jsou p stresu atd. Alternativní metody výuky zahrnují všechny věkové skupiny obyvatelstva od nejmenších dětí po seniory, od školy hrou a kurzů pro veřejnost po supermoderní experimentální, grafické a laboratoře univerzit, vědeckých ústavů a velkých nadnárodních společností a zasahují přiro aktivity ve volném čase. Které z těchto věkových skupin i aktivit se pro vývoj nových tech vzdělávání stává nejprogresivnějším odvětvím? V podstatě se tyto technologie nejvíce používají na vysokých školách a v podnikovém vzdělá sice dva odlišné světy vzdělávání, ale důležitým faktorem jsou náklady a celková efektivit firemního vzdělávání není věková hranice určena a je nepodstatná. Jde zejména o různá škol první pomoc, požární předpisy, školení řidičů a podobně.). Tyto aktivity jsou obvykle post komerčním základě. Výukové materiály se nakupují, případně se celý kurz pronajímá od speci Výhodou je vysoké opakované využití kurzů. Nevýhodou různorodá cílová skupina (věk, předch atd.).  V případě vysokých škol je cílová skupina celkem jasně daná. Také největší množství výukov vzniká na vysokých školách. Jsou zde ověřované nové technologie v různých oborech atd.  V škol se v posledním období do těchto aktivit zapojují i univerzity třetího věku. Nicméně v jde o marginální skupinu. Ostatní skupiny, jako jsou žáci středních a základních škol, využívají tyto technologie v Důvodů je celá řada, od finančních přes technické možnosti komunikace až po způsob výuky v Až na výjimky (individuální studijní plán) jde vždy o kontaktní výuku. Domnívám se, že je protože v tomto věku žáci potřebují zvýšenou péči nejen ze strany rodičů ale i školy. Je t formují pro další život a v tom je úloha učitele nezastupitelná. Děkuji za rozhovor. vše o konferenci [ URL "http://everest.natur.cuni.cz/konference/2011/index.php"] (Marie Kohoutová)