Didaktické studie nyní jako recenzovaný časopis ****************************************************************************************** * Didaktické studie nyní jako recenzovaný časopis ****************************************************************************************** „Čím vzdělanější učitel, tím lépe pro naše žáky, pro budoucnost a zpětně i pro nás,“ říká Hájková, CSc., z katedry českého jazyka PedF UK. Protože dlouhodobá didaktická příprava je pedagogy nezbytná, vydává katedra vlastní odborný časopis Didaktické studie. Můžete nejprve zmínit cestu Didaktických studií od sborníku po recenzovaný časopis? Didaktické studie vycházejí od roku 2004, nejprve v podobě recenzovaného sborníku odbornýc didaktických aplikací vědeckých poznatků. Vydávání sborníků bylo umožněno finanční podporo materiálů z rozvojových programů MŠMT ČR, které se mi podařilo každoročně pro různé projek českého jazyka získat. Během roku 2008 jsme s kolegy z lingvistického oddělení na katedře změnu sborníků na časopis, což se nám také povedlo. První číslo časopisu vyšlo v r. 2009. (Didaktické studie, roč. 1, č. 1, monotematické čísl pomůcka, hra a hračka jako edukační prostředek. Didaktické studie, roč. 1, č. 2, monotemat je chyba chybou.) V roce 2010 byla obě čísla časopisu věnována významným životním jubileím katedry českého jazyka PedF UK, a to č. 1 paní doc. PhDr. Naděždě Kvítkové, CSc., a č. 2 p Radoslavě Kvapilové Brabcové, CSc., na jejichž práci v lingvistické bohemistice a v lingvo s úctou navazujeme. V současné době zpracováváme materiál pro č. 1 letošního, tj. 3. ročníku časopisu k tématu v teorii a praxi jazykového vyučování. Příspěvků se sešlo mnoho, což nás těší a současně i pokračovat do budoucna a udržet vysokou odbornou kvalitu časopisu. Tématem 2. čísla letošn Didaktických studií je Český jazyk a Pedagogická fakulta 1946-2011, jímž chceme přispět k významnému výročí Pedagogické fakulty UK v Praze. Jaké je zaměření časopisu a jak často vychází? Časopis vychází dvakrát do roka, uzávěrka pro příjem příspěvků Složení redakční rady Didak vždy 1. dubna a 1. října. Lze jej nalézt v knihovnách pod číslydoc. PaedDr. René Bílik, CS evidenční číslo MK E 19169. Kontakt na adrese didakticke.studieTrnave, Slovenskoo Mgr. Martin Wagenknecht, výkonný redaktor, katedra českého jazyka, PMgr. Anna Gálisová, Ph.D., Praze, M. D. Rettigové 4, 116 39 Praha 1 Nové Město. Bela, Banská Bystrica, Slov Časopis je evidován na Seznamu recenzovaných neimpaktovaných pedoc. Dr. Natalja Ivashina, České republice schváleném Radou pro výzkum, vývoj a inovace dnMinsk, Bělorusko0. Jde o odborný recenzovaný časopis především lingvodidaktického bohePhDr. Ladislav Janovec, Ph. který ve svých monotematických číslech někdy tyto hranice cílenUniv. prof. PhDr. Radoslava záběrem vymezené tematiky a přesahem i do obecně pedagogických (Soukromá vysoká škola J. Š souvislostí a do dalších předmětů vyučovaných na zvoleném typu doc. PaedDr. Ľudmila Lipták Redakční rada má mezinárodní obsazení. Jak došlo k navázání spouniverzity v Prešove, Slove V mezinárodní redakční radě pracují naši kolegové, se kterými jDr. Jaroslav Malicki, Ph.D. spolupracovali na řešení dílčích, především lingvodidaktických univerzity, Vratislav, Pols s nimi trvalé odborné kontakty, potkáváme se na vědeckých konfeDr. Halina Pietrak-Meiser, společné výzkumné projekty. doc. PhDr. Anna Rýzková, CS Pro koho je časopis primárně určen? Trnave, Slovensko Časopis je určen všem zájemcům o široké spektrum problémů spojedoc. PhDr. Martina Šmejkalo předmětů vyučovaných na českých školách i v zahraničí. Předsedkyně redakční rady ( Především chce být teoretickou platformou, zajímají se o něj pePhDr. Eva Hájková, CSc., Pe pregraduální přípravě, tak i později, v praxi, může být však zajímavý i pro rodiče a prarodiče žáků. Jeho vydáváním chceme rozšířit možnost publikování nových poznatků v moderně pojatých oborových didaktikách. NERV chce navrhnout, aby učitelům stačilo jen bakalářské vzdělání a pedagogický kurz. Mysl takový kurs dokáže nahradit současný systém pedagogických a didaktických předmětů, které s absolvoval? Představa navrhované redukce pregraduální přípravy učitelů je pro nás absolutně nepřijatel že ekonomický zřetel je významný, ale toto je opět příklad šetření na nesprávném místě. Čí učitel, tím lépe pro naše žáky, pro budoucnost a zpětně i pro nás. Během stávající pětilet studenti nejen získávají odborné poznatky a vytvářejí si dovednosti nezbytné pro svou budo dráhu, ale i osobnostně vyzrávají. Zkrácením jejich studia možná nějakou korunu ušetříme, co ale ztratíme, bude nesrovnatelně Doc. PhDr. Eva Hájková, CSc., působí na katedře českého jazyka [ URL "http://web.pedf.cuni posléze časopisu Didaktické studie a v současnosti zastává pozici předsedkyně redakční rad (Lucie Kettnerová)