Obecně, konkrétně, prakticky. Jiří Jelínek o výsledních konference kateder trestního práva právnických fakult ČR a SR ****************************************************************************************** * Obecně, konkrétně, prakticky. Jiří Jelínek o výsledních konference kateder trestního prá fakult ČR a SR ****************************************************************************************** Ve dnech 20. – 21. dubna 2011 se v zámku ve Ctěnicích u Prahy sešli zástupci kateder trest právnických fakult České republiky a Slovenské republiky, aby diskutovali o aktuálních otá problémech výuky. O průběhu a výsledcích konference hovoří organizátor tohoto setkání Prof Jelínek, CSc., vedoucí Katedry trestního práva Právnické fakulty Univerzity Karlovy. Konference kateder trestního práva právnických fakult v Čechách i nProf. JUDr. Jiří Jelíne představit trestní právo jako dynamicky se rozvíjející obor. Takže Katedry trestního práva trestním právu? ... (smích)... Na konferenci jsme se zabývali jednak obecným rámcem, ve kterém se výuka trestního práva pohybuje, to znamená některými obecnými otázkami vysokoškolského studia, a zejména pak otázkami výuky trestního práva jako jednoho z profilujících oborů vyučovaných právnických fakultách. Pokud jde o obecné otázky, shodou okolností v obou republikách se připravují změny právního rámce vysokoškolského studia. V České republice byl předložen věcný návrh nového vysokoškolského zákona, který trpí četnými vadami, a současně, jak nás informovali slovenš kolegové, na Slovensku je připravena velká novela jejich vysokoškolského zákona. Zajímavé je, že například to, s čím počítá český návrh, tj. rozdělení univerzit do třech skupin, se na Slovensku neosvědčilo a hodlají od toho upustit. Další obecnou aktuální otázkou v obou republikách je zavedení školného, a také způsoby uko Slovensku se kupříkladu uvažuje o zrušení státních závěrečných zkoušek. Pokud jde o trestní právo konkrétně, tak jednotlivé katedry referovaly o způsobech výuky, ně typické, protože způsoby výuky se na jednotlivých fakultách liší. Například u nás na Pr UK praktikujeme trojí systém hodnocení studentů, to znamená nejprve ústní postupová zkoušk tzv. klauzurní práce, což je písemná práce posluchačů, která spočívá v řešení konkrétních není na žádné jiné právnické fakultě ani v ČR ani na Slovensku, a na závěr studia je zkouš práva součástí státní závěrečné zkoušky. Další okruh problémů, o kterých jsme diskutovali, ukončení studia, to znamená problematika státní závěrečné zkoušky - z kolika částí se sklá ní trestní právo zakotveno. Dále jsme diskutovali otázku specializací posluchačů v rámci s rozvíjí každá fakulta nebo pracoviště, protože na setkání nebyly zastoupeny jen právnické česká a slovenská policejní akademie, jaké mají fakulty kontakt s praxí, jaké mají výběrov se osvědčily, a jaké jsou naše společné problémy a nedostatky. A ty jsou? Redukce finančních prostředků, vysoký počet studentů a kreditní systém, který ne zcela vyh právnického studia. Některé problémy jsou specifické pro určité fakulty. Pokud se ale chce jsme se pochlubili... Ano, chlubte se... ... tak jsme se pochlubili klauzurními pracemi, protože to je něco, co jinde nemají. Klauz samostatnými písemnými pracemi posluchačů. Studentům se zadá konkrétní trestní kauza a něk které se k případu vztahují, například jak právně posoudíte jednání obviněných, který soud k projednání věci, kdo bude rozhodovat o vazbě atd. Ve dvou hodinách musí studenti na otáz Klauzurní práce procvičují schopnost praktické aplikace teoretických poznatků, schopnost a normy na konkrétní případ. Je žádoucí sladit učební plány na právnických fakultách, v tomto případě na katedrách tres by se jim měla nechat určitá volnost výběru předmětů? Myslím, že by se měla fakultám nechat jistá volnost. Faktem je, že do jisté míry jsou někt pomůcky společné, třeba na PF v Olomouci při výuce trestního práva používají stejné učebni metodiku jako my v Praze, ale často je to dáno personálně tím, že přednášející působí na o Ale jinak by se mohla nechat volnost, ať každý ukáže, co umí. Konference se týkala i oblastí, které s trestním právem souvisejí, a to jsou kriminologie Jaká je situace ve výuce těchto oborů? Kriminologie, kriminalistika jsou tradiční předměty, které se vyučují na právnických fakul kateder se jmenuje „Katedra trestního práva, kriminologie a kriminalistiky,“ jen my v Praz nazýváme „Katedra trestního práva.“ Kriminalistika není věda o právu, to je technická disc ji prostřednictvím externistů a je obtížné je získat. Navíc, výuka kriminalistiky je dopro výukou tak zvaných forenzních disciplin – soudního lékařství, soudní psychologie, soudní p tyto předměty vyučují externisté. Například o soudní psychiatrii je mezi našimi studenty e to atraktivní předmět, ale kde seženete učitele, který je ochoten vyučovat velké množství problém myslím řeší na všech fakultách. Pokud jde o kriminologii, tedy zjednodušeně řečeno vědu o kriminalitě, tam je situace příz na naší katedře v Praze máme učitele, kteří se na výuku kriminologie specializují, a my ji rozšiřujeme. Samozřejmě spolupracujeme i s odborníky z praxe anebo z jiných pracovišť. Jakým způsobem se na katedrách realizuje kontakt s praxí, který jste zmiňoval? Uskutečňuje se jednak prostřednictvím vědeckých seminářů nebo výběrových předmětů. Já např výběrový předmět Rozhodnutí ve věcech trestních a jeho součástí je návštěva věznice na Pan památník a studijní kabinet, který má Vězeňská služba, včetně tak zvané Pankrácké sekyrárn například jdeme na Městský soud v Praze, kde nám pravidelně ukazují protokolaci v hlavním utajeného svědka, seznámí studenty s technickými zařízeními, které mají k dispozici, a tak máme k dispozici vzorovou jednací síň soudu, takže posluchači si mohou pod dohledem učitel procesní role a „projednat“ jednoduchou trestní kauzu tak, jak by měla být projednána ve s Vědecký seminář zase pravidelně navštěvuje psychiatrickou léčebnu v Bohnicích a vybranou v toho chodí odborníci z praxe studentům přednášet. Dalším kontaktem s praxí, pokud jde o př ve věcech trestních, je každoroční přednáška známého advokáta dr. Tomáše Sokola, na téma „ obhajoby“, což je pro posluchače atraktivní, protože jednak vidí živého dr. Sokola, jednak sobě velmi zajímavé. Mohl bych zmínit i přednášku policejního důstojníka z Národní centrál se zabývá spoluprací mezi policejními jednotkami v rámci Schengenského prostoru; když potř pátrání v rámci Schengenu, existuje na to ústředna, kde jsou policejní specialisté. Takže atraktivní téma, ke kterému se při běžné výuce nemůžete dostat nebo na to není čas a není při velkém počtu studentů, takže to je téma typické pro výběrové předměty. A nakonec naši v rámci učebního plánu na odborné praxe na soudy a státní zastupitelství. Mění se v dnešní době náhled na některé oblasti a aspekty trestního práva? Česká republika, pokud jde o legislativní úpravu, je v poněkud zvláštní situaci, protože m trestní zákoník, který byl přijat v roce 2009, a zároveň starý trestní řád, tedy starý pro z roku 1961, který byl mnohokrát novelizován. Kolikrát už jsme poukazovali, že vážným nedo legislativy je, že ke kodifikaci nedošlo současně. Třeba na Slovensku nebo v Polsku, což j i podmínkami srovnatelné státy, proběhla rekodifikace jak hmotného, tak procesního práva, zvláštnost, která se týká ČR. Dále se v ČR připravuje zákon o trestní odpovědnosti právnic protože dosud platí, že pachatelem trestného činu může být pouze osoba fyzická, a tudíž ne odpovědnost právnických osob a nemáme ani trestní odpovědnost korporací, takže tady docház zatím ve stadiu příprav. Na Slovensku už jakási kvazi úprava trestní odpovědnosti právnick a je obsažená v novém slovenském trestním zákoníku. Takže i o takových otázkách se na konf Přináší do trestního práva nové podněty působení soukromých vysokých škol? Kromě právnických fakult jsme na konferenci měli ještě zástupce z Policejní akademie české kteří do diskuse vnesli zase jiný aspekt, a měli jsme tam i zástupce z Panevropské vysoké Bratislavy, což je soukromá vysoká škola, která má pobočku v Brně, v Praze i v Ostravě. A slovenských poměrech je, že má akreditaci jak k magisterskému studijnímu programu, tak k d možné je i habilitační řízení a jmenovací řízení, na rozdíl například od Právnické fakulty Komenského, veřejnoprávní vysoké školy, která akreditaci v oboru trestního práva ke všem s má akreditaci pouze k magisterskému studijnímu programu. Je to dynamicky se rozvíjející so škola, která splnila podmínky akreditačního řízení lépe, nežli veřejnoprávní. Takže jejich pro všechny právnické fakulty zajímavé a uvidíme, jakým způsobem se samy budou vyvíjet. Děkuji za rozhovor. více o konferenci [ URL "http://iforum.cuni.cz/IFORUM-10810.html"] (Marie Kohoutová)